OSL-AMS-ATL-ABQ-(DAL) - LIVE!

ILS2

ScanFlyer Gold
God morgen,

Ettersom jeg er førstemann til å reise med Deltas suverene kampanjepris til ABQ, tenkte jeg å prøve liveoppdatering underveis. Har med kamera, men dets funksjonsdyktighet er noe usikkert.

Ankom OSL litt over kl 5. Gikk rett til check-in og fikk sendt avgårde bagasjen uten noe tull. "Kjapp tur i loungen nå", tenkte jeg. Den gang ei. OSL Lounge åpner nemlig ikke før kl 05:45, noe som er helt tullete dersom den skal serve SkyTeam. Jaja, en liten grunn til fortsatt å velge Star Alliance i fremtiden. Apropos Star Alliance, så ble boardingkortene mine skrevet ut med SAS-logo på. Synes det var litt festlig nå tidlig på morgenen. Skal bli interessant å se hvordan jeg blir mottatt i SkyTeam-loungene rundt omkring med et boardingkort med SAS og Star Alliance logo på. Nå gleder jeg meg til en liten matbit og litt søvn. Har ikke fått så mye av det sistnevnte den senere tid.

OSL-AMS - KL 1140

Priority boarding fungerte fint, og vel ombord var flyvertinnene på hugget med å henge jakker og slikt inn i skapet. En fin gest. En kjent, skjeggete komiker fra bl.a. Mandagsklubben og senere Torsdagsklubben var også på plass i C-kabinen (4 rader). Begynte å bli sulten, så gledet meg til å komme i luften.

zzzzzzzzzzzzzz

Våknet da vi nærmer oss Amsterdam. Det var den frokosten. Smakte sikkert fortreffelig ;)

Vel nede tuslet jeg først inn i den største Crown Loungen i Schengen-delen. Ordet hektisk får en ny betydning. Nå er jeg i Crown Lounge 52 i Non-Schengen. Her er det noe roligere, men fortsatt trangt om plassene. Gratis Wi-Fi er et kjempepluss i forhold til gjerrige *A-lounger (hederlig unntak er SAS). 55 minutter til boarding nå. Får vel rusle mot gate for å se hva slags sikkerhetstiltak jeg skal igjennom før jeg får gå ombord.

Pri 1: Unngå ekstrasjekk med gummihansker.
Pri 2: Ikke sovne før "frokost".

Wish me luck! ;)

AMS-ATL - DL 39

Det ble ingen ekstrasjekk med hansker før jeg gikk ombord. Priority boarding, men alle inn via den fremste inngangen - også economy pax - så ble en del kaos gjennom Business-kabinen likevel. Fant meg til rette i mitt sete, og flyvertinnen var raskt på pletten med et glass champis. I motsetning til hos SAS, var det velfylt - nesten på grensen til overfylt. Tok et bilde med mobilkameraet, men får neppe lagt det ut før i morgen.

Setene på denne 767-en var av den "gamle" sorten. Typiske amerikanske skinnseter og ikke snakk om flat-bed. Likevel synes jeg ikke de var mye dårligere enn SAS sine seter, men hakket svakere enn de nyeste hos LH. Blir det ikke helt flatt, får jeg ikke sove med mindre jeg er stuptrøtt uansett.

Maten så bedre ut på menyen enn den smakte på brettet. Skal se om jeg ikke kan få lagt ut hele menyen i etterkant, men jeg gikk i hvert fall for kylling. Den var helt grei, hverken mer eller mindre. Tilbehøret var heller ikke noe å hoppe i taket for, men mett ble man. Sammenlignet med Star Alliance-mat, vil jeg si at SAS er i en annen liga i forhold til dette. Lufthansa er nok også hakket vassere på matfronten, men det var på ingen måte dårlig. Hadde jeg derimot betalt 27k for denne turen, ville jeg nok vært litt skuffet.

Servicekonseptet ombord er litt annerledes en det ekstremt synkroniserte opplegget hos SAS. Her fikk man maten "når man ville", innenfor visse rammer. Noen spiste forrett samtidig som andre var ferdig med hovedrett. På en dagflight synes jeg vel egentlig at et slikt system er vel så fornuftig som dette "one size fits all", som SAS legger opp til. Servicenivået var typisk amerikansk - vennligere enn SAS, mindre "mekanisk" enn hos LH, men ikke nødvendigvis mye bedre. Det er vel smak og behag hva man foretrekker. Desserten var dagens høydere. Her var de is, krem, forskjellige sauser, cookies m.m. Blir ikke mer amerikansk enn dette, and I love it.

