OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Takk for fin link. Animasjonen var bra laget, den fikk frem budskapet på en enkel måte.
Du kommer kanskje med litt erfaringer om hvordan dette virker i praksis når det har vært brukt en stund?

Flott og informativ animasjon. Blir spennende å se hvordan det blir å være GA-flyger på Gardermoen når dette blir innført.

Nice video. Kjekt at sånt blir gjort tilgjengelig på Youtube. Interessant for oss som ikke er piloter og flygeledere også.

Point merge så snedig ut, krever litt fintenking for å få den kabalen til å gå opp, men det er jo en grei måte å justere avstanden mellom inkommende fly på..

Skal bli artig å prøve slik innflygning etterhvert, sitte på da vel og merke...

Mer støy rot igjen?
Skulle vell ha invitert USAF til å ta lavflyging med C-5 Galaxy på full motorkraft over bebyggelse så vil de nok prise seg over å høre sivile jetmotorer fly over i høyere høyde igjen.
Om de har noen ører igjen etterpå da.

Finnes det noen enkle oppsummeringer (f.eks 2-3 siders pdf) som går litt dypere inn på begrepet Point Merge (arrival)? :)

Ellers så er det vel anbefalt å holde seg borte fra OSL på torsdag når dette innføres da det er varslet endel forsinkelser pga redusert kapasitet i starten

Det estimeres med gj.snitt forsinkelser på +/- 20min før og etter helgen, i selve helgen hvor trafikken går noe ned, vil forsinkelsene gjøre det samme.

Og da er spørsmålet - hvordan gikk det etter dag én? På kontoret i Røyken eller i lufta. Selv kom jeg inn fra ARN på ettermiddagen, og synes vi surret ganske mye rundt med variabel motorsetting.

Var i alle fall en god del forsinkelser i dag tidlig. Dama ble 30 min forsinket ut i morges bla pga kø både her og der.

flightradar24 kl 10:44

Jeg har fulgt trafikken på kveldsparten fra kontrolltårnet på Fornebu. Ankomster fra sørvest har blitt ledet raskt inn i viften mot merge point over Filipstadkaia (EKMOM direkte ABUBA?). Det eneste som er synd at de ankommende flyene flyr mye høyere nå enn når SONER var aktiv. Nå blir det bare 400 mm fremover.

Det var en del problemer i løpet av dagen, men ikke noe som ikke var forventet. Jeg fikk f.eks bekreftet at så lenge det sitter piloter i flyet, så hjelper det ikke om FMS egentlig skal kunne klare å fly PRNAV........hvis ingen klarer å aktivisere dette!

Jeg vil anslå at 90% av det vi så av problemer var human factors som spilte inn.

I tillegg var det veldig kraftig vind i dag, så det var ikke de beste forholdene for oss på approach å starte drift med PMS.

Når det er sagt, så klarte vi på tidlig på ettermiddagsskiftet å levere trafikk med minimums spacing til Gardermoen uten større problemer.

Når det er sagt, så klarte vi på tidlig på ettermiddagsskiftet å levere trafikk med minimums spacing til Gardermoen uten større problemer.

Dette fikk jeg med meg fra terrassen på ENGM M609, og det var da et flott syn å se!

Jeg fikk f.eks bekreftet at så lenge det sitter piloter i flyet, så hjelper det ikke om FMS egentlig skal kunne klare å fly PRNAV........hvis ingen klarer å aktivisere dette!

Nå er det vel strengt tatt PRNAV ikke noe som må aktiviseres. Man legger inn klarert SID/STAR i FMS´n og så er alt på plass slik det skal være :) Men at det kan være en del human factors oppi det hele er nok korrekt :)

Back