• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Oppdatering T2

Valget står vel f.o.fr. mellom om man skal benytte den kulverten som er laget under bakken til alt som har med transport mellom dagens terminalområde og den nye paralelle delen i nord; eller om man skal bygge de sammen over bakken slik at all taxing må foregå rundt hele terminalkomplekset.
 
Noen som har dato for fremgangen rundt T2? Når offentligjøres arkitekten, byggestart, ferdigstillelse med mer....
 
Liten oppdatering her
Styret skulle ha avgjort denne saken ved forrige styremøte, men saken ble sendt i retur og etter hva jeg vet så skal det gjøres nytt forsøk ved neste stremøte.

Vet at det jobbes ganske hardt internt med simuleringer på de forskjellige alternativene.
Dette omfatter praktiske ting som tid på taxing, plassvedlikehold etc.

S
 
Dette kan da ikke stemme, vil jo blokke hele rekka fra stand 13 og oppover samt noe fjernpark.
 
Trodde poenget med utbyggingen at det skulle bli bedre plass både inne og ute, ikke bare inne :drunk:
 
http://www.tu.no/bygg/article145717.ece

Siste nytt på denne fronten. Ser ut fra bildet at T2 vil ta veldig mye av pirene på innenlandsdelen...

1) Det som er i artikkelen er i skisse over et område, og er langt fra noen målsatt tegning som viser hva som blir hvor.

2) Teksten sier "Nøyaktig plassering og utforming av T2 blir først klart mot slutten av 2008."

Hvordan kan du ut fra dette si at T2 tar veldig mye av piren på innland?
 
Hvordan kan du ut fra dette si at T2 tar veldig mye av piren på innland?

Beklager dypt at jeg ikke formulerte meg godt nok, men det ser ut til at den nye terminalen vil kreve en del plass av piren på innland. Ut fra dette så kan jeg ikke skjønne hva de tenkte på når de planlagte T1.
 
Beklager dypt at jeg ikke formulerte meg godt nok, men det ser ut til at den nye terminalen vil kreve en del plass av piren på innland. Ut fra dette så kan jeg ikke skjønne hva de tenkte på når de planlagte T1.

Detaljene er jo fortsatt ikke helt klare, så det er vel litt tidlig å si noe sikkert, men det er jo ikke derfor vi er her.

Å spå er vanskelig, spesielt om framtida. Da T1 ble bygd var det, for eksempel, ingen som forutså veksten i handel på flyplassen ("pølseboder"), økte krav til sikkerhetskontroll, Schengen-avtalen eller hvor stor andel av punkt-til-punkt flygninger man ville få. Med tanke på det synes jeg Gardermoen har klart seg overraskende bra.

Vel, men det var altså T2-utbygginga... Skal man bygge på et hus så er man nesten nødt til å koble dem sammen et sted, og der mister man en del plass i det eksisterende huset. Det var vel faktisk tatt hensyn til dette, til en viss grad, da T1 ble bygd og det ble anlagt en kulvert som kunne brukes til å knytte sammen T1 med en ny pir eller terminal. At virkeligheta i dag ser en del annerledes ut, og dette ikke er nok (eller en gang riktig) synes jeg ikke planleggerne av T1 kan ta skylda for.

For T2 er det vel et viktig valg som er tatt, nemlig å integrere T1 og T2 tett, i stedet for å bygge en helt separat T2. Om det er lurt eller ikke strides de lærde om her inne.

Jeg gleder meg ihvertfall til å se endelige planer og ikke bare løse skisser.
 
Ny pir Gardermoen

Pressemelding fra Avinor:

Nytt pirkonsept på Oslo Lufthavn vedtatt

Oslo 27.03.08. Styret i Avinor vedtok i dag pirkonsept for terminal 2 ved Oslo Lufthavn, Gardermoen. Den nye pirløsningen innebærer en ny nord/syd orientert pir som tar utgangspunktet i nåværende pirløsning og er integrert med dagens sentralbygning. Endelig vedtak om utbygging forventes å bli gjort tidlig 2009.

Ny terminalbygning, terminal 2, som styret tidligere har vedtatt, vil ligge i tilknytning til jernbanestasjonen vest/sydvest for dagens terminalbygning og være integrert med denne. Terminal 2 ferdig utbygd med den nye pirløsningen, vil gi en kapasitet på opp mot 35 millioner passasjerer per år. Etter planen skal første byggetrinn med en kapasitet på 27 – 28 millioner passasjerer, stå ferdig i 2012.

- Den løsningen som er valgt er et resultat av en grundig prosess, sier konsernsjef Sverre Quale Avinor. - I løpet av prosessen har mange alternativer vært vurdert og ulike høringsinstanser kommet med sine syn, og vi mener den valgte løsningen på en god måte ivaretar de ulike hensyn vi må ta.

Veksten ved Oslo Lufthavn har vært betydelig de siste årene, og er langt større enn de prognosene som tidligere har ligget til grunn for trafikkutviklingen. Antall passasjerer ved Oslo Lufthavn var i 2007 19 millioner, en økning på nærmere 8 prosent fra året før.
 
Synd det blir mer bussing, det er allerede endel på OSL

Det er jo ikke MYE bussing på OSL sammenlignet med andre store flyplasser. Skissen som Aftenposten har laget har mye rett i seg, men ikke alt, så får håpe de klarer å lage en ny og bedre skisse fort!

En annen ting...Legg merke til:

Endelig vedtak om utbygging forventes å bli gjort tidlig 2009

Dette tar TID, vanvittig LANG tid synes nå jeg da. Når en ser veksten OSL og luftfarten generellt har om dagen, så synes jeg personlig at dette går tregt!
 
Jeg tror dette lösningen ble mye diktert av Avinor sin budget.

Alle vet at dette er en midlertidlig lösning.
Hva skjer na OSL rekker 35 Millioner? Da vil man bygge en ny parallel pir til T1. Det ville har vaert smartere a gjöre dette rett fra starten, mens denne lösningen er dyr og Avinor har begrensede midler til utbygging.
 
I Norge er det jo ikke tradisjon i å "ta i" når en bygger ut, man bygger heller ut akkurat nok, eller gjerne litt for lite :)
 
Å herregud!

Skal de stenge alt fra gate 24 til 38 og 23 til 15 når dette pågår - gleder meg allerede.. NOT!
 
Jeg tror dette lösningen ble mye diktert av Avinor sin budget.

Alle vet at dette er en midlertidlig lösning.
Hva skjer na OSL rekker 35 Millioner? Da vil man bygge en ny parallel pir til T1. Det ville har vaert smartere a gjöre dette rett fra starten, mens denne lösningen er dyr og Avinor har begrensede midler til utbygging.

Det var akkurat det jeg tenkte på også. Hva skjedde med langsiktig tankegang og en flyplass med samme løsninger som Denver og Atlanta?
 
Ikke tradisjon for å ta i er en "god" norsk tradisjon.
Det virker som Avinor tenker som folk som kjøper enkeltbillett istedetfor månedskort selv om man reiser mye fordi månedskort er mye penger på en gang. Men det er bedre enn ikke no'.
 
Det er jo ikke MYE bussing på OSL sammenlignet med andre store flyplasser. Skissen som Aftenposten har laget har mye rett i seg, men ikke alt, så får håpe de klarer å lage en ny og bedre skisse fort! QUOTE]

Enig i at det er mindre, men særlig ved avganger om morgenen og ved ankomst på kvelden er det mer bussing enn jeg setter pris på.
 
Back
Top