Onkel Reisende Macs (eller gamle LN-KOGs) Julekalender

Vi beveger oss sørover og til Wonderboom Air Show en gang tidlig på 70-tallet da denne Buccaneer S. Mk. 50 var ny.

20111212.jpg

Takk for fine bilder, KOG. ;) Ser fram til resten!

Men Buccaneeren er ett stygt fly synes nå jeg :wow::lol:

I dag er det hundre år siden Sørpolen ble nådd. Det var en fyr fra nabobygda som klarte det og for at det ikke skal gå i glemmeboka, et bilde av noe helt annet: En brannøvelse på Trandum med styrker fra OSL og Øvre Romerike.

20111214.jpg

I går fløy julestjernen over Sør-Norge og i dag flyr de nordover. Da er det kanskje på tide å minnes den store helten Dan Cooper som reddet verden som en del av 439 "Sabre-toothed Tiger" Squadron i Royal Canadian Air Force. Han reddet Norge ved minst én anledning. En sann helt!

20111216.jpg

Fra et kongelig Canada til hjemstavnen til dronningen av Canada - vel, i hvert fall betraktelig nærmere og et kongelig flyselskap.

20111217.jpg

Da beveger vi oss sørover til Rhodesia og en Rhodesian Air Force Dakota. Legg merke til anti-Strela installasjonen under vingene. De var enkle, men effektive...

20111218.jpg

Jeg vet at jeg har blitt bedt om aa holde kjeft, men man er da engang norlenning!

I en maaned der adventskalender vanligvis betyr gammal sjokkis paa morrakvisten, er dette en vanvittig frisk opplevelse.

Takker saa meget for titten!

In the dead of winter - på årets korteste dag - ser vi oss bakover på en varm sommerdag på Sola for noen år siden.

20111221.jpg

Det går mot lysere tider! Sola har snudd og det feirer vi med et mørkt bildet av en SHAR fra FAA Museum i Yeovilton.:colgate:

20111222.jpg

'Teddy-flyet'!! Husker jeg sto hjemme på Strand som smågutt og så disse parkert. Fargen gjorde at jeg kalte dem 'Teddy-fly'.

Teddy var jo et sigarettmerke og det var Exclusive. Phoebus Appolo fraktet tobakk med denne Carvairen her. Carvair var forøvrig Freddie Lakers ide og er en forkortelse for Car Via Air. Dette er "ekstragaven" som kommer litt tidligere enn planlagt etter ønske fra en dc-8-63 som forlater landet før jeg står opp i morgen...

JulaftenMorgen.jpg

Så var den her da - julekvelden. Siste luke i kalenderen er noe av det nærmeste jeg kommer the Spirit of Christmas. Bildet er tatt på Prestwick ca 1970 og er en av Jesus Christ Airlines' DC-6ere. Denne var det det islendingene i Flúghjalp som fløy fra Sao Tome til Uli med for kirkene. Med et over førti år gammelt Biafra-minne ønsker jeg dere en fredfull og god jul!

20111224.jpg

Takk for å ha loset oss gjennom adventstiden på denne flotte måten - la det gjerne bli en tradisjon.
Jeg ønsker deg og dine en riktig god jul :fly

Back