Oppdatering T2

Originally posted by storg
Du har vel aldri vært på OSL når det er litt rush. Herregud hvis de ikke bygger insjekkeing og bagasjeanlegg på T2 kommer OSL med T2 til å bli en fantastisk dyr fiasko.

Skal vi ta en liten gjennomgang av den norske stat og byggeprosjekter? Skoler og gamlehjem uten driftsbudsjett, en liten opera, etc. ;)

-A

Originally posted by RSL

Jeg tror det beste er å ha innsjekking og bagasjeutdeling samlet.

Man kunne bygge en ny pir som planlagt, for så å breddeutvide dagens innsjekkings- og bagasjehandlingsområde.

Men når de kaller prosjektet T2, så virker det jo som om de har planlagt mer enn bare gater. For før var jo prosjektet kalt "pir B".

Du har vel aldri vært på OSL når det er litt rush. Herregud hvis de ikke bygger insjekkeing og bagasjeanlegg på T2 kommer OSL med T2 til å bli en fantastisk dyr fiasko.

Du er 100% sikker på at Seilfly ikke var ironisk.....??? :colgate:

Originally posted by LN-KGL

Det finnes en lufthavnplan fra 2001, og på den er det karter som viser påtenkt plassering av både T2 og T3 + rullebane nr 3. Her er et lite utsnitt av kartet:

Her er en scannet versjon av hele planen

http://www.regjeringen.no/Upload/SD/Vedlegg/Luftfart/Lufthavnplan2001.pdf

Originally posted by ph-ndr

Skal vi ta en liten gjennomgang av den norske stat og byggeprosjekter? Skoler og gamlehjem uten driftsbudsjett, en liten opera, etc. ;)

-A

Jeg var ikke klar over at den norske stat hadde bygge- og driftsansvar for skoler (1-13.) og gamlehjem? Er dette noe nytt? :p

Originally posted by Herlov

-A

Jeg var ikke klar over at den norske stat hadde bygge- og driftsansvar for skoler (1-13.) og gamlehjem? Er dette noe nytt? :p

Om vi skal flisespikke så skal jeg gjerne gå opp og skrive om min post og bruke ordene "det offentlige". Men bare om du skal være vrang? ;)

-A

Originally posted by Herlov

-A

Om vi skal flisespikke så skal jeg gjerne gå opp og skrive om min post og bruke ordene "det offentlige". Men bare om du skal være vrang? ;)

-A

Nei, det skal du få slippe. :cool: :lol:

Originally posted by Balle Chlorin

Originally posted by RSL

Jeg tror det beste er å ha innsjekking og bagasjeutdeling samlet.

Man kunne bygge en ny pir som planlagt, for så å breddeutvide dagens innsjekkings- og bagasjehandlingsområde.

Men når de kaller prosjektet T2, så virker det jo som om de har planlagt mer enn bare gater. For før var jo prosjektet kalt "pir B".

Du er 100% sikker på at Seilfly ikke var ironisk.....??? :colgate:

Det var vel ikke meg storg siterte, men du tog'an i alle fall ;)

Er det noen mulighet for at T2 vil bli mer fleksibel enn dagens terminal når det kommer til Schengen/non-Schengen gater, ved f.rks å ha 2 etasjer som f.eks T2 i MUC og F-piren på ARN?

Originally posted by Someone

Er det noen mulighet for at T2 vil bli mer fleksibel enn dagens terminal når det kommer til Schengen/non-Schengen gater, ved f.rks å ha 2 etasjer som f.eks T2 i MUC og F-piren på ARN?

Vi får vel håpe på at de benytter de mest fornuftige løsningene som er tilgjengelige. Bygget skal jo tegnes fra bunnen av og det er ikke krav om å bruke 1995-løsningene. :)

Originally posted by turist

Her er en scannet versjon av hele planen

http://www.regjeringen.no/Upload/SD/Vedlegg/Luftfart/Lufthavnplan2001.pdf

Hvorfor laste ned skitten skannet utgave, når den kan lasted ned i farger og desslike fra OSLs nabosider - her er linken: http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no/Dokumenter/Rapporter/Lufthavnplanen.pdf

