Oppdatering T2

Jeg skjønner heller ikke hvordan man kan dømme dette som stygt ut i fra noe som ser mer ut som en reguleringsplan enn ei byggetegning.

For min del er jeg positivt til en tett integrert terminal 1 og 2. Hadde det blitt to separate bygg er jeg redd det hadde blitt problemer med transfer (se på LHR terminal 4), mye kaotisk transport for passasjerene (se på shuttlebussene på BOS) og et dårlig servicetilbud i minst en av terminalene. Selv om det er ulemper med denne løsningen, så tror jeg det er det beste.

Og når det gjelder budsjett: Dersom ikke Avinor sitt budsjett skulle være styrende, hvilke budsjett skulle da diktere? Sykehusbudsjettet for Helse Sørøst?

Jeg er helt enig. For å kunne tilby en effektiv flyplass tror jeg løsningen er å samle mest mulig av trafikken under samme tak.

La også merke til at Dagbladet mener at det er charter som skal være på fjernpark. Noen som vet noe om det blir slik? Ikke dumt etter min mening...

Så også det. Men jeg vet at flyselskapene ønsker "ferierutene" på fjernpark, fremfor f.eks. Hamburg. SAS og DY til ALC er kanskje ikke charter - men det er ikke langt unna...

Rent praktisk, kommer de til å bygge piren først. Og deretter T2? Det vil vel være smart med tanke på de gatene som forsvinner. Og SAS hotellet kan være så fornøyde? Der ryker vel mye utsikt.

Synes egentlig ikke det ser så ille ut, men rart at det ikke er flere gater til heavies og at man bygger slik at man mister noen gater vest i terminal 1. T2 burde i hvertfall løse gateproblematikken på OSL. Men ett spørsmål: Er det virkelig behov for en tredje rullebane på OSL? Landingskøen er vel ikke så enorm eller?

Så mange heavy maskiner kommer det vel ikke til OSL, dessuten så kommer de til forskjellige tider og dager.

Men håper det snart endrer seg :)

Men ett spørsmål: Er det virkelig behov for en tredje rullebane på OSL? Landingskøen er vel ikke så enorm eller?
Rullebane er vel noe av det mest problematiske man kan bygge. Ergo er det smart å ta høyde for det tidlig, og planlegge lenge. Naboer er spesielt lite begeistret for nye rullebaner. Så da er det viktig at plan arbeidet er bra.

og bygges rullebanen for sent er det nok garantert noen som vil rope "at vi aldri kan være i forkant med noe her i landet";)

Hvor mange nye gater blir det egentlig med den nye piren? Kan jo ikke være mer enn 4-5. Man mister jo et par,tre gater foran SAS hotellet. I tillegg ryker 3 gater ved gate 30.

Ser for meg ut som en helt håpløs plan

Hvor mange nye gater blir det egentlig med den nye piren? Kan jo ikke være mer enn 4-5. Man mister jo et par,tre gater foran SAS hotellet. I tillegg ryker 3 gater ved gate 30.

Ser for meg ut som en helt håpløs plan

Enig her gitt. T2 nord for H hadde gitt flere gater, bedre muligheter for ekspansjon i fremtiden og mindre påvirkning på den daglige driften de neste årene. Pr i dag er det kanskje ikke gate-situasjonen som er mest kritisk, men bagasjehåndteringen. Hvordan skal dette løses? Her må jo noe drastisk gjøres, helst for to år siden.

Etter en rask telling så blir resultatet følgende på utvidelsen:
+ 8 (+24%) gater for 737 og større med landgang direkte til terminalen (tilsvarer en kapasitetsøkning på rundt 4,5 millioner passasjerer pr. år med dagens miks)
+ 10 (+77%) fjernparkeringsplasser for 737 og større
- 3 gater (-40%) for mindre turboprop på innland

Med andre ord ser det ut til at det blir mye mer bussing i fremtiden med den løsningen som er foreslått nå - kanskje opp til 10 millioner passasjerer pr. år må belage seg på buss til fjernparkeringene i sørøst, sørvest og nordvest.

Last edited:
Med andre ord ser det ut til at det blir mye mer bussing i fremtiden med den løsningen som er foreslått nå - kanskje opp til 10 millioner passasjerer pr. år må belage seg på buss til fjernparkeringene i sørøst, sørvest og nordvest.

Noe som er helt håpløst. Moderne flyplasser skal ikke ha bussing til og fra fly overhodet.

Amatørarbeide fra Avinor. Det er oss passasjerer som betaler gildet. Gjør dette skikkelig!

