kekker
Onkel reisende kekker
OSL – BRE – SVG – OSL (laaang)
Her kommer min første TR, så dere får bære over med meg.
Jeg har ikke tatt noen bilder, så dere får bruke tankekraften til å mane fram noen bilder!
Etter at vekkerklokka og klokkeradioen hadde fått veltet meg ut av senga klokka 04.00 den 16. november, ruslet jeg opp til buss stoppen for flybussekspressen. Rute F1 med avgang 04:36 skulle som vanlig frakte meg til OSL. Fakireskpressen som jeg liker å kalle den første bussen på morgenen, hadde vel et belegg på 35% og jeg kom meg ned i setet for å prøve på litt søvn. Knyttnevetesten ble bestått og vel så det, av den enkle grunn at jeg satte meg ved bagasjehylla ved den miderste døra. Søvn ble det derimot lite av, men forum –og e-postlesning må til det også.
Vel framme på OSL fikk jeg sjekket inn meg selv og bagasjen, valgte et vindussete på SK1461 og singelsete på SK6401. Automaten ville av en eller annen grunn ikke gi meg bagasjetag, den mislikte sikkert BankNorwegian kortet mitt og jeg skjønner aldri om jeg klarer å registrere eurobonus nummeret mitt på de automatene til SK. Mannen ved bagdroppen fikset baggasjetag, han var sikkert like trøtt som meg, for han smilte ikke akkurat over seg. Kanskje han ikke likte Helly Hansen/Norwgian bagen min, så for meg at den ble sendt til BKK..
Uansett fortsatte jeg til sikkerhetskontrollen og på den tiden av døgnet er det ikke all verdens med kø, men jeg klarte selvfølgelig å velge den slusen der charterpassasjerene hadde kommet før meg. Etter et par minutter med venting kom jeg igjennom uten noen piping og kunne samle samme sakene og fortsette til Kontiki for et lite måltid. Etter et raid for snus på TaxFreen til far og søstrene mine satte jeg kursen for Kontiki.
På Kontiki ble det et rundstykke, ei bøtte kaffe og vann, fortsatt farlig trøtt.. Det beste med Kontiki er å sette seg i andreetasjen, det virker som det ikke er mange som vet av den muligheten. Der får man sitte stille og uforstyrret stort sett til alle døgnets tider. Trenger ikke å ha tilgang til gullstua når man kan sitte der! Da klokka ble kvart på seks ruslet jeg ned til gate og satte meg der for å vente på at boarding skulle begynne.
Boarding startet ca ti på seks om jeg ikke husker helt feil og var forholdsvis begivenhetsløs. Det var OY-KBE som skulle befrakte meg til CPH den morgenen. Denne A321 maskinen ble levert til SAS i 2002 og bærer til en viss grad preg av å være snart ti år gammel. Jeg hadde et F sete forholdsvis langt bak i maskina. Dette var min første flight med A321 og jeg var veldig fornøyd med akkurat det. Knyttnevetesten var absolutt ikke bestått, men det hører med til sjeldenheten at den er det for min del. Men med litt lirking fikk jeg strekt bena under setet foran meg og hadde det strengt tatt helt ok. Pushback noen minutter for sent. Det var friske mengder tåke og jeg klarte faktisk ikke å få med meg hvilken rullebane det var avgang fra på OSL, mistet enhver form for kontroll på hvor vi var i all slalomkjøringa. Men opp kom vi og nesa ble vendt sydover. Jeg har enda ikke skjønt hvorfor lysene på død og liv skal dimmes ved avgang og landing, men det er greit nok, for da er det enklere å sove. Hver gang blir jeg minst like irritert når de slår på full flombelysning etter avgang. Det måtte gå ann med en litt snillere belysning, i alle fall på den tiden av døgnet. Jeg vil tippe at det var 70% belegg på ECO extra på denne flygningen og litt mindre på ECO. Jeg blir akkurat like irritert hver gang SAS setter i gang å servere kaffe og frokost til folket på ECO extra og ikke vi i kvegklassen på flighter ut av Norge. Hvorfor i alle dager er det slik at man får kaffe og frokost før klokka ni innenlands, men når man flyr ut av Norge får man ikke det. I mitt hode burde det være likt.. Menmen, siden de ikke vil gi det til meg får de ikke penga mine heller.. J
Flighten ellers var helt uten begivenheter, men siden lyset var på for fulle mugger var det slutt på sovinga. Så jeg begynte å lese DN. Landet på CPH mer eller mindre on time.