Film- og medieutvalget overgikk både SAS og LH. Bedre utvalg over hele fjøla. Skjermen var kanskje litt mindre, men var pull-out fra under setet, så nærheten til skjermen kompenserte for størrelsen.

Det var satt opp en slags buffet helt foran i flyet - i området som er "strengt forbudt" for SAS-passasjerer på SK IC. Ikke like pen å se på som SAS sin, men innholdsmessig mye det samme. Kanskje en litt større overvekt av chips og cookies, fremfor frukt og grønt.

Måltid nummer to bekreftet mitt inntrykk fra hovedretten. Ikke på nivå med SAS og LH (de eneste jeg har flydd IC Biz med). Noe som minnet om en subway-baguette med ost og skinke ble servert. Smakte igjen helt greit, men både smak og utseende kunne - og burde - være bedre.

Det var for øvrig ingen tegn til teppe- og toalettforbud i timen før landing. Faktisk fikk sidemannen sin servert måltid nummer to under 30 min før landing (ble tatt in ca 10 min før). God service der, med andre ord. Purseren tok seg i tillegg en runde rundt i Business-kabinen og tiltalte alle passasjerer med navn og takket for at de valgte å fly med Delta. En fin gest, selv om noen pussige situasjoner oppstod der passasjerer hadde byttet seter seg i mellom. Slike ting er jo selvsagt litt tilgjort, men det gir jo passasjerene en mulighet til å gi ris & ros rett til purser på slutten av flyturen også. Tror aldri vi får se noe slikt i Skandinavia ;)

Landing på rute, og rett i passkontroll. Priority bagasjen kom først, rask transfer til B-gatene, der jeg nå sitter i Sky Club. I motsetning til amerikanske Star Alliance-lounger, er Sky Club i en annen liga. Det sier jeg primært p.g.a. fri bar, noe som rett og slett er helt meningsløst at det ikke er i Star Alliance-lounger i USA (US-selskaper). Flott utsikt var det også (tok et par bilder - legges ut senere).

Nå venter nest siste leg, men siste leg på Delta Business/First. Fra ABQ bærer det videre med Southwest til Dallas Love Fields (DAL).

ATL-ABQ - DL 1967

Siste flight med "fiffen" var på en fullstappet MD88 fra Delta. Sete 3C gir god avstand til motorstøy, men synes likevel det var ganske så støyfullt da vi kom opp i høyden. Jaja, kan vel være 20 timer på reise som begynner å gjøre seg gjeldende. Uansett var det priority boarding - selvsagt - i ATL. Vel ombord kom purser rundt og spurte alle passasjerer om drikke (vann var alt tilgjengelig i seat-pocket). Jakker og slikt ble tatt hånd om ved behov. Tok av på rutetid, noe som jeg vel har gjort på alle flightene hittil.

Da vi kom opp i luften, var det tid for Gin & Tonic - og jeg så meg aldri tilbake. Ble vel en fire-fem stykker på den tre timer lange flyturen. Litt interessant å merke seg at måltidet på denne flighten - riktignok kaldmat (en hver tulling kan lage det) - smakte like godt og kanskje bedre enn maten på AMS-ATL. Skal heller ikke se bort i fra at jeg kanskje var litt mer sulten også, men pastasalaten med kylling smakte godt. Etter en samtale med med sidemann - som hadde denne ruten som sin "melkerute" - må jeg likevel advare om at matkvaliteten visstnok er svært varierende på Delta domestic First (hans vurdering, ikke min).

Dette flyet var utstyrt med Wi-Fi, men dette var ikke gratis for passasjerer i First. Litt pussig, må jeg si. Orket ikke dra frem pc-en, så ingen liveoppdatering fra oven. Tok på ny et par bilder med mobilkameraet, men kvaliteten på bildene kan jeg ikke garantere for. Når jeg får de ut av kameraet og inn på pc-en, er også litt usikkert, men det kommer.

