Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Det som er så bra med Sas plus er at det er skikkelig oversiktlig hva som er inkl av mat, drikke, snacks og alkohol, masse info på hjemmesiden til Sas og i menyene ombord.....

Maks 1 alkoholenhet om det er fullmåne, to til Alicante om du flyr mellom des-mai kl 0735-1130 (gjelder ikke i helger), ellers 1 eller 3... :drunk::drunk:

På vei hjem sist søndag LPA-OSL i pluss (og med EBD) med ledig midtsete, men synes maks 3 alkoholenheter på nesten seks timer i lufta var litt lite.

Maks tre alkoholenheter gjelder ikke for EBD. Jeg fikk så mye jeg ville t/r LPA i oktober. Spurte purser spesifikt begge veier og begge var klare på at restriksjonene ikke gjelder EBD, men evt reisefølge får kun tre enheter

Sent from my iPhone using Tapatalk

Maks tre alkoholenheter gjelder ikke for EBD. Jeg fikk så mye jeg ville t/r LPA i oktober. Spurte purser spesifikt begge veier og begge var klare på at restriksjonene ikke gjelder EBD, men evt reisefølge får kun tre enheter

Sent from my iPhone using Tapatalk

Joda, for enkelte flyvertinner gjelder det. Jeg ble nektet etter en runde til MAN med EBD i Plus, så alt er mulig. Akkurat som en kan forvente med SAS.

SAS har valgt å avslutte samarbeidet med Plusgrade og tatt oppgraderingene hjem selv. Det blir naturlig nok en "forbedring" med på kjøpet... Dvs nå er det ikke mulig å få flere poeng enn opprinnelig booket klasse når man oppgraderer med poeng. Dvs det er vel ikke helt uventet at dette skjedde på et tidspunkt da dette snakka de vel om for noen år siden. Men attpåtil irriterende.
https://finalcall.travel/da/her-er-de-nye-pointoptjeninger-for-sas-upgrade/

Det var vel rimelig fair at du ikke tjener poeng for oppgradert klasse når du bruker points da. Det har hele tiden føltes litt for godt til å være sant.

Men at du ikke gjør det på cash upgrades gjort på forhånd sånn synes jeg var litt "kjiping". Nå er de vel litt avhengig av private som betaler seg opp fremover skulle man tro.

Nå vet ikke jeg hva man byr men si at du betaler 3-4.000 (eller mer) ekstra for å komme fra ECO til business eller halvparten til PLUS, så skulle jeg tro det var nokså fin margin på det.

Last edited:
Det var vel rimelig fair at du ikke tjener poeng for oppgradert klasse når du bruker points da. Det har hele tiden føltes litt for godt til å være sant.

Men at du ikke gjør det på cash upgrades gjort på forhånd sånn synes jeg var litt "kjiping". Nå er de vel litt avhengig av private som betaler seg opp fremover skulle man tro.

Nå vet ikke jeg hva man byr men si at du betaler 3-4.000 (eller mer) ekstra for å komme fra ECO til business eller halvparten til PLUS, så skulle jeg tro det var nokså fin margin på det.

Det er jo uansett devaluering av produktet uansett hvordan man vrir og vender på det. Noe SAS har vært eksperter på i det siste.

Dette hadde SAS løst enkelt ved å endre Eurobonus til å bli revenue-basert. Der kan de lære av Norwegian, slik at antall poeng er basert på hvor mye cash man bidrar med. Enkelt og greit

Dette hadde SAS løst enkelt ved å endre Eurobonus til å bli revenue-basert. Der kan de lære av Norwegian, slik at antall poeng er basert på hvor mye cash man bidrar med. Enkelt og greit

Joda, men så syyyykt kjedelig da. Da ryker all morroa med MR og den eneste MR'en man kan gjøre er å løpe ned på Rema og kjøpe loff på Trippel Trumf onsdag.

E d ikke morsomt å fly da?

Jo jo jo. Helt kanon å fly, men det er jo en egen hobby å finne ut at "om jeg velger routingen via HEL på vei til LHR så opptjener jeg 2,5 ganger flere poeng". Den typen ting. Det funker jo ikke med 100% revenue based opptjening.