Så til litt annet kommentert ovenfor. Fikk for litt siden overrakt en bok som gave av en venn og denne var "Airport Engineering" skrevet av Norman Ashford/Paul H. Wright. I denne finner jeg som et eksempel til min forundring the New Oslo Airport - byggetrinn 1 til 4. På tegningen er det ikke noe som stemmer - rullebanene er forsatt omvendt av nåværende OSL. Ved nærmere gransking så viser det seg at det er planene fra as Hjellnes for en flyplass på Hurum. Men så kommer vi til det interessante, de fire byggetrinnene har følgende maksgrenser for årspassasjerer - 12, 17, 25-30 og 40 millioner. Så kommer det: Dagens sentrale terminalbygg på OSL er en blåkopi av byggetrinn 2 på Hurum - eneste forskjell er lengden på pirene er mindre i lengde, men de er kompensert med en identisk lang parallell-pir nord for sentraldelen. For trinn 3 innebærer det en utvidelse mot øst av sentralbygget (også på Hurum lå jernbanestasjonen på vestsiden av terminalbygget) for å utvide kapasiteten til 25-30 miilioner, men også pirenes lengde økes til tilsvarende lengde som det er på OSLs ene i dag. Arealet for sentraldelen på terminalen økes med rundt en 60%, og da vil det være 80-90 gates med broer til flyene og to parallelle undergrunns "people movers" - en for innland og en for utland. Var selv en tur oppe på Gardermoen tidlig i byggeperioden da terminalområdet bare var en byggegrop. Det forundret meg disse kulvertene som gikk mot nord (ja, jeg mener at det var to slike som ble bygget).

Med andre ord, det ser ut til at en må påregne sterk byggeaktivitet som vil medføre at igjen deler av taxfree vil lide, VIP-terminalen vil gå fløyten, et par gater på sørsiden av utland vil gå med i dragsuget og interntrafikk-krysset under taxfreeen ikke blir noe kryss lenger. Vi får bare håpe at taket som ble lagt ferdig over vareinngangen i kjelleren øst av terminalen er dimensjonert til å ta den ekstra belastningen et to etasjers bygg ovenpå vil medføre. Regner også med at rampen opp til avgangsnivået flyttes mot øst (nærmere Flyporten), slik at den kan bli mulig å utvide garasjeanlegget som nettopp er utvidet med enda et trinn.

Nå blir vi jo kvitt Schengen problemet om 3 måneder. Fra første januar 2008 kommmer nesten hele øst europa inn under Schengen.

Ja det stemmer Martin, men når du ser på antall flexigates vi har schengen/non-schengen, innland/schengen så vil du se at det er bare en forskyvning av problemet!

:drunk:

Men - vi står han av, og tar utfordringene som de kommer!

:colgate:

Originally posted by MartinL

Nå blir vi jo kvitt Schengen problemet om 3 måneder. Fra første januar 2008 kommmer nesten hele øst europa inn under Schengen.

Kvitt problemet blir man ikke, det blir bare en ny flaskehals som heter utland Schengen, og hvis scenarioet jeg har antydet ovenfor blir resultatet, så blir det en virkelig trang flaskehals.

Litt nytt om T2

Nå har noen blåruss funnet ut at det beste (les: man tjener mer på taxfree og pølsesalg) at T2 blir bygd som en "T" rett ut fra midten av dagens terminal!!!

Etter hva jeg forstår er gutta i tårnet mindre imponert, og simuleringer viser at taksetiden totalt på en dag vil øker med over 9 timer.
Ved blandet bruk av rullebanene (mål i fremtiden) vil det bli jævlig.

Lufthavntjenesten ser MEGET mørkt på det hva gjelder snørydding.

Å fornuft kom treng deg på, her skal du motstand finne.

:nor

Det er vel ikke noe nytt?

Var vel tegninger og beskrivelse av en shuttle-terminal allerede for et par måneder siden på forumet?

Det vil alltid bli noen som lider, enten på den ene aller andre måten man legger opp til utvidelse...

Blir litt dumt å legge store føringer på continous decend approaches og eco cruise, hvis innsparingen blir brent opp på unødvendig taksing pga at Nic vil selge flere flasker ildvann..... :p

Men, når man ser hva forsinkelsene blir operativt, kanskje det ikke blir så gøy likevel? :drunk:

Blir litt dumt å legge store føringer på continous decend approaches og eco cruise, hvis innsparingen blir brent opp på unødvendig taksing pga at Nic vil selge flere flasker ildvann..... :p

Men, når man ser hva forsinkelsene blir operativt, kanskje det ikke blir så gøy likevel? :drunk:

I all verden ... Blir det ikke tatt hensyn til operative momenter som det M609 nevner her? Nå er jo ikke dette bare ett bygg som skal reises, men en utviselse av et av Norges desidert viktigste trafikk og logistikknutepunkt, slik at alle momenter må vel veies opp mot hverandre skulle en tro.

Den T løsningen er ikke ny. Det var hva som ble presentert som et av de aktuelle alternativene.

Attachments

• lokalisering_oppdatert juni 07 copy.JPG
    lokalisering_oppdatert juni 07 copy.JPG
    28.8 KB · Views: 296
Jeg bare håper de kommer opp med noe fornuftig. Som de i tårnet, piloter og oss i kabinen, bakkepersonale og ellers alle som jobber på OSL får en praktisk arbeidsplass når T2 er ferdig...

Back