Om utbygginger av flyplasser i Norge og utlandet (splittet)

Re: OSL gjør seg klar til T2

Og hvem vinner på at vi bygger dyrest og tregest pr nye gate i hele verden???

Kan vi snart få se tallene du har utarbeidet for dette? Den linken til Detroit beviser absolutt ingen ting. Samfunnsøkonomiske faktorer, byggenes innhold og lokal variasjoner gjør at eksemplene fra Kina og USA ikke lar seg sammenlikne uten en noe grundigere analyse enn hva som kommer frem her. Og det er jo nøyaktig RWY 24s poeng. Ganske mange "økonomer" og "ingeniører" som kommer med mye rart i denne tråden.

Og hva kaller du dette???

Jeg gir opp...

Du påsto at utbyggingen av OSL er verdens dyreste og verdens tregeste. Det tror jeg er en kraftig overforenkling. Derfor svarte jeg på den sleivete og primitive måten, etter først å ha prøvd i mer saklige former. Jeg gikk litt lei. Beklager. Men begrunn gjerne stanpunktet ditt. Og gi ikke opp! Jeg er absolutt interessert i å lese hva du mener, så lenge du har noe annet å komme med enn ubegrunnede påstander om saken eller om meg.

Last edited:
Siden folk verken vil sammenligne seg med Kina eller USA tillater jeg meg å dra fram et eksempel fra Europa denne gangen: LHR-5A. 6 år byggetid for den største bygningen i Storbritannia. Kanskje ikke like imponerende som 4 år for PEK-3 (som er enda større), men et betydelig større prosjekt enn en pir på OSL ;)

De klargjør sikkert struktur til neste byggetrinn, T3, som sikkert igjen skrapes...

Er det meningen at T3 skal bli at pirene danner en H? Har sansen for nye planen i Doha, der hovedterminalen ser ganske lik OSL sin, og med en midtpir som danner en Y, men sikkert veldig lange avstander, men de har vel flygende tepper :D

Siden man ikke godtar bevis fra den ene og andre verdensdelen, kan ikke de som mener det går fort nok i Norge, komme med et eksempel på noen som bruker lengre tid?

Et annet område i samferdel er veiene, og de bruker ekstremt lang tid på grunn av politikerne, byråkrati, økonomi og "demokrati". Et eksempel uten at jeg vet om noe av de samme grunnene gjelder OSL.

Siden man ikke godtar bevis fra den ene og andre verdensdelen, kan ikke de som mener det går fort nok i Norge, komme med et eksempel på noen som bruker lengre tid?

Problemet er ikke verdensdel, det er det såkalte beviset som er problemet. At noe koster x-milliarder i Kina og y-år i USA beviser ikke mye.

Hvem er det som mener det går fort nok i Norge forresten?

Ingen som har skjønt hvorfor det tar så lang tid med politiske vedtak???
De folkevalgte er valgt for 4 år om gangen, hva skal de diske opp med i neste periode om de gjør alt i første perioden? Ting tar tid....

De klargjør sikkert struktur til neste byggetrinn, T3, som sikkert igjen skrapes...

Er det meningen at T3 skal bli at pirene danner en H? Har sansen for nye planen i Doha, der hovedterminalen ser ganske lik OSL sin, og med en midtpir som danner en Y, men sikkert veldig lange avstander, men de har vel flygende tepper :D

Tja.. det kommer litt an på. Hvis det var slikt du mente: http://i51.tinypic.com/e5prir.png Så vil det neppe være en god løsning, fordi det vil være utrolig upraktisk at fly på østsiden ikke kan komme seg direkte til vestsiden - og motsatt. Men det kan jo løses ved at en del (noen 100 meter?) av piren løftes opp til en gigantisk bro, evt senkes i en kulvert. Da mister man selvsagt en del gater, men man får jo en H-figur (bare med "hull" i midten da).

En slik gigabro har man feks i Denver: http://farm1.static.flickr.com/52/163750290_adcecffd02.jpg
Og underganger i en kulvert har man på mange store flypasser, her et eks fra Detroit: http://laughingsquid.com/wp-content/uploads/dtw_tunnel.jpg

Hvis man tar utgangspunkt i den samme H'en som over, så ville en slik bro på OSL se slik ut: http://i51.tinypic.com/16a9u1f.png Eller evt tilsvarende, men i tunnel istedenfor bro.