Etter å ha kommet meg ut av OY-KBE gikk turen til eyecon mellom A og B piren på CPH, der har de en helt ok frokostbuffet, med det som trengs for å mette en trøtt trønder. Jeg hadde stort sett gjort meg ferdig med frokosten min, da min kollega som kom fra SVG med SK1873 (OY-KFA), kom og satte seg ned hos meg. Han var veldig fornøyd med å fly CRJ900 og sa at det var en veldig trivelig og stille maskin å fly med.
Etter kollegaen min var ferdig med frokosten vendte vi nesen mot gate C4 (tror jeg), for å busses ut til den ventede Saab 2000 maskinen til OLT. SK6401 drives av OLT, men jeg fikk ikke med meg reg. på maskina. Av erfaring har jeg funnet ut at det er praktisk å ta et singelsete i disse maskinene. Jeg endta da opp med 19 A, som er forholdsvis langt bak i maskina. Takhøyden i disse maskinene er ikke noe å skrive hjem om og flyvertinna lo godt av meg da jeg måtte bøye hodet en god del for å kunne gå bakover i flyet. Men vel nede i setet hadde jeg det ikke så ille. Som hos widerøe er benplassen forholdsvis raus hos OLT og med litt godvilje får man en knyttneve mellom setet og knærne. Vel og merke en liggende knyttneve. Avgang fra en eller annen bane på CPH on time og nesa på Saaben ble vendt sørover over et skydekket Europa, så det var ikke så mye å se på ut av vinduet. Sikkerhets instruksen på disse maskinene består av at FAen sier noen ord om hvordan sikkerhetsbeltet fungerer på tysk først, så viser hun hvordan det skal gjøres. Gjentar så morroa på engelsk og fortsetter med livvesten osv. Litt tungvint, men slik må det bli når det er en FA. Det var ca 40% belegg på denne flighten. Etter at setebeltelampen var slukket ble serveringen satt i gang. Man kunne velge mellom en baguett med skinke eller ost. Jeg gikk for skinke og tok i tilegg juice, vann og kaffe (endelig!). I tilegg fikk vi en melkesjokolade fra Milka på 70 gram, så da hadde kekker fått i seg intet mindre enn tre frokoster den dagen, heldigvis i moderate størrelser. Saaben er relativt stille og behagelig, for oss som er over 190 cm er det litt krøkkete å hvile hodet mot noe om man vil sove, men det går på et vis. Vi landet i tykk tåke på BRE on time og ble busset fra flyet og inn til terminalen. FR er tydeligvis store på BRE, sammen med et par LH og OLT maskiner, var det relativt rolig der den formiddagen. FR flyr visstnok fra TRF til BRE, men flytidene er litt ugreie, til å få fulle arbeidsdager ut av det.
Etter å ha hentet baggasjen og kommet oss ut av terminalen gikk turen til Europcar for å plukke opp leiebilen. Jeg hadde bestilt noe hakket større enn Golf med Navigasjon, siden vi ikke er så lokalkjente i området enda. Overraskelsen ble derfor stor, da vi fikk beskjed om at det ble en Mercedes C200 CDI som ble vår bil for disse to dagene. Etter å ha fått tyskeren til å prate svensk til oss la vi av gårde for leverandørbesøket for den dagen. Mercedesen viste seg fra godsiden og ble etter hvert tynt opp over 200 km/t på Autobahn. Da vinglet bilen såpass mye at vi syntes det var nok og la oss på 150 km/t som var meget mer behagelig. Begge dagene gikk unna med leverandørbesøk og ny lærdom om fjørfè for min del. De av forumistene som funderer på å bygge hønsehus og lurer på om de skal gå for miljøbur eller Aviar, får sende meg en PM..
