Om flyplassene i Berlin, og transfer i Berlin

kaijoars stemningsrapport fra SXF stemmer forbausende godt overens med mine egne erfaringer derfra, bortsett fra at jeg aldri sjekker inn bagasje og dermed svært sjelden bruker betjente skranker. Og "captain's order"?! Når denne "kapteinen" befinner seg på Gardermoen når man sjekker inn i Berlin. Hva er det de ansetter..?

Spesielt det med å bli hentet ut av køen når man har et par minutter igjen til kontrollen for så å bli tatt med på en fottur over tunet til "huset på prærien" og stå i ny kø 15-20 minutter ser ut til å være en godt innarbeidet rutine. Klok av skade vil jeg nekte å bli med dersom det skulle skje neste gang. Hvis det blir noe neste gang, satser på Tegel frem til neste århundreskifte da BER kanskje er ferdig.

Overfylte spisesteder med begredelig utvalg i alt unntatt øl er også en gjenganger. Samme med mer eller mindre resignerte passasjerer som står, sitter og ligger i trange ganger der passasjerstrømmen snegler seg forbi i begge retninger samtidig.

Dersom man må bruke SXF tror jeg trikset er å ankomme ferdig innsjekket en snau time før avgang, klore seg fast i originalkøen til sikkerhetskontrollen og så gå rett til utgangen. Kjøpe mat og drikke hos Kjos eller likesinnede ombord, eventuelt ta med seg noe på forhånd.

Er såååååå glad Berlin ikke er min lokale flyplass... Høres helt jævlig ut!
De har flere flyplasser i Berlin.

Nye Brandenburg som skulle åpne i 2010, men alt har gått galt gjentatte ganger og de siste planene om å åpne i 2019 er det ikke for mange som setter sin lit til.

Tegel er flyplassen for de fleste flyselskaper og som er en samling ikke forbundede terminaler slik at man risikerer å måtte helt ut på veien utenfor ved transit, USA style. Det er ikke skinnegående transport til flyplassen. Både terminalene og transporten dit bærer preg av at man trodde man skulle flytte til en annen flyplass for flere år siden.

Schoenefeld. For Norwegian, Ryanair, Easyjet og Condor. Skal altså med overlegg være enda kjipere enn Tegel. Det går tog dit, men det er som et sidespor med veldig uregelmissig med avganger og gjerne 2 overganger for å komme seg til Berlin Sentrum.

Men i 2020 blir alt bedre... kanskje.

Re: Å reise fra SXF Schönefeld

Ostkreuz? Har vært et titalls ganger på IFA og endt opp på denne øde stasjonen flere ganger med komplisert og dårlig markert skifte av spor via trapper og og ned på noe som så ut som stilas. Stakkars de som har bagasje med seg her. Hver gang man havner denne kronglete og øde stasjonen er det litt som man lurer på om man har havnet i Twilight Zone.

Har vært der også, men det er jo tross alt et knutepunkt. Der jeg havnet etter å ha brukt planleggeren husker jeg ikke navnet på en gang. Ble delvis reddet av at jeg i det minste visste retningen jeg skulle... Nå har jeg konkludert med at jeg dropper å ta S-Bahn til og fra, holder meg til de skikkelige togene uten for mange stopp. Det lønner seg i lengden.

Mye klaging her enda ser jeg :) Å ta s-banen fra sxf eller txl-bussen fra txl er jo kjempenkelt.
Absolutt ingen krangling, alle er enige om at flyplassene i Berlin og transport til dem er noe dritt. Og folk har allerede i tråden nevnt og har ingen problemer med å finne hva som finnes av transport til dem. Selvsagt skal man ta S-bahn fra SXF og bussen fra TXL som flere har nevnt i tråden.

Og det er heller ingen problemer med å finne online hvilke rutenummer man skal ta. Søker opp aktuell ankomsttid for SXF og første avgang med S-bahn betyr 2 bytte av tog og nesten en time før man kommer til sentrum. Ikke spesielt imponerende for under 20 km i luftlinje.

Tja, det koster jo mye mer enn en dagsbillett på kollektiv.
Om man skal tro kalkulatorer for taxi så vil én vei for fra SXF til sentrum koste mer enn hva man har kunne finne for flybilletter t/r OSL-Berlin.

Folk som betaler selv tar IKKE taxi fra SXF.

Jeg har måttet ta Taxi istedet for s-bah fra kurhfurstendam for å rekke flyet. Plutselig hadde jeg vanvittig god tid på flyplassen. Og det er jo heller ikke så gøy på SXF.

Mye klaging her enda ser jeg :) Å ta s-banen fra sxf eller txl-bussen fra txl er jo kjempenkelt.
RE-togene er raskere enn S-bahn, og går uten bytte om man skal til sentrum som Alexanderplatz, Hbf, Zoo el.l.

Skal til SXF i desember. Hvordan kommer vi oss lett og greit til sentrum? Skal til Potsdamer Platz. Prøvd å finne noen linker til undergrunnsbane? og jernbane?, men fant ikke noe. Er nok ikke flink til å lete.

RE-togene er raskere enn S-bahn, og går uten bytte om man skal til sentrum som Alexanderplatz, Hbf, Zoo el.l.

Enig. Men det var problemstillingen om hvor vanskelig det var å bruke s-banen jeg kommenterte.

Generelt når man er ute å reiser er det lurt å sjekke muligheter å komme seg til/fra flyplassen. Noen gidder ikke dette å ender opp med et dyrt alternativ, samt for noen betyr ikke prisen noe.

Berlin Schönfield

Hei skal reise med Norwegian til Berlin og har noen spørsmål. Når åpner innsjekk? Er det mulig med automat og bagdrop der? Hvilket hotell i nærheten av flyplassen vil dere annbefale? Kun for å sove, kommer til Berlin sent på kveld og skal fly hjem neste morgen. Og er det lett å finne bilutleien på flyplassen?

Re: Berlin Schönfield

Hvilket hotell i nærheten av flyplassen vil dere annbefale? Kun for å sove, kommer til Berlin sent på kveld og skal fly hjem neste morgen.

Det er en IntercityHotel som ligger like ved terminalen. Ellers er det vel et Holiday Inn som er en spasertur unna.

Og er det lett å finne bilutleien på flyplassen?

Ja. Det er rett utenfor terminalen (hvis du skal hente bil) og greit skiltet (hvis du skal levere bil).

Re: Berlin Schönfield

Det er en IntercityHotel som ligger like ved terminalen. Ellers er det vel et Holiday Inn som er en spasertur unna.

Ja. Det er rett utenfor terminalen (hvis du skal hente bil) og greit skiltet (hvis du skal levere bil).

Oki tusen takk.

Forstår jeg det rett av denne tråden at Norwegian sine flygninger går fra Terminal D? Og er det egen innsjekking og sikkerhetskontroll på denne Terminalen? Ikke så veldig lett å finne info på hjemmesiden til flyplassen ihvertfall.

Back