Om halvfulle champagneglass og plast rundt maten

Kanskje denne tråden er et lite bevis på at det aller meste fungerer, når man ikke har annet å klage på enn "for lite champagne i glasset mitt" og "plastfolie på maten".

Antar at maten derfor smaker godt, at det er nok mat, bra variasjon og at den stort sett kommer tidsnok. Antar også at Crewet er hyggelige og immøtekommende. Seating, on time, priority bags, lounge, aviser, osv....... Alt dette må det være kvalitet over :)

Hvis jeg noen gang får fly IC, skal jeg rive av plastfolien og gi dere extra champagne. Mon tro hva som er feil da :)

Kanskje denne tråden er et lite bevis på at det aller meste fungerer, når man ikke har annet å klage på enn "for lite champagne i glasset mitt" og "plastfolie på maten".

Antar at maten derfor smaker godt, at det er nok mat, bra variasjon og at den stort sett kommer tidsnok. Antar også at Crewet er hyggelige og immøtekommende. Seating, on time, priority bags, lounge, aviser, osv....... Alt dette må det være kvalitet over :)

Hvis jeg noen gang får fly IC, skal jeg rive av plastfolien og gi dere extra champagne. Mon tro hva som er feil da :)

Du kan ikke ha fulgt med så lenge i dette forumet....;) Det er i følge de som flyr endel med SK C-klasse på IC og som har sammenlikningsgrunnlag fra andre selskaper, slik at det er flere problemer med produktet som leveres.

Du jobber muligens i SAS? Jeg skjønner at man ikke liker at arbeidsplassen sin blir kritisert, men det er ikke sikkert at det å gjøre forsøk på å latterliggjøre de som kommer med kritikk er en god strategi hvis man driver i servicebransjen; "Hadde det ikke vært for de forb...., storforlangende passasjerene så hadde alt vært bra.....":)

Vin i plastgalss er ingen høydare - men i forhold til pappkrus er det en ren nytelse... Ellers er det herlig å lese pendler og Chye sine innlegg - man er ikke alene!

Du kan ikke ha fulgt med så lenge i dette forumet....;) Det er i følge de som flyr endel med SK C-klasse på IC og som har sammenlikningsgrunnlag fra andre selskaper, slik at det er flere problemer med produktet som leveres.

Du jobber muligens i SAS? Jeg skjønner at man ikke liker at arbeidsplassen sin blir kritisert, men det er ikke sikkert at det å gjøre forsøk på å latterliggjøre de som kommer med kritikk er en god strategi hvis man driver i servicebransjen; "Hadde det ikke vært for de forb...., storforlangende passasjerene så hadde alt vært bra.....":)

Du leser alt for mye mellom linjene THOS; ting som ikke er der en gang :) Undertegnende har lest dette forumet med stor glede og interesse i mange år, har reist veldig mye med forskjellige selskaper og har derfor et godt sammenligningsgrunnalg. Jobber som kabinbesetning i norge, og hvis SAS var min arbeidsplass hadde ikke det hatt mye å si, mitt poeng var ganske enkelt at dette er flisespikkeri i min bok. Er det lov å si det?

I dag får man f.eks ikke lov å ha en liten lommekniv med seg ombord i fly. til og med beltespennen må av i sikkerhets kontrollen, men hva hvis noen galninger tar en gaffel opp mot strupen mot en flyvertinne f.eks.

Tror dere ikke at det da er fritt frem mot cocpiten med påfølgende scenario?

Håper noen har et fornuftig svar på dette.

Det blir idag brukt bestikk i metall.
Det vi satser på er at kabin-personalet ikke lurer oss foran til å åpne døren.
Flyet flyr like godt uavhengig av hvor mange som blir truet bak den låste døren.

mitt poeng var ganske enkelt at dette er flisespikkeri i min bok. Er det lov å si det?

Det er lov å si det. Jeg har ikke reist mye med SK IC, hverken C-klasse eller M-klasse, så jeg har ikke så mye å komme med i så måte, men jeg leser jo innlegg fra mange som gjør det og som på langt nær er fornøyde med produktet (og da presiserer de at fyllingsgraden av champagne ikke er det som er avgjørende - bare enda en liten ting som ikke fungerer slik det burde). Plast på maten er nå etter mitt syn noe herk & griseri (hvor skal man gjøre av plasten...?), men det er kanskje også bare flisespikkeri....;)

Du leser alt for mye mellom linjene THOS; ting som ikke er der en gang :) Undertegnende har lest dette forumet med stor glede og interesse i mange år, har reist veldig mye med forskjellige selskaper og har derfor et godt sammenligningsgrunnalg. Jobber som kabinbesetning i norge, og hvis SAS var min arbeidsplass hadde ikke det hatt mye å si, mitt poeng var ganske enkelt at dette er flisespikkeri i min bok. Er det lov å si det?

