Ørjasæter: Gi Jens privatfly !

Re: Ørjasæter: Gi Jens privatfly !

Jeg bare påpeker at den Norske regjering er veldig annonym for resten av verden.

Er det noen som har oversikt over hva det evt. ville koste å eie eget fly, versus det å leie ett tilsvarende fly?

Det skulle bare mangle at det Norge burde ha hatt et eget "Regjeringsfly" som kunne brukes av Statsminister, Statsråder, Stastoverhode.
Som mange andre har skrevet før meg her handler dette i all hovedsak om å kunne bruke tiden effektivt og ha en viss sikkerhet rundt disse personene når de er ute på reiser i embeds medfør.
La det opereres av Luftforsvaret, og det føyer seg inn i rekken av hvordan de andre land rundt om i verden organiserer dette.
Den norske "misunnelsesmentaliteten" burde vært lagt på hylla, da ingen av disse reisene vel kan sies å være lystreiser.
Man skal ikke så mange årene tilbake i tid, hvor oljeminister Enoksen med følge skulle til Saudi Arabia på ministerbesøk, og hvor de mistet sin forbindelse i Paris fordi Air France var forsinket. Direkte pinlig historie, og jeg vil tro Saudiene var ganske overrasket å høre om årsaken til den forsinkelsen.

Men det er mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig her, men har ikke regjeringen et fly disponibelt (som ble leid inn fra et dansk selskap), eller er det slutt på det?

Jo, de har vel avtale med danske Air Alsie (eller noe slikt), og jeg er sikker på at regjeringen bruker innleid fly oftere enn hva vi tror.

Så spørsmålet er er om det ikke var like greit at man hadde sitt eget fly, operert av Luftforcen i stedet for å leie inn hele tiden. Kanskje kostnaden ikke hadde blitt så mye høyere pga dette, og at det kunne benyttes mer til samme pris som man i dag betaler for å leie?

BF:cool2

Det hadde jo vært en begynnelse om Statsministerens kontor hadde valgt en norsk operatør.
Det er ikke akkurat miljøvennlig at det ferges opp og ned et fly fra Sønderborg på grensen til Tyskland hver gang de skal på tur. Ca 1 time tomflyging hver vei, blir en del tonn unøvendige CO2 utslipp av sånt. Passer vel godt inn i "gjør som jeg sier, og ikke som jeg gjør" adferden til våre folkevalgte.

En slik ordning er helt grei så lenge den brukes med fornuft.

I mine øyne er det ikke greit å reise til klimatoppmøte i København med privatfly, det gir helt feil signaler, men slik som Støres hurtigtur til Kina er helt greit.

Helt klart at det hadde vært en fordel om Norge hadde hatt et fly disponibelt for slike reiser. Tid er det det toppolitikerene mangler mest av, og det er det de trenger mest av for å gjøre en enda bedre jobb. Og om "privatjet" gir dem mere tid til overs, Hva så? Det hadde faktisk vært redelig om toppolitikerne kunne ha litt mer tid til overs, de har noen av landets viktigste jobber, lønna de får er derimot ikke avskrekkende høy (i alle fall ikke tatt ansvaret i betraktning). Jeg er sikker på at en kunne ha bruk for et fly til disposisjon for statsminister, regjering og storting. Med jevne mellomrom sendes også delegasjoner fra stortinget hit og dit i verden, jeg kjenner ikke til prisene på slikt, men det kan da vel ikke være avskrekkende i tid og penger å sende 10-15 poitikere i eget fly i forhold til å reise sikksakk gjennom verden med alskens venting...

Et helt anna forhold er vel om 1) Er det politisk spiselig? Privatfly vil bli sett på som å flotte seg, sjøl om det er irrasjonell tankegang som eventuelt ligger bak. Og en kan være sikker på at den regjeringa som står bak det vil få masse pepper. 2) Om en har til hensikt å bruke statlige penger på norske flyselskap? Staten foretar uhorvelig mange reiser året igjennom, og rutefly framfor privatjet betyr at en spytter penger inn i selskaper som også står for en viktig del av infrastrukturen i Norge.

Jeg jobber faktisk i et firma som har privatfly å gjøre på GA-terminalen. Jeg syns Jens kunne fått en Hawker eller Falcon. For det første bruker man mye mindre tid enn vanlig, og man er langt mer utvilt.

Har de ikke allerede en hvit Falcon i 335 skv. som kan brukes (og har vært brukt). Den er kanskje for liten ?

Har de ikke allerede en hvit Falcon i 335 skv. som kan brukes (og har vært brukt). Den er kanskje for liten ?

Det står en fin hvit Falcon 20 hos 717 Skv på Rygge, som jeg syns de kunne brukt litt oftere :rolleyes:

Vi burde jo hatt et mer moderne fly og ikke leiet av private. Det jeg er redd for er at våre politikere skal misbruke ordningen. Takk for VG og Dagbladet der de utrøtellig jakter på maktmisbruk. Det vi ser at en del land bruker de flotteste flyene og landet sliter økonomisk er maktmisbruk. Jeg har lite tiltro til våre politikere og er redd for misbruk. En bedre fly flåte til utlandsreiser og reiser innland og rundt skandinavia er noe vi kan se oss råd til.

Etterlyser du politikere med integritet...?? :wow:

Forøvrig har du noen svært gode poenger her ...

Dersom det finnes klare retningslinjer for når et slikt fly skal kunne tas i bruk, burde det vel ikke være et problem.

Ærlig talt har jeg seriøse problemer med å se hva problemet er. De stasrådene som har behov for slikt bruker Forsvarets FalconJet (statsminister, utenriksmin og forsvarsmin stort sett). De andre statsrådene klarer seg utmerket på flexible business etter min mening. Etter hva jeg vet er det ikke unormalt for ledere fra land på Norges størrelse.:fly Kan ikke sammenligne med stormannsgale Sarkozy eller afrikanske ledere som bruker pengene på akkurat det de ikke skal og bør.

For noen av dagens statsråder er det dertil en ubetinget fordel å roe ned reiseaktiviteten noe, og heller gjøre litt av arbeidsoppgavene på kontoret. Skal ikke nevne navn. Og skulle Navarsete trenge fly kan hun sikkert låne fra Røkke, han er jo glad i å gi gaver til henne.:rolleyes:

Back