Opptak luftfartsfag

perth

Newcomer
Heihei!
Skal på opptaksprøve til luftsfartsfag på UiT neste uke. Den består bl.a av papirtester med grunnleggende matte- og engelskforståelse og intervju med psykolog og flyger. Er det noen som har noen erfaringer eller tips fra slike opptaksprøver som de har lyst til å dele?

Last edited:
Hei!

Det du skal til er Luftforsvarets seleksjonssenter på Rygge, der du gjennomgår de opptaksprøvene Luftforsvaret kjører for sine kandidater, minus et par tester.

Første del er papirbaserte tester, som tester dine generelle egenskaper innenfor romforståelse, engelsk- og matematikkunskaper. På grunn av det relativt høye nivået på kandidater som kommer til opptak for UiT er det få som ryker her.

Andre del er de såkalte datatestene, der man blir testet i for eksempel simultankapasitet, psykomotorisk kapasitet, informasjonsprosessering, romoppfatningsevne, hånd-øye koordinasjon og stresshåndtering. Ikke la deg skremme av alle utrykkene, de er ganske kjekke å ta :-) Her ryker desverre mesteparten...

Etter dette er det intervju med flyger og psykolog, pass på å ha gjort rede for motivasjonen din...

Til slutt blir man sendt til Flymedisinsk Institutt i Oslo hvor man må bestå de medisinske testene som gjelder for trafikkflygere (Klasse 1 Medical). Består man her har man bestått opptaksprøvene og er med å kjempe om de 12 plassene, hvor man igjen blir rangert etter skolepoeng fra videregående.

Tips? Øv deg på noen mensatester og lær deg teknikken i å løse oppgavene. Ellers er det ingen ulempe å ha sett en stikke og litt flysimulator før :-) Utover det er det ikke noe som kan øves særlig på, du blir testet i ganske mange medfødte egenskaper. Still opp uthvilt med godt humør, ta med en vannflaske og gjerne en sjokolade eller to. Det kan bli lange dager...

Lykke til!

Lite sidespørsmål. Hvor mye koster det for en student å gå trafikkflyger-studiet på UIT?

Takk for god info! Jeg kjenner jeg gleder meg! =)

Twin Otter: Etter som jeg vet koster det like mye som å gå på alle andre universitetsstudier, altså nesten ingenting. Bare en liten semesteravgift og kanskje litt ekstra kostnader til pensumbøker og uniform, etc..

Det koster 400 kr per semester å studere v/UiT :) Samt litt utgifter til øl og andre livsnødvendigheter...

Lykke til!

Det er vi skattebetalerne som betaler sulamitten....;) Lykke til med testene, og kanskje vi kan ønske deg velkommen til min arbeidsgiver om ikke så lenge.

Det kan være lurt å øve på figurer, tallrekker osv....har du flightsim med joystick så øv litt med den og, mange jenter røk ut spesielt på den testen siden de hadde lite erfaring. En av testene jeg husker spesielt godt var at du fikk se fly i forskjellige situasjoner som kom mot deg, enten rett vei eller opp ned og du skulle med joysticka gjøre den bevegelsen flyet gjorde. Vi betaler bare semesteravgift, bolig, bøker og uniform. UiT betaler til om med utstedelsen av sertifikatene:)

Du kan gå inn på luftfartsfag.no - Vi har laget en FAQ der som tar for seg det aller meste av spørsmål, men om det er noe du lurer på så må du gjerne ta kontakt!

Vi som er en del av det aller første kullet starter for øvrig med ME neste uke og vi er så og si nesten ferdig med atplteorien!

Last edited:
Vanskelig er vel relativt til hvem som spør. Den skal være ganske grei for de fleste, gjelder om å finne feil i setninger...

Back