Oppdatering T2

Har sittet og drudlet litt foran PCen et par dager for se hvilke muligheter det kunne vært mulighet for å få til. I denne drudlingen har jeg langt inn en del ønsker og ikke minst forbedringer som kanskje for noen og hver hadde satt pris på. En av de viktigste forutsetningene var å ikke forkludre driften i anleggsperioden! Resultatet er en helt ny komplett terminal med kobling til Flytoget med egen stasjon - og jeg velger å kalle den Norwegian-terminalen siden den vil være en perfect fit for deres operasjon. Her er en oversiktstegning med kobling til eksisterende struktur:

T2Terminal_plan.jpg

Det ble 26 ekstra gater i forhold til dagens situasjon, ikke de fislige 5 som klattverket OSL/Avinor holder på med. Pirene øket i bredde til 40m og med det blir det også plass til å flytte kjøreveiene rundt pirene under tak. Avstanden mellom gatene er øket for bedre tilgjengeligheten for service/handling (har jukset med å studere inngående Boeings flyplassdesigndokumentasjon + noen anne litteratur om flyplassdesign). De forskjellige kvadratene rundt flyene er henholdsvis 50m x 50m og 80m x 80m og det grønne flyet er en 738 med winglet og det røde er en 773W.

T2Terminal_from_the_south.jpg

Hva med en liten fasadetegning på sørsiden (som kunne ha blitt sett fra dagens terminal)? Som dere ser er det et fullstendig brudd i forhold til dagens terminal, men hvem sier at de må være like - det er jo to helt separate bygg. Et er de viktigste kriteriene var å skape mer kontakt mellom passasjerene og flyene, og derfor er alle vegger glassflater.

Et annet kriterie var å bringe tankegangen fra pir F på Arlanda er steg videre med ikke å separere ankomst og avgang, men separere på destinasjonstype. Dette vil øke fleksibiliteten til flyselskapene, og min tankegang er å ha en etasje (øvere) med Schengen og en etasje (nedre) med innelands i den vestre piren og mot øst forsetter Schengen i samme etasje (øvre) som i vest og nedre eatsje forbeholdes non-Schengen-destinasjoner. Dette medfører også fire innganger for sikkhetskontrollen og ikke den massestimen som i dag.

I den sentrale delen på terminalen (stor sirkel) legges baggage claim og toll på bakkeplanet i nordre del, mens søndre del er forbeholdt bagasjehåndtering. De to øvrige etasjene er for innsjekk (mellom-etasjen for innenlands innsjekk + administrative fasiliteter og øvre etasje er forbeholdt innsjekk av utenlandsreisende).

Så kommer vi til inneholdet i den lille "tønnen" mot sør. Den har fem etasjer med rundt regnet 1500 m2 i hver etasje.
- Etasjen på bakkeplanet forbeholdet til fasiliteter til flyselskapene og deres ansatte.
- 2. etasje (som er på nivå innsjekk innland) er for forretninger + "pølsebuer" og er et landsideområde (utenfor sikkerhetskontrollen, landside)
- 3. etasje (på nivå med Schengen, men utenfor passkontrollen til non-Schengen) TAX FREE for både avgang og ankomst. Området er på innsiden av sikkerhetskontrollen (airside).
- 4. etasje (et nivå over Schengen) er forbeholdt restauranter/lounger og trekkes til dels svevende inn i hovedsirkelen over gulvet på innsjekk utland. Området er på innsiden av sikkerhetskontrollen (airside).
- Så rosinen i pølsa, 5. etasjen som er utenfor sikkerhetskontrollen og forholdt besøkende som vil se på fly (panoramautsikt over hele flyplassen med gulvnivået hele 26 meter over bakkenivået). Her skulle det også være plass for å kunne nyte en bedre søndagsmiddag som på gamle Caravelle på Fornebu - rett og slett en turistattraksjon for både de lokale og tilreisende. Adkomsten vil også være spetakulær med gangvei i glass helt under taket (inspirasjon fra CDG og MAN) og denne kobles til halvmånen i nord.

