LN-KOGs julekalender 2012

Litt lenger nord denne gangen. I 1994 var det ikke så ille med militære fly på Svalbard som ti år før. Her er Defence Research Agency med en RAF BAC 1-11 som drev med atmosfæriske målinger. Jeg var en snartur innom med en Braathens 737.

12.jpg

I alle barnehager og skoler løper en lykkelig jente rundt med lysekrone mens alle andre er litt mindre fornøyde. Han er muligens ikke helt fornøyd med blondinen sin, mekanikeren til Isles of Scilly Skybus en tidlig aprilmorgen i år på Land's End

13.jpg

Takk for alle lukene du åpner for oss.
Mange fine ulke fly, og steder

Likte godt One-Eleven på Svalbard, og en kommentar til KLM-bildet..

nei at noen kan godta å bo så nær en flyplass!!.... Off, om jeg savner det...?
ja dere som kjenner meg vet svaret ;)

og en kommentar til KLM-bildet..

nei at noen kan godta å bo så nær en flyplass!!....

Det er faktisk ganske langt til Schiphol fra huset vårt - omtrent akkurat like langt (på kilometeren) som det er fra huset i Oslo til Gardermoen. I morgen beveger vi oss over fjorden herfra og til Sverige.... Det ligger en selvmotsigelse i det, men i morgen tidlig blir det klart :wow:

Close, but no cigar, Fellowship. Forslaget var veldig godt, men jeg tror du vil like dagens luke bedre. Stedet er Fornebu - flyplassen over alle flyplasser - og det er en Braathens Sverige Fokker 100 som de fikk inn via Transwede. Maskinen hadde før det vært tur i Libya. Nå flakser den rundt i Sveits for Helvetic.

Jeg vet jeg banner i kjerka nå, men jeg likt dette fargeskjemaet veldig godt. Det er stilig.

14.jpg

Kjempeflott bilde - enig med deg i at dette var fine farger, som kanskje kledde forskeren enda bedre enn B737!
Det er en opptur hver morgen å følge med på julekalenderen :D

Jeg likte også dette fargeskjemat til Braathens godt. Ble litt tamt da man flyttet flagget tilbake på halen...

Dette var det eneste flyet som kledde dette fargeskjemaet, jeg syns flagget var helt hjemme på 737 flyene:D

Så beveger vi oss til steppene nord for Oslo og der kom jeg over denne ombygde DC-9-81 i SAS-farger. Nå er den en DC-9-82 eller MD-82 som er riktig "marketing speak".

15.jpg

Kanskje mer i tråd med påsken, men bikkja til naboen pisset i hagen nå nettopp og fargen på snøen er ikke ulik denne

16.jpg

Nei, den gule varianten av fargeskjemaet var vel ikke den mest vellykkede. Likte den røde mye bedre.
Rakk desverre bare en tur med Sterling; i en gammel 727 til Antalya en gang på midten av 90-tallet.

Et annet selskap som hadde Euro White var SAS og her en rekke magebelter på Sola for noe over tolv år siden

18.jpg

Gardermoen Flystasjon en sen høstkveld i 2003 og så dukket en av svært få Antonov An-22 opp

19.jpg

Back