Ørjasæter: Gi Jens privatfly !

Re: Ørjasæter: Gi Jens privatfly !

Dette er helt på trynet spør du meg. Jeg synes statsrådene kan fly med vanlig rutefly som oss andre, forbud mot å reise med privatfly på statens regning. De aller mest høytstående kan evt få reise i bizz.

Last edited:

Helt enig i det som skrives. Hvorfor ellers flyr folk biz der det er mulig? For å kunne jobbe best mulig! Er det ikke viktig at de som styrer landet vårt er opplagte?

Istedet for å drive til innleie så burde man ha en middels stor businessjet ala de større Gulfstreamene eller lignende. Er jo ikke akurat snakk om noen A380 heller.....selv om det uansett ville blitt kalt Jensforceone i pressen

Dette er helt på trynet spør du meg. Jeg synes statsrådene kan fly med vanlig rutefly som oss andre, forbud mot å reise med privatfly på statens regning. De aller mest høytstående kan evt få reise i bizz.

Bizjet har en veldig stor fordel i endel viktige situasjoner som ministere iblant havner oppi. En er den overlegene fleksibiliteten det gir, men viktigst er at det gjør at man kan jobbe mer effektivt og friere. Da man kan jobbe med og diskutere svært konfidelsielle saker da man har kabinen for seg selv

Som alle oss andre? De aller fleste selskaper av litt størrelse (inkludert butikken jeg jobber i) og de fleste nasjonene her på kloden eier eller har privatfly tilgjengelig for å spare tid. Siden det ikke går inn enkelt, er det kanskje greit å ta frem teskjea igjen :rolleyes:

Tid er viktig. Det å tvinge vårt lands leder til å fly til midtøsten via Frankfurt og gjerne ett hopp til, er bortkastet tid. Statsministeren og regjeringen har ansvaret for vårt BNP og da snakker vi ikke om lite penger man skal kontrollere. Det vil si at tiden deres er verdifull, alt for verdifull til å bruke tre ganger så lang tid for å fly med rutefly.

Sikkerhet. Politikere som reiser bør gis sikkerhet. Klart norske politikere har lavere behov for sikkerhet enn det amerikanere eller andre har, men det er fortsatt enklere og bedre å passe på våre ledere på den måten.

Representasjon. Ikke lite pinlig at ett av verdens rikeste land sender politikere og andre til OPEC, NATO og FN møter med rutefly mens alle vestlige land og de fleste afrikanske land ankommer med jets.

Norge burde erstatte de eldgamle Falcons vi har i luftforsvaret med ett par nye Falcon, ett par G550 eller noe sånt. Det kan man spare mye tid og penger på

Jeg synes statsminister/regjeringsmedlemmer skal få disponere (minst) ett fly.

Tid er kanskje ikke så mye penger for disse personene, men de har et berettiget krav på å få være effektive i jobben og få så mye fritid som mulig. De har sikkert, i praksis, svært lite fritid i de stillingene de sitter i.

Man kan være så politisk uenig man bare vil med hvem det nå måtte være som bekler disse postene, men de gjør sikkert det de kan til beste for landet, og da får landet legge til rette for at de får mulighet til det.

At det stadig vekk dukker opp avisoppslag om at Statsministeren har brukt privatfly for X antall millioner og at politikere har reist for Y antall millioner er for meg janteloven i praksis.

Jeg synes også at en eller annen form for bizjet burde være tilgjengelig for statsministeren. De driver jo å leier inn fly allikevel.

Selv den minste lille diktator i svarteste, fattigste Afrika har jo i det minste en 767.

Luftforsvaret opererer jo i det minste en Falcon bizjet, som bl.a. Kongefamilien bruker (selv om de flyr mye rutefly de også). Kunne de ikke utvide den airwingen som opererer dette flyet til et til, ev av en annen type? Det burde vi ha råd til. I tillegg kan flygerne i Luftforcen også få sine flytimer! (Hvis det er noen unskyldning)

BF:cool2

Mine skattepenger går til at landet jeg bor i skal styres og drives på best mulig måte. Hvem som styrer avgjøres ved valgene jeg deltar i. At de skal kaste bort tid i innsjekkingskøer, tilpasse agendaer til når neste rutefly går, sitte og vente på kafeteriaer under mellomlandinger med rutefly her og der, og andre steder, anser jeg å være en fornærmelse mot mitt "enkle forlangende" om at de skal være klare og opplagte når de tar viktige beslutninger som angår min og mines fremtid - ikke utslitt fordi Staten skal betale like lite for billetten som en fyr som skal til Oslo på heisatur i et mikroperspektiv - mens beslutninger som er viktige i store perspektiv svekkes.