Nå halvmånen i nord. Den inneholder tilgang/nedgang til terminal OSL nord og den automatiske people mover-en som forbinder T2 med T1. La oss først ta for oss den automatiske people mover-en, den benytter kulverten som var tiltenkt for oppkoblingen mellom T1 og T2 nå OSL ble bygget på 1990-tallet. Inspirasjon til type kan hentes fra både STN og LGW. Ideelt sett burde denne people mover-en forlenges sør for dagens terminal med stasjoner for de forskjellige parkeringsområdene og leiebilutlevering. Vips så hadde en ikke hatt behov for parkeringsbussene lenger og en hadde oppnådd en bitteliten miljøgevinst. Dette hadde også frigitt område til korttidsparkering som i dag benyttes av leiebilselskapene. På grunn av denne løsningen blir det heller ikke behov for biltilgang for passasjerer og hentende/besøkende til terminalen i nord, men selvsagt er det behov for varetransport og bagasjeoverføring - hva er til overs i kapasiteten til kulverten?

Så til flytogterminal som ligger under bakken - en speilvendt blåkopi av dagens (dagslyset er i nord).

Kapasitetsmessig har jeg foreløpig i regnet på det, men et guesstimate sier noe i området 17-18 millioner passasjerer per år. Alt dette uten å bruke en eneste buss!

Dette er bare tanker og ideer skrapt sammen i fustrasjon over forslaget som er vedtatt, så dette blir vel bare en drømmer. Er det noen som drømmer i de samme baner?

Last edited:
KGL, det hadde vært interessant å vist dine tanker til de ansvarlige i Avinor/OSL for å se hva de ville svart.

KGL, det hadde vært interessant å vist dine tanker til de ansvarlige i Avinor/OSL for å se hva de ville svart.

Helt enig her, send dette forslaget til Avinor og se hva de har å si til dette.

Edit: Har lest og tenkt litt mer på dette forslaget. Hvis man som transferpax kommer inn på T2 og skal videre fra T1 så må man ut av airside, og ned til people-moveren og så gjennom sikkerhetskontrollen i T1 igjen når man har kommet opp fra people-moveren. Det finnes ikke en måte å komme seg fra T2 til T1, eller motsatt, uten å måtte måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen igjen? Kanskje det kan være 4 stasjoner på people-moveren hvor 2 er airside og 2 er landsside, med dedikerte vogner. Men ser forsåvidt problemer med det også, med airside innenlands, Schengen og non-Schengen. Hvordan er slikt løst på andre flyplasser?

Last edited:
Ahh .. KGL .. du er da på helt feil hylle her i livet ;-) Hvorfor har du ikke levert inn DETTE forslaget for lenge siden ? ;-)

Man kan jo spørre seg om et slik forslag virkelig kan bli noe dyrere enn det som nå faktisk er vedtatt i Avinor styret. Jeg er ingen byggmester, men om man også regner inn kostnaden for all den trafikkforstyrrelse i lange perioder som blir påført, så er jeg ikke så sikker på at dagens vedtatte løsning blir billigere. Det eneste vi vet er at den blir dramatisk dårligere. Regner man pris pr Gate er det vel ingen tvil, samt at det miljømessige med tanke på ekstra lange taxeveier og masse bussing blir jo dramatisk mye verre enn KGL sitt forslag.
Hvor er kritisk media når vi trenger dem? Det er kanskje mer spennende å skrive om en føre var landing og noen blålys ..

Flotte greier, Kurt! Det minner meg litt om BRU (og kanskje MUC). Send inn forslaget!:)

Har sittet og drudlet litt foran PCen et par dager for se hvilke muligheter det kunne vært mulighet for å få til. I denne drudlingen har jeg langt inn en del ønsker og ikke minst forbedringer som kanskje for noen og hver hadde satt pris på. En av de viktigste forutsetningene var å ikke forkludre driften i anleggsperioden! Resultatet er en helt ny komplett terminal med kobling til Flytoget med egen stasjon - og jeg velger å kalle den Norwegian-terminalen siden den vil være en perfect fit for deres operasjon.

