Om flyplassene i Berlin, og transfer i Berlin

Re: Å reise fra SXF Schönefeld

Har vært mye folk der, men har gått radig gjennom på kveldstid fredag, max 25 min. Men ferdig innsjekket og med håndbagasje kan man vel bruke denne, men vet ikke mer enn det som står her.

http://www.berlin-airport.de/en/company/latest-news/news/2015/2015-11-17-terminal-c/index.php

Fra Tripadvisor Mai 2016:
In that case he is advised to undergo security at Terminal C which is at ground level for all passengers travelling with hand luggage only and leads to all gates. I have used it twice in recent times and on both occasions it was not heavily used and I was through to departures in a few short minutes.

Last edited:

Jeg var på SXF i 2015 og da var det fullstendig kaos på innsjekk og ellers. Måtte presse meg frem og snike i køer for å rekke flyet.

En liten stund siden jeg har vært der, men beskrivelsene her passer godt, ofte trangt og lange køer, men at du har kun håndbagasje hjelper nok godt på.

Det er en helvetes møkkaflyplass, men man skal heller ikke overdramatisere. Jeg har brukt den et par ganger det siste året og det har faktisk ikke tatt "mer" enn 30-40 minutter å komme gjennom mølla. Sjekket inn på DY-automat og kun håndbagasje.

Definitivt ingen flyplass man ønsker å tilbringe mer tid enn høyst nødvendig, ville ankommet ca 1-1:30 før avgang.

Har reist 3 ganger der ifra i år med Norwegian. Sikkerhetskontrollen er utrolig dårlig og treg. Virker som rutinene ikke er på plass i det hele tatt. Men det som jeg har opplevd hver gang er at de står ved gaten og krever at folk som har håndbaggasje (kabinkoffert) skal sende de som innsjekket baggasje (gratis). Men alle vet jo hvor håpløse Gardermoen er med baggasje, så hvis man har litt dårlig tid på kvelden er ikke akkurat det noen ønsketenkning!

SXF - kan minne om enkelte greske flyplasser, møkkaplass for å si det sånn, ingenting å finne på airside. Jeg fant kun en pub helt i den ene enden, så ikke kom for tidlig, men heller ikke for sent. Heldigvis er det smooth med transport inn til byen der da, bare man husker på å hoppe på det ordentlige toget og ikke S bahn... S bahn tar tid, veldig lang tid.

Heldigvis er det smooth med transport inn til byen der da, bare man husker på å hoppe på det ordentlige toget og ikke S bahn... S bahn tar tid, veldig lang tid.

Tja, det vil jeg si meg fullstendig uenig i. ;) Togene går temmelig sjelden, f.eks. i dag 12:44, så 13:03 og neste etter det er først 14:44! Det går jo, som du never S-Bahn, men disse er jo ganske trege og ofte med to bytter.

Da jeg ankom fra Varna med easyJet hadde jeg håp om å ta 44-avgangen - kofferten min kom på båndet ca 12:53, så jeg hadde 10 min på meg til å spare over 30 minutter lunsjtid i Berlin. Ettersom jeg er kjent og har BVG-appen gikk det på håret (jeg ble kjempesvett og andpusten). Det er jo en lang gangvei, veldig uoversiktlig, køddete å betalte med kontakter/kort på automater og i det hele tatt...

... i 2017 forventer man vel nesten av hovedstadens flyplass har noe hyppigere avganger enn 30+ minutter og at man slipper å gå 10 min fra terminalen til togstasjonen, som i seg selv også er fullstendig nedslitt og grusom. :stir

Et stort problem er jo om man IKKE rekker toget, da er det 10 min å gå tilbake for å finne seg en brukbar plass å sitte... Tidligere var det en servering under perrongene, men denne er nå borte.

Tja, det vil jeg si meg fullstendig uenig i. ;) Togene går temmelig sjelden, f.eks. i dag 12:44, så 13:03 og neste etter det er først 14:44! Det går jo, som du never S-Bahn, men disse er jo ganske trege og ofte med to bytter.

Da jeg ankom fra Varna med easyJet hadde jeg håp om å ta 44-avgangen - kofferten min kom på båndet ca 12:53, så jeg hadde 10 min på meg til å spare over 30 minutter lunsjtid i Berlin. Ettersom jeg er kjent og har BVG-appen gikk det på håret (jeg ble kjempesvett og andpusten). Det er jo en lang gangvei, veldig uoversiktlig, køddete å betalte med kontakter/kort på automater og i det hele tatt...