Her kommer min første TR, så dere får bære over med meg.
Jeg har ikke tatt noen bilder, så dere får bruke tankekraften til å mane fram noen bilder!
Etter at vekkerklokka og klokkeradioen hadde fått veltet meg ut av senga klokka 04.00 den 16. november, ruslet jeg opp til buss stoppen for flybussekspressen. Rute F1 med avgang 04:36 skulle som vanlig frakte meg til OSL. Fakireskpressen som jeg liker å kalle den første bussen på morgenen, hadde vel et belegg på 35% og jeg kom meg ned i setet for å prøve på litt søvn. Knyttnevetesten ble bestått og vel så det, av den enkle grunn at jeg satte meg ved bagasjehylla ved den miderste døra. Søvn ble det derimot lite av, men forum –og e-postlesning må til det også.
Vel framme på OSL fikk jeg sjekket inn meg selv og bagasjen, valgte et vindussete på SK1461 og singelsete på SK6401. Automaten ville av en eller annen grunn ikke gi meg bagasjetag, den mislikte sikkert BankNorwegian kortet mitt og jeg skjønner aldri om jeg klarer å registrere eurobonus nummeret mitt på de automatene til SK. Mannen ved bagdroppen fikset baggasjetag, han var sikkert like trøtt som meg, for han smilte ikke akkurat over seg. Kanskje han ikke likte Helly Hansen/Norwgian bagen min, så for meg at den ble sendt til BKK..
Uansett fortsatte jeg til sikkerhetskontrollen og på den tiden av døgnet er det ikke all verdens med kø, men jeg klarte selvfølgelig å velge den slusen der charterpassasjerene hadde kommet før meg. Etter et par minutter med venting kom jeg igjennom uten noen piping og kunne samle samme sakene og fortsette til Kontiki for et lite måltid. Etter et raid for snus på TaxFreen til far og søstrene mine satte jeg kursen for Kontiki.
På Kontiki ble det et rundstykke, ei bøtte kaffe og vann, fortsatt farlig trøtt.. Det beste med Kontiki er å sette seg i andreetasjen, det virker som det ikke er mange som vet av den muligheten. Der får man sitte stille og uforstyrret stort sett til alle døgnets tider. Trenger ikke å ha tilgang til gullstua når man kan sitte der! Da klokka ble kvart på seks ruslet jeg ned til gate og satte meg der for å vente på at boarding skulle begynne.
Boarding startet ca ti på seks om jeg ikke husker helt feil og var forholdsvis begivenhetsløs. Det var OY-KBE som skulle befrakte meg til CPH den morgenen. Denne A321 maskinen ble levert til SAS i 2002 og bærer til en viss grad preg av å være snart ti år gammel. Jeg hadde et F sete forholdsvis langt bak i maskina. Dette var min første flight med A321 og jeg var veldig fornøyd med akkurat det. Knyttnevetesten var absolutt ikke bestått, men det hører med til sjeldenheten at den er det for min del. Men med litt lirking fikk jeg strekt bena under setet foran meg og hadde det strengt tatt helt ok. Pushback noen minutter for sent. Det var friske mengder tåke og jeg klarte faktisk ikke å få med meg hvilken rullebane det var avgang fra på OSL, mistet enhver form for kontroll på hvor vi var i all slalomkjøringa. Men opp kom vi og nesa ble vendt sydover. Jeg har enda ikke skjønt hvorfor lysene på død og liv skal dimmes ved avgang og landing, men det er greit nok, for da er det enklere å sove. Hver gang blir jeg minst like irritert når de slår på full flombelysning etter avgang. Det måtte gå ann med en litt snillere belysning, i alle fall på den tiden av døgnet. Jeg vil tippe at det var 70% belegg på ECO extra på denne flygningen og litt mindre på ECO. Jeg blir akkurat like irritert hver gang SAS setter i gang å servere kaffe og frokost til folket på ECO extra og ikke vi i kvegklassen på flighter ut av Norge. Hvorfor i alle dager er det slik at man får kaffe og frokost før klokka ni innenlands, men når man flyr ut av Norge får man ikke det. I mitt hode burde det være likt.. Menmen, siden de ikke vil gi det til meg får de ikke penga mine heller.. J
Flighten ellers var helt uten begivenheter, men siden lyset var på for fulle mugger var det slutt på sovinga. Så jeg begynte å lese DN. Landet på CPH mer eller mindre on time.
