• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OSL juli tall.....

vadheim

ScanFlyer Blue
Da var juli tallene for OSL klare: 1.679.160, + 16.7%
For januar - juli blir tallet da 10.111.017, +11.8%

Formidabel vekst :)


Juli 2006
1. København - Kastrup 2.070.574 +4.4%
2. Oslo - Gardermoen 1.679.160 +16.7%
3. Stockholm - Arlanda 1.370.508 +3.0%

Januar - Juli 2006
1. København - Kastrup 12.076.661 +6.0%
2. Oslo - Gardermoen 10.111.017 +11.8%
3. Stockholm - Arlanda 10.103.904


Kilde: avinor.no, lfv.se, cph.dk
 
Det får'n si, kanonbra tall fra OSL! :colgate: Men så var det dette med kapasiteten, da...:old
 
Imponerende. Hvor mye mer tåler OSL får det blir alt for trangt om plassen og ikke bare trangt?
 
Originally posted by Someone

Imponerende. Hvor mye mer tåler OSL får det blir alt for trangt om plassen og ikke bare trangt?
Visse tider på døgnet og året virker OSL for liten allerede..
Men formidabel vekst.:nor :up:
 
Disse tallene gir vel en god "push" på behandlingen en ny terminal/pir som skal opp i høst. Klarere egentlig ikke å se hvordan de skal komme unna en slik utbygging selv om det ville være meget typisk norsk å finne andre midletidige humbugg løsninger.

Vil en ny pir/terminal nødvendig vis se ut som de prosjekterte planene lik det det er bilde av hos Niels Torp arkitekter? Med alle de pengene som ligger i shopping osv på en flyplass der det passerer over 15 mill mennesker på ett år, kan vi kanskje vente oss en annen løsning mer tilrettelagt for shopping enn hva den prosjekterte piren er. Osl har jo måtte bygges om flere ganger for å følge denne trenden. Ville jo være lattelig om man nå bygger en pir etter 10 år gamle tegninger hvor dette ikke i like stor grad lå i planene!
 
Originally posted by MartinL

Disse tallene gir vel en god "push" på behandlingen en ny terminal/pir som skal opp i høst. Klarere egentlig ikke å se hvordan de skal komme unna en slik utbygging selv om det ville være meget typisk norsk å finne andre midletidige humbugg løsninger.

Vil en ny pir/terminal nødvendig vis se ut som de prosjekterte planene lik det det er bilde av hos Niels Torp arkitekter? Med alle de pengene som ligger i shopping osv på en flyplass der det passerer over 15 mill mennesker på ett år, kan vi kanskje vente oss en annen løsning mer tilrettelagt for shopping enn hva den prosjekterte piren er. Osl har jo måtte bygges om flere ganger for å følge denne trenden. Ville jo være lattelig om man nå bygger en pir etter 10 år gamle tegninger hvor dette ikke i like stor grad lå i planene!
De har vel snakket om at de ønsker en "Sky city", type Arlanda, kanskje det kommer i den nye terminalen??
 
Har vært oppe utallige ganger om noen har en link eller bilde av den planlagte nye piren. Niels Torp arkitekter i Industrigata på Majorstua har store og flere grafiske fremstillinger av denne nye terminalen. Det synes fra gata gjennom hovedinngangen og kan beskues også om det er ste
ngt der!
 
Av hva jeg har skjønt og sett av tegningene ligner pir B på en lang wienerpølse uten å være noe særlig shopping vennlig. Ser for tynn, smal og lav ut..... Men det er jo bare tegninger da. Synes det ville være rart om de går for en slik løsning. Lik det eller ikke, men å få butikker og næringsliv inn i lokalene er jo en forutsetning for å kunne forsvare investeringene av en ny terminal. Ja selv på en flyplass som Osl... kapitalen råder!
 
Og akkurat like mange ganger som spørsmålet om link til tegninger av terminalen har vært oppe, så har jeg og andre etterspurt om noen kan knipse et enkelt bilde eller tre av tegningene som henger utstilt. Det ser ut som det er vanskelig å få til!
 
Terminal B kommer til å bli av absolutt billigste sort, og så smal og liten at en må bygge på den etter 5 år for at den skal holde. Ingen handlegate, kun 2 pølseboder. Welcome to Norway :D
 
Jeg tipper at Niels Torp kommer til å tegne en helt ny terminal etter dagens behov (masse shopping f eks.), men at den stilmessig kommer til å være tilpasset den nåværende terminalen.

Det som i allefall er sikkert er at det blir innsjekk i begge terminaler ettersom jeg leste for en uke eller to siden at det var meninga å la flytoget gå til terminal 2.

En fantastisk vekst, forresten. :D

:nor :nor :nor :nor
 
Originally posted by Hurum

Terminal B kommer til å bli av absolutt billigste sort, og så smal og liten at en må bygge på den etter 5 år for at den skal holde. Ingen handlegate, kun 2 pølseboder. Welcome to Norway :D
Nå er vel shopping og bespisning/alkoholservering en ganske viktig del av inntjeningen på en flyplass, så en ny terminal kommer vel til å minne mer om Oslo city enn en flyplass..:thumbup
 
Kan iallefall bekrefte at park kapasiteten vår er sprengt til tider ja....

Men, vi improviserer så godt vi bare kan!

;)
 
Back
Top