Du leser alt for mye mellom linjene THOS; ting som ikke er der en gang

Undertegnende har lest dette forumet med stor glede og interesse i mange år, har reist veldig mye med forskjellige selskaper og har derfor et godt sammenligningsgrunnalg. Jobber som kabinbesetning i norge, og hvis SAS var min arbeidsplass hadde ikke det hatt mye å si, mitt poeng var ganske enkelt at dette er flisespikkeri i min bok. Er det lov å si det?
Nei, det er ikke lov aa si det. TOS (som flyplasskoden for Tromsoe), ikke THOS, treffer spikeren paa hodet i sitt innlegg.
Internasjonal business class er meget konkurranseutsatt og er produktet som soerger for at et godt flyselskap har en flott bunnlinje (se Lufthansa).
Det er ikke det at det er saa braaviktig alene, men naar jeg anbefaler folk som reiser mye paa business (og jeg kjenner mange) aa reise med SAS, er det flere ting som blir lagt merke til rett og slett fordi konkurrentene gjoer ting bedre:
Poengene, som aapenbart ikke kommer igjennom her:
* Folk har betalt det normale folk har utbetalt i maanedsloenn for en billett, mange av egen lomme. Skal det vaere lov til aa ha hoeye forventninger da. JA!
* Ting som ujevn besetning om bord finner man mer hos SAS enn hos noen andre paa intercont
* Detaljer som er beskrevet i utallige trip reports om besetning som bruker 2 timer paa aa faa quick meal paa bordet paa sen kveldsflighter, plastikk, mangel paa tilstedevaerelse er noe som er en gjenganger
* Ting som ikke funker (som Espressomaskinen som annenhver gang er i ustand) seter, kontakter etc. stikker SAS seg mer ut en noen andre
* Det aa faa to smaaslurker Champagne og bli nektet paafyll, er talentloest. EB og andre kan si hva de vil og forsoeke aa latterliggjoere folk som synes det er low class. Du er paa business og boer faa servert det du oensker. Det aa ha en manana holdning til kvalitet, er noe man ikke boer ha, for aa lykkes, maa produktet vaere consistent!
* SAS intercont har ikke en bra historie ifm kanselleringer, forsinkelser etc
* Og til slutt, det er lett aa se at mange SAS ansatte proever. Jeg hadde to fine flighter i SAS business i desember, haaper paa det samme i mars. Men naar man har 11 og snart kun 9 fly, hvor vanskelig er det aa faa dette til?? LH, EK, SQ og BA klarer dette med flaater som er opp til 10 ganger saa stor.
Saa selv om detaljene ikke er viktig, saa ser jeg alarmerende paa at folk sier at "dette med Eurobonus devalueringen ikke er saa viktig" og at "dette med kvaliteten og kontinuiteten paa intercont er ikke saa viktig" og at "kofferten med priority ikke kommer ut foerst er ikke saa viktig" og at "det er ikke saa noeye at vi ikke viser bookingklassene kundene bookes i paa vaaere websider de siste 6 aarene siden 25% regelen kom" er ALARMERENDE!
For alle disse tingene i kombinasjon skremmer kunder vekk fra SAS. Det som har berget SAS igjennom de siste 5-6 aarene som flyselskapet har ramlet ned fra kvalitetsliste er at kunder ikke bryr seg. Vel, guess what, SAS, sjekk tallene, sjekk kundene de er forbanna og lei og forlater skuta.
Aa overleve paa blinde corp kunder som ikke bryr seg om hva ting koster og belaster sin arbeidsgiver med unoedvendige kostnader, funker ikke. Finanskrisen tvinger kunder aa tenke oekonomi, ogsaa forretningskunder.
Og naar man hverken har service eller poeng aa trakte etter i oekonomi, ser jeg VELDIG moerkt paa fremtiden til SAS