Nei, det er ikke lov aa si det. TOS (som flyplasskoden for Tromsoe), ikke THOS, treffer spikeren paa hodet i sitt innlegg.

Internasjonal business class er meget konkurranseutsatt og er produktet som soerger for at et godt flyselskap har en flott bunnlinje (se Lufthansa).

Det er ikke det at det er saa braaviktig alene, men naar jeg anbefaler folk som reiser mye paa business (og jeg kjenner mange) aa reise med SAS, er det flere ting som blir lagt merke til rett og slett fordi konkurrentene gjoer ting bedre:

Poengene, som aapenbart ikke kommer igjennom her:

* Folk har betalt det normale folk har utbetalt i maanedsloenn for en billett, mange av egen lomme. Skal det vaere lov til aa ha hoeye forventninger da. JA!
* Ting som ujevn besetning om bord finner man mer hos SAS enn hos noen andre paa intercont
* Detaljer som er beskrevet i utallige trip reports om besetning som bruker 2 timer paa aa faa quick meal paa bordet paa sen kveldsflighter, plastikk, mangel paa tilstedevaerelse er noe som er en gjenganger
* Ting som ikke funker (som Espressomaskinen som annenhver gang er i ustand) seter, kontakter etc. stikker SAS seg mer ut en noen andre
* Det aa faa to smaaslurker Champagne og bli nektet paafyll, er talentloest. EB og andre kan si hva de vil og forsoeke aa latterliggjoere folk som synes det er low class. Du er paa business og boer faa servert det du oensker. Det aa ha en manana holdning til kvalitet, er noe man ikke boer ha, for aa lykkes, maa produktet vaere consistent!
* SAS intercont har ikke en bra historie ifm kanselleringer, forsinkelser etc
* Og til slutt, det er lett aa se at mange SAS ansatte proever. Jeg hadde to fine flighter i SAS business i desember, haaper paa det samme i mars. Men naar man har 11 og snart kun 9 fly, hvor vanskelig er det aa faa dette til?? LH, EK, SQ og BA klarer dette med flaater som er opp til 10 ganger saa stor.

Saa selv om detaljene ikke er viktig, saa ser jeg alarmerende paa at folk sier at "dette med Eurobonus devalueringen ikke er saa viktig" og at "dette med kvaliteten og kontinuiteten paa intercont er ikke saa viktig" og at "kofferten med priority ikke kommer ut foerst er ikke saa viktig" og at "det er ikke saa noeye at vi ikke viser bookingklassene kundene bookes i paa vaaere websider de siste 6 aarene siden 25% regelen kom" er ALARMERENDE!

For alle disse tingene i kombinasjon skremmer kunder vekk fra SAS. Det som har berget SAS igjennom de siste 5-6 aarene som flyselskapet har ramlet ned fra kvalitetsliste er at kunder ikke bryr seg. Vel, guess what, SAS, sjekk tallene, sjekk kundene de er forbanna og lei og forlater skuta.

Aa overleve paa blinde corp kunder som ikke bryr seg om hva ting koster og belaster sin arbeidsgiver med unoedvendige kostnader, funker ikke. Finanskrisen tvinger kunder aa tenke oekonomi, ogsaa forretningskunder.

Og naar man hverken har service eller poeng aa trakte etter i oekonomi, ser jeg VELDIG moerkt paa fremtiden til SAS

...eller hygenisk?

Nå vet jeg ikke hva du tenker på? Er det mer hygenisk med plast eller mer hygenisk uten plast? Restauranter klarer å servere mat uten plast på og jeg betviler ikke at de gjør det på en hygenisk måte. Det skulle også være mulig å gjøre det ombord hos SAS, spesielt siden de fleste andre selskaper visstnok klarer det (men det vet ikke jeg av egen erfaring - bare basert på redegjørelser her inne)

Last edited:
Back