Oppdatering vedrørende besøket til Obama og Air Force One DEL 2

Re: Oppdatering vedrørende besøket til Obama og Air Force One DEL 2

Restriksjoner i luften også:

031946 ENGMYNYV
(WN0358/09 NOTAMN
Q) ENOR/QRRCA/IV/BO/W/000/999/5955N01044E040
A) ENOR
B) 0912091100 C) 0912121300
E) REF AIC I 9/09. RESTRICTED AREA EN R180 ESTABLISHED AROUND OSLO
MUNICIPAL HALL, RADIUS 40NM, EXCLUDING SWEDISH TERRITORY. VFR TFC NOT
PERMITTED. ONLY SKED TFC PERMITTED BLW FL300. OVERFLYING TFC WITH DEP
AND DEST OUTSIDE NORWEGIAN AIRSPACE IS NOT PERMITTED BLW FL300.
AMBULANCE, SAR, POLICE AND MIL RESCUE MISSIONS EXCEMPTED.
F) GND
G) FL660)

Mvh,

Fra NLF
Luftrommet over store deler av det sentrale Østlandsområdet stenges i tre døgn i forbindelse med at president Obama skal besøke Oslo for å motta Nobels fredspris, opplyser Luftfartstilsynet. Det opprettes to restriksjonsområder som er aktive fra onsdag 9. desember kl 12.00 (lokal tid) til lørdag 12. desember kl 14.00 (lokal tid).

Restriksjonsområdet EN R 180 har en radius på 40 nautiske mil fra Oslo Rådhus, hvor all flyging i luftromklasse G, samt all VFR flyging er forbudt. Området omfatter bl.a følgende flyplasser; Kjeller, Mårud, Ski, Rakkestad, Rygge, Torsnes, Jarlsberg, Hokksund og Eggemoen foruten Gardermoen. Sjekk om ditt flysted er innenfor restriksjonsområdet!

Restriksjonsområde EN R 181 dekker et enda større område av det sentrale Østlandsområdet, hvor det blir krav om ATC reiseplan for all flyging. Innenfor dette området kommer bl.a disse flyplassene med; Hamar, Starmoen, Fagernes, Notodden, Geiteryggen og Torp. Sjekk nøye om ditt flysted ligger innenfor området!

Luftfartstilsynet har utgitt en AIC I med detaljert informasjon om restriksjonene. AIC I 09/09.

Re: Luftrommet over store deler av det sentrale Østlandsområdet stenges i tre døgn

Tror de gjør dette for å forvirre oss spottere med tidspunkter på ankomst og avgang av denne Jumbuen med Obama ombord og alle andre fly med utstyr som skal avgårde etter at han har reist. Men det finne mange andre steder å stå enn på vollen eller SAS museumet (plattformen) - så spottere det er bare å stille seg på inbound til 01L eller 19R fra morgen av. Håper skydekke er noe høyere i det rette tidspunkt så vi for knipset litt.

Noen som skal ta noen bilder og hvorfra ???

Hei

Plattformen vil være stengt av torsdag fra 06.00 til ca. 12.00 på fredag, det samme vil trolig vollen bli slik det ser ut for nå og med den info vi sitter på nå.

Buss 854 - jeg mistenker at bussen muligens kjører forbi GA-Området i tiden det stenges av.....

NSFF

Evt kan dere jo ta bussen til en eller to holdeplasser bortenfor, det er jo ikke lange biten å gå :-) (godt med mosjon, vet dere)

Tror ikke noen vil si hvor de skal ta bilder, siden dette forumet ikke bare leses av fly("nærder") . Jeg regner med at det vil dukke opp bilder på dette forumet, som ikke er tatt av media likevel, det er jo tross alt en stor ting som er på gang!

Torsdag 10. desember
0845: Air Force One lander på Gardermoen
Helikopteret Marine One flyr Obama inn til hovedstaden.

Vet ikke om dette er bekreftet, men da blir det ingen kortesje ser det ut som. Det store spm. er vel hvor Marine One lander..

Da blir det noe å se opp til da eventuelt.

Hm, skulle jo kunne bli spottermuligheter fra et hoyt kontorbygg på Linderud rundt 09:00 da , kunne jo bli fint med Marine One på brikka.

Hei

Plattformen vil være stengt av torsdag fra 06.00 til ca. 12.00 på fredag, det samme vil trolig vollen bli slik det ser ut for nå og med den info vi sitter på nå.