Ellers forløp flyturen rolig og greit. Holdt meg våken hele turen slik at jeg ikke er lys våken når jeg omsider skal legge meg i Dallas om et par tre-fire timer. Landing i ABQ 25 min før rute, så hadde god tid til connection. Priority bagasjen kom ikke først - for en gangs skyld. Gikk rett til check-in hos Southwest og deretter videre til gate. Gratis Wi-Fi på flyplassen i ABQ gjør mangelen på lounge lite plagsom. Drikke har jeg for så vidt fått nok av akkurat nå, så da kan jeg like gjerne vente på å finne min plass i boardingkøen (A41). Nordmenn, som er verdens mest naive og stilltiende kømennesker, hadde hatt godt av et boardingsystem allà Southwest.

Crown Lounge 52 - Non-Schengen
attachment.php

Sky Club (ATL, B-gates)
attachment.php

Gratis øl er ingen selvfølge i amerikanske lounger
attachment.php

Nok et loungebilde
attachment.php

Klassisk Southwest-gate
attachment.php

Attachments

• 001.jpg
    001.jpg
    53.1 KB · Views: 2,135
  • 003.jpg
    003.jpg
    59.5 KB · Views: 1,827
  • 004.jpg
    004.jpg
    58.1 KB · Views: 1,806
  • 005.jpg
    005.jpg
    56.8 KB · Views: 1,801
  • 011.jpg
    011.jpg
    70.4 KB · Views: 1,719
Last edited:
Super raport so far! Trodde det var Röros som hade DY på OSL, varför då anväda SAS BP?

Godt noen tråkker opp løypa og dokumenterer for resten av gjengen som følger etter utover våren :up:

Super raport so far! Trodde det var Röros som hade DY på OSL, varför då anväda SAS BP?
Ved Check-in i skranke trodde nok agenten at jeg hadde printet ut eget boardingkort, fordi jeg fikk ikke skrevet ute noe som helst. Tok kontakt med gatepersonellet, men da de skulle skrive ut boardingkort til meg, var det visstnok kun SAS-boardingkort tilgjengelig. De så ikke ut til å bry seg nevneverdig med det, og det var selvsagt greit for meg. Det bød for øvrig ikke på noen problemer at jeg hadde "Star Alliance-boardingkort" i Amsterdam/Atlanta, men de skrev riktignok ut et nytt et til meg i loungen i ATL.

Ved Check-in i skranke trodde nok agenten at jeg hadde printet ut eget boardingkort, fordi jeg fikk ikke skrevet ute noe som helst. Tok kontakt med gatepersonellet, men da de skulle skrive ut boardingkort til meg, var det visstnok kun SAS-boardingkort tilgjengelig. De så ikke ut til å bry seg nevneverdig med det, og det var selvsagt greit for meg. Det bød for øvrig ikke på noen problemer at jeg hadde "Star Alliance-boardingkort" i Amsterdam/Atlanta, men de skrev riktignok ut et nytt et til meg i loungen i ATL.

Det er en litt krise-løsning, da SAS-boardingpassene har en lite hensiktsmessig plassert logo i forhold til KLMs boardingpass - jeg husker vi "måtte" gjøre det på den måten inntil SGS fikk levert helt blanke boarding pass... Selvsagt skulle Røros hatt med egne boarding pass til gaten - nå stjal de jo strengt tatt SAS' sine - men det er vel en nokså utbredt praksis at "man tager det man haver" på gate (jeg derimot pleier jo å ha en liten stack blanke boarding pass i min egen veske...).

Flott rapport, selvom jeg ikke synes produktet virker helt i toppklasse. Men for prisen som er betalt må det kunne sies å være god valuta for pengene!

Takk for fin rapport så langt! Ikke spesielt imponerende produkt dette, så vidt jeg kan skjønne, ser man bort fra at nordmenn ofte blir sjarmert av amerikansk høflighet.

Og apropos ombordstigningskort - jeg husker at Norport bruker Norwegians boardingkort for reiser med DAT, Eastern og andre selskaper de handler.

Den siste oppdateringen kommer her p.g.a. for mye tekst (over 10.000 tegn).

ABQ-DAL - WN 1557

Etter en lang reise der alt hadde gått fint, var det nesten forventet at ting skulle skjære seg litt på det siste leg-et. Det var ikke verre enn en god times forsinkelse, men den timen føltes lang for en sliten nordmann. Til tross for at jeg hadde boarding i A-gruppen, endte jeg opp med kun et midtsete på den ca 100 minutter lange flyturen. Til tross for et uttalt mål om ikke å sove, var det totalt sjanseløst å holde seg våken. Sovnet som en stein og våknet i det vi traff rullebanen i Dallas. Bagasjen kom som den skulle, deretter var det taxi til hotellet og rett til sengs. Jeg sov meget godt.