Veldig interessant. Et par spørsmål:
- Hvordan tenker du deg adkomst til den nye terminalen for de som ikke kommer med flytoget?
- Er forbindelse mellom terminalene (people mover) innenfor eller utefor sikkerhetskontrollen? Er det også plass til nødvendig transport av bagasje i denne kulverten?
- På grunn av tax free-salget må man i praksis ha tre deler: Innland, schengen og non-schengen. Hvordan tror du man enklest deler utenlandsetasjen for å få til dette?

Lurer litt på hvordan kostnadene er ved å måtte ha en del funksjoner dublert, slik som toll, pass, tog, leiebil, infoskranker osv, slår ut på livstidskosten til en separat terminal.

Dette var et bra forslag LN-KGL! I likhet med flere her på forumet, foreslår jeg at denne skissen blir sendt til Avinor med det samme! Mye bedre enn det Avinor har foreslått. Skader ikke å prøve iallefall :-)

PS! Endelig vedtak for flyplassplanene er ikke før begynnelsen av 2009 står det på OSL.no...

Hva hvis den nye terminalen blir brukt av Norwegian + Oneworld + Skyteam, og den gamle for Star Alliance og andre selskaper?

Ah, berre lekkert KGL!! Dette må bare idiotene i Avinor få se. Kan ikke forstå at dette skal bli så mye dyrere enn Avinors mildt sagt elendige vedtak. Her vil jo dagens flytrafikk bli minimalt berørt under byggeperioden, mens med Avinor sin måte vil flytrafikken i stor grad bli berørt!!

Etter en telefon til en person som har vært engasjert i OSL før, og som har kontakter med folk som jobber med OSL-utbyggingen, er argumentet for å ikke ha en ny egen parallel pil, er at målet med OSL er å få flest mulig mennesker igjennom Duty Free. Avinor vil ikke godta en utbygging som ikke betyr at alle utenlandsreisende må igjennom den samme Duty Freen.

Hvis man får flere Duty Free-butikker betyr dette at kostnadene til å drive butikkene blir høyere, og overskuddet blir lavere. Så målet med OSL er desverre å drive kjøpesenter, ikke en komfortabel flyplass. :(

Last edited:
Mange spørsmål her - la meg begynne med det siste først (RSLs). Mine tanker er å la SAS + andre StarA + charters fortsette på T1, mens de mer nye og frisktsatsende ;) får T2 (eller Norwegian-terminalen som jeg benevnt den).

Så til Gustavf, ditt første spørsmål så finnes det allerede et svar ovenfor.
Andre er litt verre, vet ikke helt dimensjonene på kulverten - noen som melder seg frivillig til å gå ut med målebånd å måle takhøyde og bredde? Forbindelsen mellom terminalene vil ligge utenfor sikkerhetskontrollen. Så lenge de enkelte alliansene holder seg under samme tak ser jeg det ikke som noe problem.
Så er det fiffige med tax free - en plassering på nivå tre i rutunden er veldig bevisst - alle som er på innsiden av sikkerhetskontrollen og utland vil passere den (ikke nødvendigvis nødt til å passere gjennom den) på vei til og fra utenlandsflighter (passkontrollen er underveis ned til/opp fra non-Schengen-piren). Med andre ord vekk med en av to tax free-er. Så til dubleringer, dobler man antall passasjerer så må man også fordoble menneskene som gjør oppgavene (disse er bare proporsjonale enheter).

Så til Farmer, jeg er på riktig hylle allerede. Jeg får jobbet med noe kreativt og interessant hver eneste dag :colgate:. At man har fusket i mange fag i løpet av sin yrkesaktige karriere gjør vel sitt til at man har plukket opp litt kunnskap både her og der. Kjemikere er som poteten ser du, kan brukes til alt! Første jobb etter fullført utdannelse var kvalitetsoppfølging av entreprenører til fjerde byggetrinn til Hydro Aluminium Karmøy Fabrikker med 1985-verdi kr 750 mill. At jeg fortsatte med militære høyekplosiver i neste jobb var jo opplagt ;)