NSFF

Så det er et lite håp om at vollen ikke blir avstengt?

Det stemmer ikke. Det er nok noen som har lagt inn dette manuelt uten å ha korrekt informasjon eller i et øyebilkk med hjernetåke.

Torsdag 10. desember
0845: Air Force One lander på Gardermoen
Helikopteret Marine One flyr Obama inn til hovedstaden.

Vet ikke om dette er bekreftet, men da blir det ingen kortesje ser det ut som. Det store spm. er vel hvor Marine One lander..

Værmeldingen tilsier vel heller bilkortesje, kan det dessverre se ut som. Egentlig meldt samme type vær som i dag, hvor tåka har ligget tykt fra Gardermoen og sørover.
Fredag derimot ser det mye lysere ut. Kanskje helikopter opp igjen..?

Så det er et lite håp om at vollen ikke blir avstengt?

Henger meg på her. Tviler vollen åpner men Kansje plattformen?

NSFF: Kunne dere tatt en rask telefon til meg hvis dere får beskjed om at plattformen blir tilgjengelig på dagtid?

90724502

1 Dag igjen til Action:D

AM

Det vet vi ikke selv før på torsdag morgen når han har forlatt OSL.
Jeg personlig er redd den også blir stengt, men vi kan håpe den blir åpen....

Er det noen som vet om det blir mulig å se flyet parkert? Det er såvidt jeg vet fri sikt til MIL fra Vollen...

Er det noen som vet om det blir mulig å se flyet parkert? Det er såvidt jeg vet fri sikt til MIL fra Vollen...

Satser på at Vollen er åpen torsdag for de som er der den dagen

VIKTIG: OPPDATERT INFORMASJON - 09/12/09

NSFF har i dag hatt kontakt med politiet på Gardermoen og kan komme med følgende informasjon:

Stenging av faste spottersteder/Vestsiden på Gardermoen:
Hele område vest på Gardermoen blir stengt fra ca. 06.00 på torsdag morgen og frem til flyet er landet og presidentene har forlatt flyplass-området.

Etter dette vil områdene igjen være åpne for fri ferdsel som normalt.

Fredag samme tid vil det igjen bli iverksatt stengning av områdene til presidenten har forlatt flyplassen.

Etter dette vil områdene igjen være åpne for fri ferdsel.

Så for å sette alle spørsmål til siden om dette, områdene er stengt før og under landing, deretter åpent for alle, så stengt før og etter avgang, deretter åpent for alle.

Politiet oppfordrer igjen på det sterkeste om ikke å bevege seg inn på vest/øst siden av flyplassen i de to periodene da det er stengt.

Til slutt en oppfordring igjen: Følg alle pålegg gitt av politiet og forhold deg til denne informasjonen. Tenk på dine egne handlinger og konsekvenser det kan få om du trosser sikkerheten og de pålegg som blir gitt.

Takker

NSFF

Tragisk men sant. Vi spottere blir betegnet som potenseille terrorister der vi
står med våre kamera og tar bilder av ett stakkars fly.
Tragisk tragisk og tragisk for de som vil se Air Force på nært hold

Om jeg tar turen oppom OSL tenker jeg å stille meg rett utenfor jernbanestasjonen og knipse AF1 idet den bremser ned.

Har fotografert Korean Air fra den plassen der før, funker greit det. :)

Et lite tips: ikke si her hvor du har planer om å stå - er flere enn oss som følger med her.

Kontakt meg gjerne pr. tlf om du vil følge med oss som er en liten gjeng fra Stavanger.

959 15 298

Re: Luftrommet over store deler av det sentrale Østlandsområdet stenges i tre døgn

Tror de gjør dette for å forvirre oss spottere med tidspunkter på ankomst og avgang av denne Jumbuen med Obama ombord og alle andre fly med utstyr som skal avgårde etter at han har reist. (...)

Leorim said:
Tragisk men sant. Vi spottere blir betegnet som potenseille terrorister der vi
står med våre kamera og tar bilder av ett stakkars fly.

Dere overdriver ikke spotternes betydning en smule nå?

Det er selvfølgelig ikke plane-spotters spesifikt man skal styre, men alle uten akkreditering innenfor et kontrollerbart område. Er dette så vanskelig å forstå? Det får være måte på paranoia.

Mvh Kristian

Back