Om gratis internett på OSL - problematisk SMS-autentisering (splittet)

Status
Not open for further replies.
Re: Om gratis internett på OSL - problematisk SMS-autentisering (splittet)

Hvis det nå skulle skje som håper jeg ikke de bruker samme løsning som nye DOH airport har, makan til rævva nett skal man lete lenge etter. Satt der i 8 timer, og måtte logge inn titt og ofte. Satt i longen, bevega meg til røykerommet, og måtte pokkern meg logge inn igjen.... Synes det de har på osl fungerer bra, både i OSL lounge og ellers i terminalen.

Jeg vet ikke hvorfor man er så bekymret for de ansatte på flyplassen? Om man trenger det i operativt sammenheng så har OSL OPERA-nettet. Og ellers har man samme tilgang som reisende, eller via arbeidsgiver. Det er heller de som kommer innom og henger her, og ønsker å bruke nettet til streaming, nedlasting og annen aktivitet som belaster nettet 24t i døgnet.

Jeg har sett mange varianter for oppkoblingsløsninger, noen bruker autentisering mot MAC adressen og må kobles på nytt etter en viss tid, eller så må man koble til med brukernavn/passord. Det første er enkelt om man er innom iblant, og det holder å trykke en knapp på en login side. Jeg har prøvd SMS-løsninger og de har vært varierende. I Tyrkia f.eks. så kom SMS'en aldri. Jeg vet at en del har problemer med å motta SMS også på OSL, men de er få og er stort sett de som kommer langveisfra (men det er ikke uvanlig at det er de som har størst behov av fri internett).

For min egen del på OSL så bruker jeg 4G-nettet om jeg har noe behov, det er stort sett like raskt og tilgjengelig uten dikkedarer. Men det avhenger jo av abonnement hvor brukbart det er.

Re: Flughafen München med gratis WLAN

Er det på alle? Jeg har brukt det på OSL en del tidligere, men kan ikke huske å ha sett det på noen andre flyplasser?

Beklager, min feil. Jeg har sjekket litt nøyere og det viser seg at det ikke er Eduroam på alle. Her https://www.uninett.no/eduroam-nå-offisiell-tjeneste-på-flyplasser står det at det i jan 2014 var på 14 flyplasser og 4 til var på vei.

Siden dette er et samarbeid med universiteter og høyskoler tipper jeg at de er mest interessert i få Eduroam på flyplasser i nærheten av høyskoler og universiteter. Mange av de som ikke er på listen (f.eks. Bardufoss, Vadsø, Vardø, Kirkenes, flyplassene i Lofoten osv.) har ikke universiteter eller høyskoler i nærheten.

Last edited:

Jeg siktet til simultanbruk (som ble diskutert), hvor påstanden ikke er feilaktig.
Joda, å logge seg samtidig på med flere devicer med samme brukernavn/passord på et wlan har jeg gjort mange steder.

Uansett er er brukernavn/passord noe som ikke er nødvendig på åpne wlan.
Du kan foretrekke så mye du bare ønsker, men med tanke på antall ansatte på OSL forstår jeg godt at de har en løsning som gjør det mindre praktisk for disse å bruke nettet, uten at det på bekostning av de tilsiktede brukerne i noe særlig høy grad.
Nå er det faktisk også ganske mange ansatte på andre flyplasser hvor de har valgt en løsning uten brukernavn/passord og jeg har ikke sett at disse nettene har vært tregere eller mindre stabile enn på OSL.

Vanskelig å se for mange hvor en skal trykke for å få gratis internet. Dårlig startside!

Enig , det krever litt erfaring å finne "Free Wifi" bland resten av Tivoliknappene.

Joda, å logge seg samtidig på med flere devicer med samme brukernavn/passord på et wlan har jeg gjort mange steder.

Uansett er er brukernavn/passord noe som ikke er nødvendig på åpne wlan.
Jeg snakker ikke om dine vaner her, selv om jeg forstår det slik at det står i fokus for alt du kommenterer. Jeg snakker om det tråden handler om, nemlig internettpåloggingen til OSL, og der fungerer det slik jeg beskrev.

Nå er det faktisk også ganske mange ansatte på andre flyplasser hvor de har valgt en løsning uten brukernavn/passord og jeg har ikke sett at disse nettene har vært tregere eller mindre stabile enn på OSL.
Det handler jo om hvilken bruk man dimensjonerer nettet til. At man andre steder velger å inkludere de bedriftene som er tilstede i nettet, og dimensjonerer nettet og dets driftkostnader deretter er en annen mulig løsning.

Ellers er det også sånn at om man har Telenor mobilt bredbånd eller ADSL så er det bare å logge på med brukernavn og passord herfra på Avinor-flyplasser. Da kan man bruke så mange enheter man ønsker.

Jeg snakker ikke om dine vaner her, selv om jeg forstår det slik at det står i fokus for alt du kommenterer. Jeg snakker om det tråden handler om, nemlig internettpåloggingen til OSL, og der fungerer det slik jeg beskrev.
Du er virkelig en mester på villedning her. At wlan på OSL fungerer serdeles dårlig er allerede stadfestet, her diskuterer vi om hva som er mulig å få til og hva de har fått til andre steder. Straks jeg kommer med eksempler som viser at dine påstander er feil så avsporer du med at jeg snakker om mine vaner.

Nei, jeg snakker ikke om mine vaner, men om hva de klarer få til på bedre flyplasser som OSL ikke klarer.

Vi kan jo også snakke om hvorfor det er nesten umulig å finne strømuttak for ladning på OSL. Jeg er sikker på at du klarer komme med fantasifulle forklaringer på dette også eller avvise det hele med at det bare er mine vaner å måtte lade noe på en flyplass.

Sikkert vært på OSL en 100 ganger, og jeg har aldri erfart nettproblemer. Sikkert vært superduper-heldig da, eller kanskje du overdriver litt?

Neida, internett på OSL og andre avinorflyplasser fungerer bra det. Kan ikke huske å ha hatt problemer med det noen gang. Men ting som fungerer er det selvsagt ikke noe gøy å skrive om.
Uansett er dette fortid, nå er det like greit å bruke 4G eller kanskje ta en internettpause ;)

Du er virkelig en mester på villedning her. At wlan på OSL fungerer serdeles dårlig er allerede stadfestet, her diskuterer vi om hva som er mulig å få til og hva de har fått til andre steder. Straks jeg kommer med eksempler som viser at dine påstander er feil så avsporer du med at jeg snakker om mine vaner.
Jeg avsporer på ingen måte. Jeg kritiserer det du skriver om at påloggingen for gratis internett på OSL ikke er god nok, fordi at den ikke er tilpasset dine vaner (dine ord). Jeg mener at den fungerer fint, du mener det motsatte. Bare fordi at du er uenig med meg, betyr det ikke at jeg går ut over trådens tema.

Vi kan jo også snakke om hvorfor det er nesten umulig å finne strømuttak for ladning på OSL. Jeg er sikker på at du klarer komme med fantasifulle forklaringer på dette også eller avvise det hele med at det bare er mine vaner å måtte lade noe på en flyplass.
Du kritiserte meg for avsporing? ;)

Moderator

Siden tråden nå i stor grad handler om hvem som mener hva, velger vi å dro den er utdebatert og kan stenges

/Moderator

Status
Not open for further replies.
Back