Etter å ha kommet meg ut av OY-KBE gikk turen til eyecon mellom A og B piren på CPH, der har de en helt ok frokostbuffet, med det som trengs for å mette en trøtt trønder. Jeg hadde stort sett gjort meg ferdig med frokosten min, da min kollega som kom fra SVG med SK1873 (OY-KFA), kom og satte seg ned hos meg. Han var veldig fornøyd med å fly CRJ900 og sa at det var en veldig trivelig og stille maskin å fly med.
Etter kollegaen min var ferdig med frokosten vendte vi nesen mot gate C4 (tror jeg), for å busses ut til den ventede Saab 2000 maskinen til OLT. SK6401 drives av OLT, men jeg fikk ikke med meg reg. på maskina. Av erfaring har jeg funnet ut at det er praktisk å ta et singelsete i disse maskinene. Jeg endta da opp med 19 A, som er forholdsvis langt bak i maskina. Takhøyden i disse maskinene er ikke noe å skrive hjem om og flyvertinna lo godt av meg da jeg måtte bøye hodet en god del for å kunne gå bakover i flyet. Men vel nede i setet hadde jeg det ikke så ille. Som hos widerøe er benplassen forholdsvis raus hos OLT og med litt godvilje får man en knyttneve mellom setet og knærne. Vel og merke en liggende knyttneve. Avgang fra en eller annen bane på CPH on time og nesa på Saaben ble vendt sørover over et skydekket Europa, så det var ikke så mye å se på ut av vinduet. Sikkerhets instruksen på disse maskinene består av at FAen sier noen ord om hvordan sikkerhetsbeltet fungerer på tysk først, så viser hun hvordan det skal gjøres. Gjentar så morroa på engelsk og fortsetter med livvesten osv. Litt tungvint, men slik må det bli når det er en FA. Det var ca 40% belegg på denne flighten. Etter at setebeltelampen var slukket ble serveringen satt i gang. Man kunne velge mellom en baguett med skinke eller ost. Jeg gikk for skinke og tok i tilegg juice, vann og kaffe (endelig!). I tilegg fikk vi en melkesjokolade fra Milka på 70 gram, så da hadde kekker fått i seg intet mindre enn tre frokoster den dagen, heldigvis i moderate størrelser. Saaben er relativt stille og behagelig, for oss som er over 190 cm er det litt krøkkete å hvile hodet mot noe om man vil sove, men det går på et vis. Vi landet i tykk tåke på BRE on time og ble busset fra flyet og inn til terminalen. FR er tydeligvis store på BRE, sammen med et par LH og OLT maskiner, var det relativt rolig der den formiddagen. FR flyr visstnok fra TRF til BRE, men flytidene er litt ugreie, til å få fulle arbeidsdager ut av det.
Etter å ha hentet baggasjen og kommet oss ut av terminalen gikk turen til Europcar for å plukke opp leiebilen. Jeg hadde bestilt noe hakket større enn Golf med Navigasjon, siden vi ikke er så lokalkjente i området enda. Overraskelsen ble derfor stor, da vi fikk beskjed om at det ble en Mercedes C200 CDI som ble vår bil for disse to dagene. Etter å ha fått tyskeren til å prate svensk til oss la vi av gårde for leverandørbesøket for den dagen. Mercedesen viste seg fra godsiden og ble etter hvert tynt opp over 200 km/t på Autobahn. Da vinglet bilen såpass mye at vi syntes det var nok og la oss på 150 km/t som var meget mer behagelig. Begge dagene gikk unna med leverandørbesøk og ny lærdom om fjørfè for min del. De av forumistene som funderer på å bygge hønsehus og lurer på om de skal gå for miljøbur eller Aviar, får sende meg en PM..