Så til dette med kreativitet og hva som dreper det. Jeg trenger bare si et ord: Blåruss
Ja ja, så enkelt er det vel ikke, men problemet på innsiden av OSL/Avinor er at det er lagt helt ville forutsetninger og det designes rett og slett med for svak vekst. Tallene som benyttes er fremdeles sterkt preget av at de enda ikke har kommet seg og at det er 2001 fremdeles. Avinor/OSL må våkne opp - den gjennomsnitlige veksten de siste fire åra er 8,7%, og det medfører at sannsynligheten er meget stor for at passasjerantallet er 28,9 millioner i 2012 - ikke et par og tjue millioner som ligger til grunn for OSLs utbygging. Med andre ord vil det allerede ved oppstarten i bruk av T2 medføre at fem-seks millioner passasjerer må busses i året til de rundt tredve remote-parkeringene.

Hvordan kan jeg være så sikker på at denne veksten fortsetter? Det er rett og slett ingen avtagende trend i passasjerkurven, det er nesten som autopiloten er satt på en konstant stigning på mellom 1,1 og 1,7 million passasjerer hvert år. Og så er det Norwegian og SAS NO som begge utvider flåten (mest den første da). 53 nye større fly for DY før T2 åpner (en viss nedgang for 733ene blir det da, men ...). Med andre ord, jeg tror ikke det hjelper de spøtt om jeg sender inn forslaget, det kommer vel i retur med kommentaren "interesssant" (det er også en av mange måter å si: "Nei, dette har vi ikke råd til nå").

Og jeg smiler fremdeles :D

Fantastisk!!! Men vil et LCC selskap være villig til å betale for å være alene i en ny terminal?

Hva ser du for deg av endringer i dagens terminal når en slik ny terminal er på plass... Tipper BA ønsker å forbli i dagens terminal og aldri ønske seg til noe nytt...

Så til Gustavf, ditt første spørsmål så finnes det allerede et svar ovenfor.

Slik går det når man poster uten at man leser skikkelig først.

Så er det fiffige med tax free - en plassering på nivå tre i rutunden er veldig bevisst - alle som er på innsiden av sikkerhetskontrollen og utland vil passere den (ikke nødvendigvis nødt til å passere gjennom den) på vei til og fra utenlandsflighter (passkontrollen er underveis ned til/opp fra non-Schengen-piren). Med andre ord vekk med en av to tax free-er.

Jeg skjønte ikke helt hvordan du hadde tenkt å gjøre tax free utilgjengelig for innenlandsreisende. Overser jeg et eller annet fundamentalt igjen?

Så til dubleringer, dobler man antall passasjerer så må man også fordoble menneskene som gjør oppgavene (disse er bare proporsjonale enheter).

Denne kjøper jeg ikke helt, for det er mye fleksibilitet som forsvinner i tillegg til at utstyr og infrastruktur må vedlikeholdes dobbelt opp. Hadde det vært gjevn pågang på alle tjenestene og denne hadde vært stor nok til at det ikke var noe dødtid er jeg med, men f.eks. passkontroll er ikke slik. At det er gratis å ha en ekstra togstasjon tror jeg heller ikke noe på.

Hvis dere vil OSL skal være en attraktiv flyplass i fremtiden, kanskje også for større selskaper og interkontinentale ruter, så må man nok bare akseptere at det blir litt kjøpesenter. OSL vil være avhengig av å tjene gode penger for å bli noe stort. Se på andre flyplasser rundt i verden - det er ikke noe mindre kjøpesenter der. Og selv om det blir litt kjøpesenter, så er vel ikke det ensbetydende med at det blir en dårlig flyplass? Det kommer helt an på hvordan det tilrettelegges. Det blir jo ikke slik at man må gå gjennom en hel butikk mellom trange reoler før man kommer til kasse hvor man sjekker inn ;)

Tegner og forteller litt i stedet gustavf

Nå begynner det å klarne her... Dersom man først skal drømme, så kunne man jo også tenke seg at utland og innland ikke var skilt, men at man måtte vise boardingkort for å komme inn i tax free-butikken.

Det er en del ting jeg er litt usikker på om ville fungert bra i denne sentralbygningen, men det er definitivt et godt utgangspunkt.

Gate 39 var jo også bussgate for en del måneder tilbake, men kom tilbake som vanlig gate etter utbyggingen.

Back