OSL beste lufthavn

De må ha vært der en dag det ikke var kø gjennom passkontrollen. Hadde håpet at OSL hadde tatt dette alvorlig, men siden de nå er best, skjer det vel ingenting.

Det er jo en strålende lufthavn, så hvorfor ikke. Hva er det som ikke funker på OSL?

Bongos har nok noen særønsker i raideren, men ellers liksom

Mulig det er, men sånn fritt fra husken sliter jeg med å finne andre flyplassen i den kategorien/størrelsen i Europa, hvor man kan møte opp så sent til flyet, uten problemer. Da det rett og slett er en effektiv flyplass.

OSL med DY/SK er etter min erfaring FANTASTISK. Mange andre selskaper har jo ymse regler og rutiner som «trekker ned» opplevelsen på flyplassen. F.eks BA som krever oppmøte i skranke for ALLE, og andre selskaper som har mange «uvante» reisende som skaper kjipe rutiner/forsinkelser.

Enig i at OSL er en fantastisk effektiv flyplass, men jeg ønsker fortsatt å filleriste de som kom opp med ideen om at en ikke kan justere temperaturen på vannet i springen. Sikkerhetskontrollen er stort sett en drøm, og er hele køområdet fylt opp tar det fortsatt kortere tid enn om en går på "fast track" i USA med 10 personer foran deg.

OT, men takk for advarsel om personlig oppmøte om en flyr BA (lærte av Someones tripreport at Iberia har samme opplegget).

Reist mye rundt i Europa og må si at OSL Gardermoen må være den mest effektive flyplassen å være passasjer på. Innsjekk gjøres utrolig raskt, sikkerhetkontrollen går radig og det er forholdsvis oversiktlig og korte avstander for en middel stor flyplass.

Gratrulerer OSL, vel fortjent.

Om det er noe å trekke på så er det vel likefult vanskelig å legge skylden på OSL? Mat&drikke er dyrt og tidvis dårlig og for de som skal videre innenlands etter ankomst fra utland så ja..., men slik er det jo. Så lenge man unngår B gate så går stort sett ting alltid på skinner og sømløst, det er sjeldent trangt eller kaotisk og kollektivtilbudet er også ganske så suverent. Bagasjen (for de som foretrekker det) kommer også som regel relativt raskt, iallfall sammenliknet med andre steder.

Last edited:
Bare å applaudere alle de tusen menneskene som jobber knallhardt for at OSL skal være en så god flyplass som mulig. Å være best på punktlighet i Europa og ligge i Norge er så bra at jeg ikke finner et godt ord på det faktisk. Nordmenn er ekstremt bortskjemte med ekstremt lave billettpriser og enormt gode operasjonelle drift for hjemmeselskapene

OSL med DY/SK er etter min erfaring FANTASTISK. Mange andre selskaper har jo ymse regler og rutiner som «trekker ned» opplevelsen på flyplassen. F.eks BA som krever oppmøte i skranke for ALLE, og andre selskaper som har mange «uvante» reisende som skaper kjipe rutiner/forsinkelser.
Men da er det SK/DY som er bra, ikke OSL.

Men da er det SK/DY som er bra, ikke OSL.

Vel de er er jo avhengige av at bagasjen kommer til riktig fly via OSLs bagasjesytem, at sikkerthetskontrollen fungerer etc. OSL er bra sammenlignet med mange andre flyplasser.

Om det er noe å trekke på så er det vel likefult vanskelig å legge skylden på OSL? Mat&drikke er dyrt og tidvis dårlig og for de som skal videre innenlands etter ankomst fra utland så ja..., men slik er det jo. Så lenge man unngår B gate så går stort sett ting alltid på skinner og sømløst, det er sjeldent trangt eller kaotisk og kollektivtilbudet er også ganske så suverent. Bagasjen (for de som foretrekker det) kommer også som regel relativt raskt, iallfall sammenliknet med andre steder.

Jeg synes ikke B gate er så dramatisk. Ja okei, med knapp connection er det dust, men man planlegger da ingen knappe connections? Har kommet mye fra utland med videre innland og synes det er helt kurant, for tiden har vi dilla på ramen-tallerkenene til den der asiasjappa uttpå A-piren.

Neida det blir jo bare for å ha noe å klage over. Men det blir kaldt der borte på vinteren og er man heldig med været kan jo det bli riktig så frikst på vei ut/inn. Så er det avstanden da, det er litt langt iforhold til hva man er vant med på OSL.

Hva angår transfer fra utland så er vel det blitt bedre, selv om det er lenge siden jeg selv har vært gjennom den prossesen på OSL. Da var det å foretrekke å finne en rute med flybytte lenger sør og det er vel sikkert de som fortsatt foretrekker det på vei hjem, om det er mulig naturligvis noe det iallfall er for de som skal til SVG og BGO.

Morsomt at Roma FCO gjør det så bra ( delt førsteplass av flyplasser med mer en 40 millioner pax og førsteplass på digitalisering)…noe vi absolutt kan skrive under på at er fortjent.

Det ble kjent i media i dag at OSL er kåret til Europas beste lufthavn i sin kategori (25 - 40 mill pax annually).

Ingen reaksjon på dette forumet!

Janteloven?

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...s-beste-flyplass?publisherId=17421123&lang=no

Dette kan ikke ha tatt hensyn til OSL som transittlufthavn. Hver gang jeg reiser med familie til Norge via OSL blir minst ett kolli igjen i baggasjesystemet. Det er så gjennomført at vi heldt prøver unngå OSL fordi det alltid blir styr.

Som punkt-til-punkt er den suveren, det er jeg enig i.
Effektiv, kjapp og god og stort sett med veldig serviceinnstilte folk.

Back