Lengden på den nye piren blir jo veldig avgjørende her. Er den gitt av vedtaket eller er det en del av detaljplanlegginga? For jeg må si meg enig med Tommy i en moderne flyplass ikke skal ha bussing som noe annet enn en nødløsning.

Tragisk planleggeing det her etter min mening.
Antallet nye tilgjengelige gater blir jo fryktelig lite med tanke på den store investeringen.
I tillegg blir bakkeoperasjonen vanskeliggjort og taxetider blir betydelig lengre.
Mon tro hva i all verden er det som gjør at de ikke kan bygge en T2 lenger nord, som ligger helt paralellt med dagens terminal?
Ved bruk av den allerede bygde kulvert kunne passasjerer flytte seg ved hjelp av rullefortau à la i Chicago, og all flytaxing kunne ha gått uhindret.
Dette måtte vel ha være en både billigere og mer fornuftig løsning og i tråd med et tidligere planverk for T2 -T3 osv som ligger i en tidligere post i denne tråden.
Slik dette ser ut til å bli blir det et klattverk, og flyplassen blir mindre effektiv.

Det er ikke T2 jeg synes er mest håpløst, men den fæle piren som stikker ut av terminalen.. Hvorfor ikke bare bygge gater pararelt, som det var planlagt fra før av.

Jeg tror egentlig at OSL ble planlagt uten en fremtidig T2, og at planleggerne trodde at det ville holde med flere gater.

Patetisk...
Med tanke på hvor mange millioner (sikkert så mange millioner at vi snakker milliarder) kroner Avinor bruker på å utvide sikkerhetssoner rundt landets småflyplasser (som i løpet av et år ikke transporterer flere mennesker enn OSL gjør i løpet av en dag), så burde de tatt seg råd til å gjøre jobben skikkelig på Gardermoen også!
Håpløst patetisk...
E!

Du har rett, det er noe i hele dette prosjektet som ikke stemmer. Min kontakt på OSL har også blitt veldig taus.........

Misforholdet mellom det som brukes (investeres) på småflyplassene og landets viktige flyplasser, er ikke annet enn et resultat av meningsløs distriktspolitikk.

Nå skal ikke jeg si noe om denne løsningen er bra eller dårlig. Men jeg innbiller meg at det kommer litt an på hvem man spør. For noen er dette en bra løsning, for andre ikke. Og det er vel forhåpentligvis en gjennomgang av mange faktorer som har ført fram til en sånn løsning, og litt kompromisser her og der.

Men én ting kan man jo ønske seg: En stor kafeteria på toppen av T2, med spotterterasse, tilgjengelig for alle. ;)
Det hadde vært noe...

Nå skal ikke jeg si noe om denne løsningen er bra eller dårlig. Men jeg innbiller meg at det kommer litt an på hvem man spør. For noen er dette en bra løsning, for andre ikke. Og det er vel forhåpentligvis en gjennomgang av mange faktorer som har ført fram til en sånn løsning, og litt kompromisser her og der.

Men én ting kan man jo ønske seg: En stor kafeteria på toppen av T2, med spotterterasse, tilgjengelig for alle. ;)
Det hadde vært noe...

Hadde vært artig det. Eller en stor terasse på tuppen av pir B med full oversikt over alle gater samt begge rullebanene..

Iflg ATC på GM blir det ikke mer enn netto 5 nye gater med bro etter utbyggingen.
Tragisk at de ikke bygger ny T2 nord av dagens. Det skisserte opplegget vil i praksis dele flyplassen i 2 deler. Hvis du f.eks lander på 19L og skal parkere ved SAS-hotellet blir det jævlig langt å takse.
Pisse i buksa for å holde varmen????

Iflg ATC på GM blir det ikke mer enn netto 5 nye gater med bro etter utbyggingen.
Tragisk at de ikke bygger ny T2 nord av dagens. Det skisserte opplegget vil i praksis dele flyplassen i 2 deler. Hvis du f.eks lander på 19L og skal parkere ved SAS-hotellet blir det jævlig langt å takse.
Pisse i buksa for å holde varmen????

Ja, det er jo typisk norsk det!! Klatte på med påbygg. Mens hovedflyplasser rundt omkring i verden bygger nye, flotte og store terminaler for å gjøre seg mindre avhengige av bussing, gjør OSL det stikk motsatte?!?!?. Det burde selvsagt vært bygget en helt ny paralell T2 nord for dagens, med flytogstasjon og rullefortau mellom terminalene i kulverten!!!

Back