... i 2017 forventer man vel nesten av hovedstadens flyplass har noe hyppigere avganger enn 30+ minutter og at man slipper å gå 10 min fra terminalen til togstasjonen, som i seg selv også er fullstendig nedslitt og grusom. :stir

Et stort problem er jo om man IKKE rekker toget, da er det 10 min å gå tilbake for å finne seg en brukbar plass å sitte... Tidligere var det en servering under perrongene, men denne er nå borte.

Hmm ok trodde frekvensen var oftere enn det, var ikke noe problem sist jeg var innom SXF i desember 2015, men ja jeg har funnet at appene er fine å ha. Veldig glad i DB appen selv.

I Hamburg er jo S Bahn eneste alternativet, men det bruker ikke så lang tid til Hauptbahnhof.

Høres ut som om dette blir en knalltur da :)

Fikk priser fra den offisielle fast track meet & greet leverandøren. EUR 120 for å blåse deg igjennom og 196 for VIP service inkl lounge

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Hmm ok trodde frekvensen var oftere enn det, var ikke noe problem sist jeg var innom SXF i desember 2015, men ja jeg har funnet at appene er fine å ha. Veldig glad i DB appen selv.

I Hamburg er jo S Bahn eneste alternativet, men det bruker ikke så lang tid til Hauptbahnhof.

Sist gang prøvde jeg meg på S-Bahn til Savignyplatz - var allerede sent ute fredag kveld fordi DY var forsinket. Så var det overganger med S-Bahn, og der fulgte jeg planlegger. Men så var første tog forsinket, slik at jeg ikke rakk planlagt overgang, så da stod jeg ute i "gokk", å helt ukjent holdeplass og måte reorientere meg. Tok vel da nesten to timer fra flyet landet til jeg var på det sentrale hotellet til sammen. Ikke spesielt morsom. Så det er bare å stålsette seg...

Så ille er det vel ikke, har vært innom 38 ganger ser jeg. Men alltid landet tidlig på dagen, hjemreise alltid siste med DY. På ukedager stort sett, da har det aldri vært noe særlig kø.

Drar også ned på mandag morgen for IFA messen :)

Så ille er det vel ikke, har vært innom 38 ganger ser jeg. Men alltid landet tidlig på dagen, hjemreise alltid siste med DY. På ukedager stort sett, da har det aldri vært noe særlig kø.

Drar også ned på mandag morgen for IFA messen :)

Smud, takk. Da er jeg litt lugnere.

God tur til IFA. Det er tøff messe.

Jeg rekker ikke innom messen selv. Skal bare på EISA seremoni i kveld. (wooohooo etc etc)

Da er status for SXF besøker klar. Møtte opp 10.50. 1,5 timer før departure.
Security:
tok nøyaktig 12 minutter inkl kø og dokumentsjekk. Det meste av tiden gikk til folk som sannsynligvis aldri har sett en flyplass før. En jente brukte 5 minutter på å samle sakene sine ved båndet.

Airside:
Er jo Irsk pub og minst 5-10 andre kafeer, kiosker og restauranter. Taxfree og shopping. Alt man kan trenge.

Så dette var en svært positiv overraskelse.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Se der ja :) Aldri forstått hvorfor alle klager så på SXF. Men tror mange velger å gå direkte til D-terminalen å sjekker inn i skranken, så fortsetter de å oppholde seg der..

Se der ja :) Aldri forstått hvorfor alle klager så på SXF. Men tror mange velger å gå direkte til D-terminalen å sjekker inn i skranken, så fortsetter de å oppholde seg der..

Ja. Isåfall skjønner jeg det. Gikk i en helt annen security ved A check in. Fikk småpanikk der jeg satt på Irske puben, så DY landet på terminal D. Søkte opp terminalkart og det så ut som om de ikke var koblet sammen. Sjelden har en øl gått ned raskere :)

Forferdelig opplevelse med Schönefeld på søndag.
Ankom lørdag morgen, som del av en gruppe på 17 personer som skulle på IFA. Ankomst var helt utmerket på alle måter, hadde egentlig absolutt ingenting å klage på. IFA leverte selvfølgelig varene, selv om jeg kun var innom eget firma sin hall.