Last edited:

Jeg vil gjerne se noen som bruker lengre tid og bygger dyrere pr gate enn OSL. Asia og USA kan ikke helt sammenlignes med Norge, men kan Tyskland?
I Munchen skal de åpne en ny 600 meter lang satelitt til terminal 2 i 2015. Byggetid blir vel da omtrent halvparten av OSL's T2. 27 nye parkeringplasser til fly, 52 gater, kapasitet 11 millioner passasjerer årlig og en pris på ca 5 milliarder kroner.

http://www.airport-world.com/home/item/341-munich-to-open-new-satellite-terminal-in-2015

http://travelworldnews.com/2011/03/...ility-at-munich-airport-cleared-for-take-off/

I Norge skal det utredes og utredes i det uendelige, samme hva som skal bygges. Og når man endelig ser ut til å ha utredet seg ferdig, så er det konsekvensanalyser eller noe annet, som skal gjøres, som igjen skal trenere prosjektene inn i evigheten....

En bro a`la den i Denver, hadde jo vært flott da. Men, hvordan kommer store og høye fly seg forbi der? Der ut som om 320èn på bildet såvidt går under.

Underlig at man velger å forstyrre trafikken så mye som kmanm gjør her, ved å bygge nytt, i en terminal i full drift. Hvor mange flyruter og avganger blir kansellert eller ikke utført på grunn av dette? Hvor mange nye ruter blir ikke etablert fordi OSL er et kaos, eller uten kapasitet?

Ved eventuell flytting av forsvarets aktiviteter fra OSL, så vil det bli nok av plass å ta av der oppe også. Så hvorfor da ikke heller bygge nytt, og la det som er, stå som det står....

Ved aktiviteter fra OSL, så vil det bli nok av plass å ta av der oppe også. Så hvorfor da ikke heller bygge nytt, og la det som er, stå som det står....

Av operasjonelle og praktiske grunner er det mye bedre med én enkel terminal enn et virrvarr av forskjellige terminaler. Det er mer fleksibelt, billigere i drift, og enklere å formidle til passasjerene. AMS er et eksempel på hvordan det bør gjøres, LHR er et eksempel på hvordan det IKKE bør gjøres.

AMS er et eksempel på hvordan det bør gjøres, LHR er et eksempel på hvordan det IKKE bør gjøres.

Tja - man får se på LHR med flere øyne tror jeg. LHR "øst", dvs. T1, T2, og T3 er vel resultat av et endeløst lappverk hver for seg. T5 ble bygget i flere etapper uten at det gikk utover trafikken.

AMS reklamerer med at det kun er en terminal, men i mine øyne er det flere terminaler som er bundet sammen. Er man uheldig kan man risikere +30 minutter mellom gater, og det er ingen form for bakketransport.

Se også på ATL på hvordan den kan gjøres, der kan man både gå, og benytte t-banen.

En annen samenlikning: T-Banen til Kolsås har vert stengt i rundt 5 år og det tar sikkert flere år før den er åpnet til Kolsås og da snakker vi bare om å legge nye skinner i en allerede eksisterende trase, der det har gått trikk i 81 år(minus de siste 5)

Akkurat denne kjønner jeg hvorfor tar tid. Hadde dere vist hvor mye dritt som ligger i bakken i oslo som det må taes hensyn til ved graving hadde nok ingen klaget på den tiden det har blitt brukt her.

For å ilustrere dette. I mange år var det Veflen som hadde jobben med å grave ned fjernvarmen i Oslo. Men så syntes utbygger at dem ble for dyre. Og dem valgte blant annet et svensk firma. 6mnd senere var firmaet konkurs, og det er ikke det eneste som har forlatt dagens lys etter å ha prøvd seg på store gravejobber i Oslos gater. Så enden på visa er at Veflen, som var der den dyreste av alle som leverte anbud er den som nå ha jobben. Hvorfor var dem dyrest. Jo fordi at dem vet at dette er ekstremt tidkrevnde arbeid, og det koster penger. Det vet de etter manage års erfaring med den type jobb i Oslo.

Dagens leksjon om gravearbeid i Oslogatene.

En annen samenlikning: T-Banen til Kolsås har vert stengt i rundt 5 år
6.5 år, kan ta med at den var stengt 1.5 år, så åpen i 1,5 år før den ble stengt igjen (og delvis fremdeles er)

Akkurat denne kjønner jeg hvorfor tar tid. Hadde dere vist hvor mye dritt som ligger i bakken i oslo som det må taes hensyn til ved graving hadde nok ingen klaget på den tiden det har blitt brukt her.

Her er det snakk om områder der det allerede ligger skinnegang, det skal graves litt mer enn i eksisterende trasé en del steder, men det har stor sett vært stille pga. planlegging reguleringer, penger (krangling), diskusjoner, regler og annet i årevis.

Back