Ledere skal lede effektivt, nasjonens ledere skal lede klokt og effektivt. Det synes jeg i stor grad de gjør, men de må ha verktøy til disposisjon for å gjøre det - deriblant biler og fly... Ferdig arbeid.

På tide Norge skaffer seg noen skikkelige biz-jets....

Vi kunne hatt noe ala C-40/BBJ, så kunne vi ha "legitimert" behovet for fly ved å ha muligheten for å fly frakt med dem. Man kan da også få vedlikehold og deler "off the shelf."

Om jeg var politiker eller hadde hatt tilsvarende stillinger som krever mye reise hadde jeg nekta å sitte på economy på kryss og tvers i hele verden. Sett de som klager på at en politiker flyr biz tur retur 12-timer-langtvekkistan og når dem kommer tilbake sender du dem på samme turen etter en dag eller to. Da får nok pipa en anenen lyd.
Funker ikke jobbe om man ikke er litt opplagt. Ille nok å flytte døgnet hele tiden i en slik situasjon.

Er vel ikke noe galt med dette ?

717_Hoved_2_137436a.jpg

Oppdateringer innkulderer
ETCAS II (Enhanced Traffic Collision Avoidance System)
UNS-1F Dual Flight Management System
APX-118 IFF Mode S/ -4 (Identification Friend or Foe)
DME-42 Receivers (Distance Measurement Equipment)
TA-12S SAASM GPS (Selective Availability Anti Spool Module Global Positioning System)
ELT C-406 (Emergency Locator Transmitter)

Det har mange år igjen enda
http://www.mil.no/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=105311

Ja, hvorfor ikke bare bruke luftforsvaret sin Falcon jet mer? hmmm

Sannheten er vel at Norge og vår statsminister ikke er viktig i hele tatt i den store sammenhengen og å fly vanlig rutefly med biz i blandt holder i massevis....

Selv en C-kjendis i Hollywood får mer oppmerksomhet og trenger mer security enn den norske regjeringen...

.. Men en C-kjendis i Hollywood er mye lettere gjenkjennelig, og gjør nok mye mer utav seg enn den Norske regjering.

Og så var denne tråden ødelagt med bare vas!

Takk til Juimper G5 for et godt innlegg, som peker akkurat på de punktene som gjør at Ørjasæter har rett.
Jantelov og misunnelse til side, statsministeren har norges viktigste jobb, og det er i alles interesse at han utnytter dagene best mulig og er så opplagt som mulig gjennom arbeidsdagen.

Politikk handler om prioriteringer - og det er ikke kotyme for å prioritere slikt i Norge. Ellers tviler jeg på at dagens regjering vil ta belastningen med å prioritere penger til et slikt fly, i et statsbudsjett (kommer 6. oktober) som innebærer drastiske kutt over hele linja.

Ledere skal lede effektivt, nasjonens ledere skal lede klokt og effektivt. Det synes jeg i stor grad de gjør, men de må ha verktøy til disposisjon for å gjøre det - deriblant biler og fly... Ferdig arbeid.

Dette tror jeg de fleste er enig i, og det er knapt noen som har ment at regjeringsmedlemmene aldri skal fly privatfly, like lite som det er noen som har ment at de aldri skal bruke rutefly. Egentlig har jeg knapt sett noen som mener at privatflybruken bør reduseres, ihvertfall ikke sagt det rett ut, og artiklene som har vært i det siste har jo faktisk skrevet en del om rutinene for å sikre at privatfly brukes når det er fornuftig.

Men å diskutere hvor mye privatfly statsrådene skal bruke, synes jeg er en annen diskusjon enn om dette er noe som kan outsources. Jeg for min del, ser ihvertfall veldig lite problemer med at staten leier inn i flytjenester ved behov, i stedet for å holde seg med en egen flyflåte. Så stort behov har jeg egentlig ikke for å se noe regjeringsfly med norsk riksvåpen.

Hva en C-kjendis trenger og bruker er igrunn helt irrelevant for denne saken da det overhodet ikke handler om det. Vil folk diskutere hva C-kjendiser flyr eller bør fly i så får man heller lage en tråd om det synes jeg, istedet for å dra denne tråden, som mange andre ned på en fjortisnivå og bare diskutere vås og tull, og komme meg masse innlegg som overhodet ikke gir noen verdi til tråden

Back