Om lange flyruter (SQ legger ned sin)

Re: Legger ned verdens lengste flyrute

Det er billigselskapenes fremvekst som har trigget all innovasjon når det gjelder nye vingeprofiler, mer brennstoffgjerrige motorer samt overgangen til kompositt. Hadde dinosaurselskapene fortsatt regjert hadde nok sonic cruiser vært en realitet for lenge siden og kun Røkke og Fredriksen hadde hatt råd til å reise.

:rolleyes:. Ingen av de to du nevner flyr med rutefly, 777 kom paa banen lenge foer LCC og innovasjonen har kommet uansett om sleskekjos eller gangsteroleary hadde startet aa fly eller ikke

Jeg reiser akkurat samme moensteret naa som jeg gjorde paa 90 tallet og jeg er slett ikke rik.

Det at hvermansen har faatt raad til aa reise mer har gitt en konsekvens at det er blitt mye verre aa reise for forretningsreisende. Flyene er trangere, servicen er daarligere etc etc. Er ikke akkurat kult aa tilbringe 3 timer med setet foran deg midt i lunchen, ingen mulighet til aa bruke laptop etc til og fra jobb. Ikke akkurat peachy aa tilbringe minst 10 timer i uken, eller 30% mer enn en gjennomsnittsnordmann tilbringer paa kontoret en dag.

Det at det skal koste mindre aa fly enn det man betaler for aa komme seg frem aa tilbake til flyplassen er slett ikke noe innovasjon.

Det at det skal koste mindre aa fly enn det man betaler for aa komme seg frem aa tilbake til flyplassen er slett ikke noe innovasjon.

Neivel...? I min verden må det være nokså formidabel endring i produksjonsteknologi som muliggjør en slik utvikling. Fordeler for noen, og ulemper for andre, kanskje?

Det sier helt klart noe om at utviklingen i prisen for kollektivreiser går feil vei. Spesielt dersom det uttalte ønske om at flere må reise kollektivt virkelig er et reelt ønske.
Bare se på utviklingen i antall reisende med fly. Billigere billetter gir flere reisende. En flyreise er jo egentlig også en kollektivreise.

Vidar

Det at hvermansen har faatt raad til aa reise mer har gitt en konsekvens at det er blitt mye verre aa reise for forretningsreisende.
Ja, det er klart at det er utrolig slitsomt å måtte menge seg med hvermansen når man skal ombord.

Ja, det er klart at det er utrolig slitsomt å måtte menge seg med hvermansen når man skal ombord.

Dette er da bare tull! Når man tilbringer 10 timer pluss på fly og flyplasser hver uke, så er man avhengig av å få bruke disse timene til noe fornuftig. Ellers går de ut av ens fritid, siden jobben uansett krever sitt. Jeg er temmelig sikker på at du ikke ville like å jobbe 55 timer hver uke, men bare få betalt for 40 av de?

Problemet i dag, er at flyene er så trang at det ikke plass til å åpne en laptop mellom seteradene. Det er også så trangt til sin sidemann, at det ikke er armslag til å bruke en laptop. Det samme på flyplassene. Der er det ingen plasser å sitte i fred til å kunne jobbe. F.eks. er det temmelig håpløst å prøve å avholde en telefonkonferanse på Galemoen en torsdag ettermiddag.

Det er disse sakene Tommy snakker om, ikke at han ikke ønsker å menge seg med allmuen.

Dette er da bare tull! Når man tilbringer 10 timer pluss på fly og flyplasser hver uke, så er man avhengig av å få bruke disse timene til noe fornuftig. Ellers går de ut av ens fritid, siden jobben uansett krever sitt. Jeg er temmelig sikker på at du ikke ville like å jobbe 55 timer hver uke, men bare få betalt for 40 av de?

Problemet i dag, er at flyene er så trang at det ikke plass til å åpne en laptop mellom seteradene. Det er også så trangt til sin sidemann, at det ikke er armslag til å bruke en laptop. Det samme på flyplassene. Der er det ingen plasser å sitte i fred til å kunne jobbe. F.eks. er det temmelig håpløst å prøve å avholde en telefonkonferanse på Galemoen en torsdag ettermiddag.

Det er disse sakene Tommy snakker om, ikke at han ikke ønsker å menge seg med allmuen.
For å ta første avsnitt først. Jeg får betalt for de timene jeg jobber, men har også hatt jobber med fast lønn og det har vært opp til meg å klare jobben innenfor ukens vanlige arbeidstimer. Imidlertid var lønnen noe oppjustert for å ta høyde for ekstraarbeid. Telefonmøter har man egne lokaler til. De koster, men alle andre rundt deg slipper i alle fall å høre på og det viser respekt overfor personen/e i andre enden.

