Om hvordan Syrian Arab Airlines fikk tak i A340

Intresant artikkel.

Husker for 25 år siden, da jobbet jeg for et selskap i sandkassa som solgte 727 pax fly med etterbrenner til Syria for 1 dollar per stykk.

Syria var nemlig på "riktig" side i den første Gulf krigen.
Palestina for eksemplel var på feil side og alle Palesitinere som jobbet i Kuwait ble sparket på ræven ut. (Jeg kom like etterpå og hadde leilighet i det Palestinske strøket i Kuwait City.)

Det var flere land som veddet på feil hest og når Saddam Hussein tapte krigen og måtte "gi tilbake" Kuwait så ble det slutt på støtte og fordelerer, først og fremst Kuwait, men Saudi Arabia var også i faresonen og sjeikene der var nervøse helt til USA kom på besøk for å berge oljepriser og billig energi.
Uansett, Syria satset på riktig hest og fikk gratis fly på den tiden.
Nå er dem vel uglesett over hele regionen, skjønt noen beundrer dem vel for ikke å ha lagt seg på ryggen etter Arab Spring. :cry:

Intresant artikkel.

Uansett, Syria satset på riktig hest og fikk gratis fly på den tiden.
Nå er dem vel uglesett over hele regionen, skjønt noen beundrer dem vel for ikke å ha lagt seg på ryggen etter Arab Spring. :cry:

Nja, bare delvis. Syria har et godt forhold mange land i regionen (som Irak, Egypt, Algerie, Iran, delvis Libanon). Regionen består heldigvis av flere land enn bare Saudi-Arabia & Co. Men ironisk nok får Syria Arab Airlines, i motsetning til Qatar Airways, lov til å fly til disse landene.

Jeg ble litt nysgjerrig på setene. Det er jo ikke ubegrenset med produsenter av flyseter, og business-seter uten skjerm må jo være direkte sært. Har disse også gått via omveger?

Ser ut som de også har overtatt en A340-600 også fra Mahan, i følge både planespotters.net og ch-aviation

YK-AZB, MSN416, tidligere G-VOGE hos Virgin, men har også vært innen HiFly Malta, før den gjennom et tjuvtriks med Al-Naser Airlines havnet hos Mahan

Back