Nå som jeg har fått hele SkyTeam-turen på et døgns avstand, er det lettere å oppsummere erfaringene. Jeg leser en del skeptiske kommentarer til Deltas produkt, noe som vel er forståelig når jeg nå leser mine egne oppdateringer om igjen. La det likevel være sagt: Det er selvsagt uendelig mange ganger bedre å fly slik jeg gjorde i går, enn å sitte svett og trangt langt bak i flyet. Servicenivået var gjennomgående veldig bra under hele reisen, men maten kunne absolutt vært bedre. Når jeg vurderer kvaliteten på produktet, gjør jeg det i lys av en normalpris på 27.000 kroner. I forhold til de 6000 jeg endte opp med å betale er dette selvsagt en kjempedeal, dårlig mat eller ei.

I forhold til å vurdere alliansene opp mot hverandre, synes jeg Delta scorer noen poeng på gratis Wi-Fi og drikke i sine lounger, noe som er uhørt i Uniteds RCCC-lounger i USA. Setene til Delta (IC) bør også få seg en oppgradering snart. Med tanke på at stadig flere selskaper nå introduserer flat-beds i Business Class, vil dagens skinnseter rett og slett ikke holde mål om halvannet år. Delta har i tillegg mye mer komfortabel temperatur i kabinen på sine langflighter, sammenlignet med SAS. Det må da være bedre å legge seg under et pledd eller ta på en tynn genser, enn å sitte i en t-skjorte og svette fordi det er for varmt (les: SAS). Det gode utvalget på AVOD er også et pluss for Delta.

SAS vinner stort på matkvaliteten, ingen tvil om det, mens både SK og LH har noe å hente på AVOD-utvalget sitt. Servicenivået er bra overalt, og det er mer smak og behag som avgjør hva man trives best med. Jeg klarer leve med SAS sin "skandinaviske vennlighet" like bra som Deltas "amerikanske vennlighet". Den lille gimmicken der purser går rundt og takker alle passasjerene personlig for turen kan være et tveegget sverd. Hvis det virker som vedkommende gjør det som en motvillig del av jobben, kan det virke mot sin hensikt - derfor tror jeg nok at dette ikke er noe SAS bør forsøke seg på ;)

Alt i alt vil jeg nok helt klart velge Star Alliance-selskaper fremfor Delta på IC-reiser basert på denne ene turen. Selv om Delta scorer bedre på noen områder, holder SAS/LH høyere standard på viktige områder som setekomfort og mat. De to tingene er alene svært avgjørende for om en flytur er vellykket eller ei. Så får vi se hvordan returen blir. Kanskje matkvaliteten tar seg opp?

Den siste oppdateringen kommer her p.g.a. for mye tekst (over 10.000 tegn).

For de av oss som trykker 'New Posts' er det lite gunstig at man oppdaterer samme posten ... man får da ikke med seg annet enn kommentarene .. ;)

Flott rapport - jeg flyr mye DL og sier meg stort sett enig i dine betraktninger.

Takk for topp rapport.. Hvem er først ut med KL A332 ? Da får man direkte sammenligning...

Takk for topp rapport.. Hvem er først ut med KL A332 ? Da får man direkte sammenligning...

Og en del har vel også ex-NW A332, der er det annen type seter (ligge-på-skrå). Venter i spenning på returen og på andre kandidater. Blir artig å se om folk opplever det samme, eller om det blir mye sprik i opplevelsen.

Last edited:

Har flydd KL A332 AMS-AUH, og de har ett av de bedre IFE jeg har sett og flighten var relativt tom så det var behagelig selv om man fløy Economy. Husker ikke hvordan servicen var.

Back on topic: Flott rapport, takk for at du deler.

God morgen,

Da er jeg i ferd med å boarde flight WN 3597 fra DAL til ABQ, der jeg skal ta fatt på den lange veien hjem. Ettersom reiseruten denne gang tar meg via CDG, satser jeg på liveoppdatering denne gang også.

Følg med!

Ser fram til fortsettelsen!

ABQ er jo rene hub'en for nordmenn på tur over dammen for tiden :colgate:

Back