Avsnitt 2 er det ikke så mye å si om annet enn man møter det samme problemet på buss og tog.
Når det gjelder avsnitt 3 tar du sørgelig feil. Han gir "allmuen" skylden for at han ikke får god nok plass, at servicen er dårligere etc. Han klager på at han ikke får brukt laptoppen på flyet til og fra jobb. Han legger vel kabal han også, slik som de fleste andre som kjeder seg.

Han klager på at han ikke får brukt laptoppen på flyet til og fra jobb. Han legger vel kabal han også, slik som de fleste andre som kjeder seg.

Du har tydeligvis aldri møtt Tommy....... :colgate:

Ei heller har du 'bodd' på veien. Det er ikke akkurat noen drømmetilværelse.

Neivel...? I min verden må det være nokså formidabel endring i produksjonsteknologi som muliggjør en slik utvikling. Fordeler for noen, og ulemper for andre, kanskje?

Ja, det blir vel sagt at alle innvolverte i flybransjen tjener penger. UNTATT flyselskapene. Dette er jo selvfølgelig litt satt på spissen, men det viser jo at det er noe riv ruskende galt. At billettprisene på flyet er lavere enn flytoget går utover betingelsene til ansatte. Men det tenker ikke Ola og Kari på så lenge det er billig...

Ja, det blir vel sagt at alle innvolverte i flybransjen tjener penger. UNTATT flyselskapene. Dette er jo selvfølgelig litt satt på spissen, men det viser jo at det er noe riv ruskende galt. At billettprisene på flyet er lavere enn flytoget går utover betingelsene til ansatte. Men det tenker ikke Ola og Kari på så lenge det er billig...

Dette er blant annet pga at en del selskaper synes å ha vært altfor opptatte av å ikke miste kunder til LCC'ene enn å drive lønnsomt.

Vel - hvordan driver man lønnsomt når man lar kundene forsvinne, da?

Det blir forøvrig feil å skylde på LCC'ene.. Det er nok av disse som også går på stram line....

Vel - hvordan driver man lønnsomt når man lar kundene forsvinne, da?

Det blir forøvrig feil å skylde på LCC'ene.. Det er nok av disse som også går på stram line....

Jeg er helt enig i at å skylde på LCC'ene blir helt feil.

Hva angår det første så er det opplagt slik at man ikke tjener penger om man lar alle kundene forsvinne, men det er en forskjell på dette og det å på død og liv å skulle være like billig som LCC'ene. Det er muligens å slå inn åpne dører, men dette er iallefall ikke en oppskrift på lønnsom drift for et selskap med nærmere 2x enhetskostnadene til en LCC. Det regner jeg med at vi er enige i?

Når man får en ny konkurrent med betydelig lavere kostnader så er det rimelig å forvente at man justerer ned sin egen kapasitet, og dette kapasitetskuttet vil nødvendigvis bli stort dersom man ikke er konkurransedyktige på kostnadssiden eller ikke klarer å levere et produkt som kundene har tilstrekkelig med merbetalingsvilje for. SAS kuttet i kapasiteten, men mitt inntrykk er vel at det ble gjort litt for sent (mange i ledelsen syntes ikke å oppfatte DY som en konkurrent før det var for sent).

Last edited:
Kan se ut som om siste avgang fra Singapore til Newark er 23.november.
´Billigste´pris jeg finner er BKK-SIN-EWR til drøye 28.000 NOK. ^_^

I fjor var jeg booket på business class med UA fra IAH til SIN via LAX og enten Hong Kong eller Narita. Vi var forsinket fra Houston og jeg ankom LAX for sent til å nå flyet videre. neste alternativet var SQ direkte til SIN. Jeg er ikke så glad i SQ sine seter mht sittekomfort, men på denne turen var de jo aldeles prfekte! De har en 1-2-1 konfigurasjon slik at alle har aisle seat. Ankom SIN om morgenen, uthvilt og klar for møter etter en kjapp tur innom dusjen på hotellet.

Jeg har også fløyet direkte LAX - SIN en gang tidligere, da på turistklasse. Det var ingen OK opplevelse. 17 timer og 20 minutter tok turen. I et trangt sete uten skikkelig pitch.

Back