"Om jeg tar college fondet til sønnen min og drar til Asia i First så får jeg masse poeng" - er jo ikke helt det samme

Noen som ennå skjønner denne koden? Nå har jeg bydd på oppgraderinger til USA 10 ganger.

Den ens gangen smalt den inn (og da på alle fem) fra economy til business - to hakk opp.

De ni andre gangene avslag - men da var billettene i Plus. Jeg gir rause bud og har Diamant, og ser at de oppgraderer ofta mange, men da ikke meg m/følge.

Kan det være at de ikke har brukt for "ledige" plus-seter?

Begynner å bli en litt dårlig deal nå med svindyre betalte Plus seter og null poengopptjening fra neste klasse om den skulle slå inn.

Noen som ennå skjønner denne koden? Nå har jeg bydd på oppgraderinger til USA 10 ganger.

Den ens gangen smalt den inn (og da på alle fem) fra economy til business - to hakk opp.

De ni andre gangene avslag - men da var billettene i Plus. Jeg gir rause bud og har Diamant, og ser at de oppgraderer ofta mange, men da ikke meg m/følge.

Kan det være at de ikke har brukt for "ledige" plus-seter?

Begynner å bli en litt dårlig deal nå med svindyre betalte Plus seter og null poengopptjening fra neste klasse om den skulle slå inn.

Det kan ikke skyldes at dere er mange som reiser sammen og som de skjønner vil sitte sammen, da? Det kompliserer vel litt skulle man kunne tro.

Ellers har jeg følelse av at det rett og slett er inni granskauen fullt på business nå "etter" Covid. Jeg tror ikke jeg er den eneste som kun booket C underveis i pandemien, og som på sett og vis har fortsatt i den tralten.

Mitt inntrykk er at størrelsen på budet knapt har noe å si hva gjelder denne type oppgradering. Så byr man noe over minstebud kaster man i stor grad bort EB poengene sine. Kan jo ha endra seg etter at SAS fjerna Plusgrade, men alt av oppgraderinger jeg hadde da kom fra minstebud. Men algoritmene er vel noe som de ikke går ut med av naturlige årsaker. :)

Ellers har jeg følelse av at det rett og slett er inni granskauen fullt på business nå "etter" Covid. Jeg tror ikke jeg er den eneste som kun booket C underveis i pandemien, og som på sett og vis har fortsatt i den tralten.

God observasjon. Det normale om sommeren er tungt overbooket økonomiklasse, men i år er skiftet markant der jeg høyst uvitenskaplig har gjort observasjoner .. Nå er det gjerne fullt forover uansett ….

Hmm.. Går det ikke an å by på både Plus og Business samtidig for å helgardere lenger?

Hvis man da byr på Business og det er fullt, kan man da få Plus i stedenfor?

Så et lite repetitivt spørsmål - Hva eller hvem er det som gjør disse utvelgelsene, hvordan forgår den prosessen? Sitter det mennesker og velger?
Og - Hvordan er prioriterings-rekkefølgen? Føler det er ganske mange foran på C de siste turene som virker som SAS ansatte da de kjenner crewet godt.

Hmm.. Går det ikke an å by på både Plus og Business samtidig for å helgardere lenger?

Hvis man da byr på Business og det er fullt, kan man da få Plus i stedenfor?

Så et lite repetitivt spørsmål - Hva eller hvem er det som gjør disse utvelgelsene, hvordan forgår den prosessen? Sitter det mennesker og velger?
Og - Hvordan er prioriterings-rekkefølgen? Føler det er ganske mange foran på C de siste turene som virker som SAS ansatte da de kjenner crewet godt.

Disse SAS ansatte har vel kjøpt ID billetter vil jeg tro og går derfor utenom den budrunden vi "dødelige" må gjennom. Men man får jo kun plass på ID dersom det ikke er fylt opp med revenue, så det er jo en sjanse man tar.

Tidligere har det iallefall vært sånn at status teller ekstra på budrunden, dvs man får en bonus etter som man er diamant, gull, sølv i den rekkefølgen iallefall i teorien som så mye annet hos SAS. Derfor har jeg aldri funnet det noe nyttig å by noe mer enn minstebudet uavhengig av status jeg har hatt.

Back