Oppdatering T2

Synes de ødelegger mer og mer av denne en gang så flotte flyplassen.

Jepp, hadde den vært 100 år gammel ville den vært vernet av Riksantikvaren for lenge siden. Men dessverre så klarer altså ikke myndighetene å samordne seg her, slik at man spytter inn tilstrekkelig med midler til å bevare den unike arkitekturen.. Her skal det tydeligvis spares. Meget trist. :cry:

Vel, for de med nostalgi for FBU så er det jo nå man tar med et av særtrekkene til FBU over til OSL, den blir jo en permanent byggeplass i noen år. ;)

-A

Der kom den ja, legg her spesiellt merke til at stand 4 og 5 også vil bli kategori C plass (altså fly opp til B737, A320 osv) og for de som da begynner å tenke at det vil bli håpløst nede i commuterlounge'n ytterst ute på innland, så skal også denne utvides for å kunne ta slike fly....

Taxiwayene som i dag går langs terminalbygget (Golf og Hotell) blir flyttet en god del lengre nord, rett sør for MIL APRON faktisk....Og at T2 bygget skal strekke seg helt ut til fjernpark innland, og at vi der mister 179, det er faktisk noe jeg IKKE har hørt om før....

Joda, utfodringene skal da jammen meg stå i kø fremover :D

Dette ser overhodet ikke bra ut. Gardermoen blir et lappeteppe det også etter hvert. Det mest praktiske hadde vært et helt nytt bygg. Men her skal et av verdens rikeste land nok en gang spare penger. Ser for meg noen airport facilities delays her ja når feks. 2 fly skal pushe på likt inni hjørnene med den utstikkene piren.

Patetisk...

Med tanke på hvor mange millioner (sikkert så mange millioner at vi snakker milliarder) kroner Avinor bruker på å utvide sikkerhetssoner rundt landets småflyplasser (som i løpet av et år ikke transporterer flere mennesker enn OSL gjør i løpet av en dag), så burde de tatt seg råd til å gjøre jobben skikkelig på Gardermoen også!
Håpløst patetisk...

E!

Om den er framtidsrettet eller upraktisk og slikt skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har peiling på slikt, men er det ikke umulig å vite om den er stygg eller ikke basert på tegningene som er presentert? Bortsett fra en veldig grov kladd av en tegning så er det vanskelig å dømme hvordan utseende vil bli og det vil jo avhenge av materialvalg og hvordan de klare a integrere de forskjellige delene i hverandre. Noe som er vanskelig å dømme utifra disse tegningene.

[Enig i at det er mindre, men særlig ved avganger om morgenen og ved ankomst på kvelden er det mer bussing enn jeg setter pris på.
Det gjelder jo i all hovedsak som kommer inn relativt tidlig på kvelden og blir stående lenge - spesielt OS, SU osv. De kunne vel strengt tatt parkert på gate om handlingagenten gadd å towe flyet bort igjen.

Å herregud!

Skal de stenge alt fra gate 24 til 38 og 23 til 15 når dette pågår - gleder meg allerede.. NOT!
Gate 23 forsvinner visstnok ganske snart... og du har vel rett i det med de "små" gatene mellom 24 og 38... Artig!!

Jepp, hadde den vært 100 år gammel ville den vært vernet av Riksantikvaren for lenge siden
Nå har vel faktisk Riksantikvaren truet med å verne byggningen (noe som kommer til å bli et helvete for fremtidige bruksendringer og utbygninger etc - og Riksantikvaren er vel også relativt tett inne i T2-planleggingen.

Selv tror jeg det blir bra til slutt. Neste steg vil jo bli en ny Vest-Øst pir parallelt med dagens, vil jeg putte mine penger på.

hmm.. hvem ska ha den nye piren.. de som ska til utlandks ? eller innlandsk ? eller deler piren i to .. venstre for innlands og høyre utlandsk inne i den nye piren.. ?

Delt pir blir forhåpentligvis uaktuellt. Gjerne umulig også. Tror det blir utenriks da de 2 ytterste gatene er til større fly. Det vil vel bli endel bussing til den Parken nordvest for utstikkeren, gjerne til WF, DAT og de andre som har fly som man ikke trenger trapp/gate for å komme seg ombord i

En ide hadde jo faktisk vært å lagd den nye piren til en flexi-pri ala T2 i MUC er pir-F på ARN hvor f.eks en etasje hadde vært Schengen og en annen etasje non-Schengen

Så i det store hele så blir det bare fem "nye" gater da det forsvinner syv eller åtte i byggeprosessen? Om man ser bort ifra fjernparkeringa. Ikke noen storsatsning her nei....

Someone - tror du det egentlig er nødvendig? Nå som Polen og mye av Øst-Europa kommer inn i Schengen fra 1 april(?), blir det ikke så stor belastning på Non-schengen delen lenger (derimot vil det vel bli et problem i forhold til at det faktisk ikke er nok bussgater på schengen i de hektiske morgentimene! Vet ikke om også Tsjekkia går inn i Schengen? Da får du jo også OK-en utenfor.

Det som derimot hadde vært jævlig kjekt er noen kombigater non-schengen-innland. Vet ikke helt hvordan det skulle gjøres, men ville gjort ting en del enklere enn at Bergensflyet lander på 51...

La også merke til at Dagbladet mener at det er charter som skal være på fjernpark. Noen som vet noe om det blir slik? Ikke dumt etter min mening...

Om den er framtidsrettet eller upraktisk og slikt skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har peiling på slikt, men er det ikke umulig å vite om den er stygg eller ikke basert på tegningene som er presentert? Bortsett fra en veldig grov kladd av en tegning så er det vanskelig å dømme hvordan utseende vil bli og det vil jo avhenge av materialvalg og hvordan de klare a integrere de forskjellige delene i hverandre. Noe som er vanskelig å dømme utifra disse tegningene.

Jeg skjønner heller ikke hvordan man kan dømme dette som stygt ut i fra noe som ser mer ut som en reguleringsplan enn ei byggetegning.

For min del er jeg positivt til en tett integrert terminal 1 og 2. Hadde det blitt to separate bygg er jeg redd det hadde blitt problemer med transfer (se på LHR terminal 4), mye kaotisk transport for passasjerene (se på shuttlebussene på BOS) og et dårlig servicetilbud i minst en av terminalene. Selv om det er ulemper med denne løsningen, så tror jeg det er det beste.

Og når det gjelder budsjett: Dersom ikke Avinor sitt budsjett skulle være styrende, hvilke budsjett skulle da diktere? Sykehusbudsjettet for Helse Sørøst?

Back