OSL-KSU SK2303 20.05.2010

grindstein

ScanFlyer Silver
Torsdag satte jeg kursen til KSU og smøla for og besøke min søster med familie. Tenkte at jeg like godt kunne lage en aldri så liten TR ifra denne flighten.

SK2303
Avgangstid 12.00
Blocktid 55 min
Flymaskin Boeing 737-700 WL med registrering LN-RRB
Antal passasjerer. en plass mellom 25 og 30

Var tidlig ute på OSL da jeg alikavell måtte levere arbeidsbil kl 0700 på anlegget vi har i Maura. Tok bussen ifra Maura sentrum 0758 med ankomst OSL ca 0825.

Incheck og sikerhetskontrol gikk radig unna. Fant meg et greit bord inne i cafen på innland og kjøpte meg frokost. Ellers brukte jeg tiden på OSL til og gjøre ferdig timelisten som jeg skulle sende på mail til kontoret slik at kontordama kunne få gjøre ferdig lønna før hun gikk på en ukers ferie fredag.

Ved en check tidligere på morgene så jeg at det var LN-TUH som var satt opp. Altså en av EX Braathens B737-700. Jeg øynet derfor muligheten til og få en 737-700 i SAS farger som faktisk har OK seter. Men den gang ei. Når flyet mitt kom inn til Gate 23 oppdaget jeg til min store forferdelse at det var LN-RRB. Har en gang tidligere flydd med dette individet. Og jeg husker mer en godt nok at dette flyet her noen grusomme seter.

Boarding startet ca 25 min før oppsatt rutetid. I og med at beleget på denne turen var meget laft (25 til 30 pax) var dette fort gjort. Døra ble lukket ca 1150, og pussback startet 1156. Airborne 1204.

Knyttnevetesten på rad 8A måtte selvsagt tas, og ble med litt godvilje bestått.
knyttnevetesten.jpg


Serveringa kom raskt igang, og undertegnede valgte å kjøpe seg en cola.

Jo nermere KSU vi kom jo finere ble været. Her et bilde som ilustrerer dette like etter at nedstigningen mot KSU hadde startet.
fin-utsikt.jpg


Parkerte ved gate 1145, altså 10 minutter før oppsatt ankomsttid. På vei inn til gate ble det et bilde av to stykk SAS f50. For de av oss som spotter på OSL er dette et uhyre skjeldent syn.
noen-F50-maskiner.jpg


Riktig nokk var det grått og vått når vi forlot OSL, men temparturen var i allefall meget fin. Ved ankomst KSU hadde dette snudd seg til et nydelig vær, men tempraturen var betydelig kaldere. Cocpitt sa ca 9 grader.

Til slutt et bilde som viser registreinga på maskinen.
LN-RRB.jpg


SAS leverte som vanlig topp med både avgang og ankomst forran oppsatt rutetid. Cabinbesettninga var blid og hyggelig. Men hvor i all verden har SAS vert når dem valgte setene i disse 737-700 maskinene dem fikk på slutten med WL? For makan til så elendig sittecomfort kan selv ikke en bybussene i Oslo by på. Av hele seteryggen er det 10 cm av steryggen som gir støtte når man sitter normalt. Og prøver man og få støtte for resten av ryggen blir man sittende som en banan:headbang

Jeg håpere inderlig at SAS holder seg for gode til og bruke disse maskinene på lengre turer en det man har på innlandsruter. Om noen skulle være så uheldig og få disse på charterturer på 2 til 5 timers flytid vil man forlate flyet som et ødelagt menneske. Nei her har SAS noe og lære av Norwegians nye seter som gir topp sittecomfort, og på toppen av det hele gir litt bedre benplass pga flytting av lommen for lesetoff til toppen av setet.
 
Last edited:
Re: OSL-KSO SK2303 20.05.2010

Mye rare ord og formuleringer i rapporten, men sammenhengen kom seg etterhvert.
Fine bilder og grei dokumentasjon.
 
Er egentlig ganske enig når det gjelder setene. RRA og RRB er utstyrt med noen mindre komfortable utgaver av arten. Liker igrunn de som er å finne i SK's tidlligere orgianale -700, og 800 maskiner.(med regulerbar hodestøtte) exBU -700 synes jeg er litt trang, men ellers grei. -600 avhenger litt av dagsformen (min altså) og en -400/500 tar jeg anyday.
 
Som Thomas skriver: En del gramatiske småfeil her og der. Noen av setningene må jeg lese to ganger for å forstå sammenhenger. Ble nesten fristet til å lese korrektur. Men det virket som du hadde hatt en helt ok tur.
 
Flott bilde fra innflygningen til KSU. Det ser ut som bildet er tatt når dere er rett nord for Sunndalsøra, det kan se ut som det er Storkalken-masivet som er helt til høyre i bildet.
 
Setene i disse flyene er grusomme, tatt opp av oss internt også. Flaut. Disse maskinene blir desverre også benyttet på Europa, og charter. Ikke ofte, men en gang er en gang for mye.

Synes forøvrig det er mye klaging på gramatikk, og skrivemåte. Trodde dette var et flyforum og ikke en norsk-stil. Hadde overhodet ikke problemer med å lese eller forstå innholdet. ;-)
 
<mod>
Som tidligere nevnt - detaljerte språklige tilbakemeldinger tas direkte med poster pr. PM så slipper vi avsporinger. Vi har også dyslektikere og medlemmer som ikke har norsk som morsmål (dette var en generell anmodning for denne og andre tråder).
</mod>
 
Flott TR.

Leste rett igjennom den og tenkte ikke en eneste gang på at den var "krøkkete" formulert, eller hva det nå var de lengre oppe tenket på.

Jeg har prøvd å klemme mitt nette legme ned i setene på denne maskina, 194 cm og og en BMI som egentlig passer seg best på BBI (Body Burger Index(en Pondusreferanse for dere som lurte)), gir en noe ukomfortabel ferd over Dovre.

Som nevnt i en anna reply her, så er den nye setene til DY å foretrekke. Disse skulle jeg glatt sittet til Dubai i..
 
FLG ja. Ja hvem husker ikke den helga?

Vi får se om vi kan treffes neste gang jeg er på Øya. Min søster var i Amstedam med jobben i helga, så jeg har passet Mads og minstemann. PGA teknisk feil på Amsterdam Airlines sin A320 kom dem ikke til KSU før rundt midtnatt. Dem fikk en franskregistrert MD80 maskin ifra BlueLine hjem igår.

Ellers takk for tilbakemeldingene på TR.
 
Tror nok de fleste husker FLG ja ;)

Men du får si ifra neste gang du er utover.
Så et bilde av den Blueline maskina, stilig den gitt!
 
Back
Top