I dag er det hundre år siden Sørpolen ble nådd. Det var en fyr fra nabobygda som klarte det og for at det ikke skal gå i glemmeboka, et bilde av noe helt annet: En brannøvelse på Trandum med styrker fra OSL og Øvre Romerike.
I går fløy julestjernen over Sør-Norge og i dag flyr de nordover. Da er det kanskje på tide å minnes den store helten Dan Cooper som reddet verden som en del av 439 "Sabre-toothed Tiger" Squadron i Royal Canadian Air Force. Han reddet Norge ved minst én anledning. En sann helt!
Da beveger vi oss sørover til Rhodesia og en Rhodesian Air Force Dakota. Legg merke til anti-Strela installasjonen under vingene. De var enkle, men effektive...
Teddy var jo et sigarettmerke og det var Exclusive. Phoebus Appolo fraktet tobakk med denne Carvairen her. Carvair var forøvrig Freddie Lakers ide og er en forkortelse for Car Via Air. Dette er "ekstragaven" som kommer litt tidligere enn planlagt etter ønske fra en dc-8-63 som forlater landet før jeg står opp i morgen...
Så var den her da - julekvelden. Siste luke i kalenderen er noe av det nærmeste jeg kommer the Spirit of Christmas. Bildet er tatt på Prestwick ca 1970 og er en av Jesus Christ Airlines' DC-6ere. Denne var det det islendingene i Flúghjalp som fløy fra Sao Tome til Uli med for kirkene. Med et over førti år gammelt Biafra-minne ønsker jeg dere en fredfull og god jul!