Om halvfulle champagneglass og plast rundt maten

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ettersom halvfulle champagneglass og plast/folie rundt maten i Business Class hos SAS har skapt en del diskusjon her på forumet, har jeg sendt en e-post om dette til SAS. Jeg fikk følgende svar:

I henhold til vårt sevice konsept skal lokket over maten fjernes før servering. En tilbakemelding er allerede videreformidlet til Inflight Services International i København.

Når det gjelder ”pre-flight” cocktail, serveres champagnen i ganske høye vinglass. Du er imidlertid mer enn velkommen til å be om å få mer dersom tiden før take off tillater det.

Takk for at du tok deg tid til å opplyse oss om dette – dersom det er noe annet jeg kan hjelpe deg med er du velkommen til å ta kontakt med meg igjen.

Jøss! Betyr dette at ingen som jobber på SAS IC er kjent med deres service konsept? Dette har jeg vanskelig for å tro på. Jaja, nå er vel neppe akkurat plasten på maten verdens undergang tross alt.

Last edited:
Når det gjelder ”pre-flight” cocktail, serveres champagnen i ganske høye vinglass.

Snodigste vinglassene jeg har sett :drunk:

Forøvrig - de svarer jo ikke på om plasten skal av, bare lokket!

IMG_0142.jpg

IMG_0147.jpg

Her er det både folie og lokk.. (På nederste bildet kan den allerede avtatte plasten sees sammenkrøllet øverst på brettet - av meg selv, selvsagt, siden jeg fikk maten med den på..

Det er selvsagt ikke livets undergang, men man får liksom et litt bedre inntrykk av mat og service om man ikke må begynne å ta av plast selv, før man kan spise.

Hva champagnemengden angår, så var faktisk halvt glass akkurat passe for min del.

Champagne-diskusjonen driter jeg i, men skal eller skal ikke emballagen tas av? Det synes jeg er interessant.

Verden går ikke under pga SAS har dekket til maten med plastfolie..
Men man skal spise og ikke bruke tid på å pakke opp.. Og om det har vært lokk på ? -pakker man den igjen i plast?

I 2009 så serverer man bare ikke maten på den slags vis...Åssen servicenivå er det??
For den summen man betaler for å fly Business Class, så mener jeg at man kan forvente å komme til dekket bord uten plast for å si det slik...

Når man kan skrive "Åssen servicenivå er det??" så har du vel egentlig meldt deg ut av diskusjonen foran gardinen.

For noen har nok verden allerede gått under...

Ja, Finnair ble jo doemt nord og ned pga av at du fikk vin i pappglass paa kjipklasse. Tydelig at naar det gjelder noen flyselskaper er detaljer viktig, men ikke andre :rolleyes:

Anyways, svaret kom ikke som noen stor overraskelse, men det ble ikke svart paa noe om plasten, kun lokkene som er paa.

Aa si at man har et "ganske hoeyt" vinglass til pre flight drinken er svada. Er glasset litt under halvt er det to kjefter saa er det tomt.

At man faar paafyll om man spoer, stemmer jo heller ikke alltid.

Tydelig at det er lenge siden denne kontorrotta har vaert ombord og at inflight crewet ikke foelger det som man blir instruert om

Det er en ting som forundrer meg på masse av de bildene med mat som blir lagt ut her.
Jeg har lest en del "Tripreports" oa. og på mange av bildene er det stålbestikk til maten. Nå vet ikke jeg om det er meg det er noe i veien med, men det overlater jeg til andre og avgjøre.

Jeg mener å huske at på midten av 90' tallet ble stålbestikket og cocnac glassene til SAS fjernet pga. sikkerheten. (klarte heldigvis å sikre meg noen suvenirer både fra Braathens og SAS.

I dag får man f.eks ikke lov å ha en liten lommekniv med seg ombord i fly. til og med beltespennen må av i sikkerhets kontrollen, men hva hvis noen galninger tar en gaffel opp mot strupen mot en flyvertinne f.eks.

Tror dere ikke at det da er fritt frem mot cocpiten med påfølgende scenario?

Håper noen har et fornuftig svar på dette.

Det er tydelig at SAS bare svarer på de spørsmålene de kan gi fordelaktige svar på nå om dagen. Og det synes som om de lever litt i bakventland. På de sene avgangene serverer SAS biz måltidet med alt på ett brett. Dvs forrett, salat, hovedrett, ost. Hadde det ikke da vært bedre om de fjernet plasten på forrett og salat, og lot lokket på hovedretten ligge på slik at man kunne beholde varmen i maten til man var ferdig med forrett og salat.

Når det gjelder påfyll er det vel ikke bare meg som ikke har funnet noen betjening som har tilbudt dette. Eller ikke vært i nærheten for å spørre etter dette engang.

Det beste jeg synes SAS IC har gjort var at deres leder av kundeservice avdelingen ringte meg for å få mer detaljer rundt de tingene jeg "klaget på"/ kommenterte etter min t/r BKK i mars. Det satt jeg pris på. However, de endringene hun da mente skulle komme har jeg ikke sett noe til! Men det kunne man kanskje ikke forvente?

BF:cool2

Jeg tenker i mitt stille sinn at man skal leve godt i sin lille boble om halvfulle glass med Champagne og tildekket mat eller ei er et stort og ømt tema, enten man sitter med sedler av ny eller gammel årgang på konto.

Denne diskusjonen er helt fantastisk overfladisk. Det er for meg stor underholdning å lese det som postes av de som så hårdt prøver å vise omverdenen at de er high end. Gi meg mer!

Det stilles vel ingen krav til norskkunnskaper eller dialekt når man har bestiller plass foran gardina/gardinen.... I Norge er jo det tross alt slik at rørleggere tjener bedre enn professorer...

Jeg mener å huske at på midten av 90' tallet ble stålbestikket og cocnac glassene til SAS fjernet pga. sikkerheten. (klarte heldigvis å sikre meg noen suvenirer både fra Braathens og SAS.

Det var vel etter 9/11 .. men det er nå lempet på. Og den som klarer å skjære over en strupe med de knivene som finnes ombord er god ...

Back