Desto verre var hjemreisen. Vi kom med buss ca 2,5 timer før avreise, og gikk kjapt bort til innsjekkingsområdet. Null kø denne ellers svært så travle dagen (vi var jo relativt tidlig ute), så vi kunne gå rett bort til innsjekkingsdisken. Der ble jeg møtt av en sur dame som fortalte at jeg måtte sjekke inn min stakkars lille kabinkoffert (gratis vel og merke), fordi flyet var helt fullt. Da jeg protesterte, fordi jeg hadde dyr elektronikk og dress i kofferten, fikk jeg beskjed om at dette var "captain's orders" (yeah right), og at alle på flyet måtte sjekke inn sin håndbagasje. Jeg sa at jeg ikke en gang hadde name tag på kofferten min, men det mente damen ikke var noe problem siden hun jo skulle feste på bagasjetaggen med strekkode.
Da alle var innsjekket viste det seg at bare omtrent 1/3 av oss hadde måttet sjekke inn håndbagasjen. Et par stykker hadde kranglet seg til å slippe, fordi de hadde transfer med annet selskap i Oslo. Resten hørte ingenting om at de måtte sjekke inn håndbagasje, noe som gir enda mindre troverdighet til "min" innsjekkingsdame sin historie.

Nuvel, videre til sikkerhetskontrollen. Etter å ha stått i kø i ca 20 minutter, da vi endelig begynte å nærme oss selve sikkerhetskontrollen, kom plutselig en mann inn fra siden og ba alle oss i gruppen om å følge etter han. Vi fulgte lydig etter (vil jo ikke tulle med disse autoritære tyskerne), og ble tatt med til den enslige sikkerhetskontrollen som det tidligere i tråden ble nevnt at ligger "utomhus" mellom terminalene. Vi endte selvfølgelig opp med å stå lengre i kø her enn vi ville gjort dersom vi hadde fortsatt i den opprinnelige køen. Kontrollen hadde forøvrig en svært lite hyggelig og imøtekommende behandling, som omtrent kastet bagasjen frem og tilbake på båndet.

Da vi endelig kom gjennom safety, måtte vi gå opp en trapp for å komme til gatene. Der møtte vi et skilt som fortalte hvilken vei vi måtte gå for å finne ulike restauranter, og vi gikk umiddelbart mot den irske puben som er nevnt tidligere i tråden, med en nødplan om Burger King. Da vi kom til disse stedene, var det fullstendig fullstappet, og folk satt rundt omkring på gulvet i nærheten av restaurantene. Det gjorde de forsåvidt over hele flyplassen. Vi gav opp, og gikk tilbake til utgangspunktet for å prøve oss på den andre retningen (høyre sett fra utsiden av terminalen). Omsider kom vi til en stor betonghall (sikkert egnet for house partys, men lite egnet for venting på fly) der vi fant en Marché-restaurant. Etter en tids venting klarte vi å kare til oss noen bord. Samtlige syntes maten var helt grusom, og jeg sto glatt over måltidet. Vi satt på dette tidspunktet i terminal D, og da en i gruppen spurte i flere kiosker om det fantes en strømkontakt et eller annet sted i nærheten, fikk han beskjed om at dette "kanskje finnes på terminal A, her er ingen ting"

Gate kom ikke opp på skjermene før 45 minutter før avgang, og selvfølgelig endte vi opp med gate HELT på andre siden av flyplassen. Da var det å omtrent brøyte seg vei til andre siden av terminalen, gjennom 2-3 meter brede korridorer med trafikk i begge retninger og mennesker på gulvet langs veggene.

Totalopplevelsen av flyplassen var faktisk verre enn transfer i Addis i sommer. Det eneste som var bedre med Schönefeld var mangelen på slossing (!) i køene før sikkerhetskontrollen.

Forferdelig opplevelse med Schönefeld på søndag.
Ankom lørdag morgen, som del av en gruppe på 17 personer som skulle på IFA. Ankomst var helt utmerket på alle måter, hadde egentlig absolutt ingenting å klage på. IFA leverte selvfølgelig varene, selv om jeg kun var innom eget firma sin hall.
.

Hold ut! Berlin får snart en topp moderne hovedflyplass, skal etter planen åpne i 2011...;)

Sist gang prøvde jeg meg på S-Bahn til Savignyplatz - var allerede sent ute fredag kveld fordi DY var forsinket. Så var det overganger med S-Bahn, og der fulgte jeg planlegger. Men så var første tog forsinket, slik at jeg ikke rakk planlagt overgang, så da stod jeg ute i "gokk", å helt ukjent holdeplass og måte reorientere meg.
Ostkreuz? Har vært et titalls ganger på IFA og endt opp på denne øde stasjonen flere ganger med komplisert og dårlig markert skifte av spor via trapper og og ned på noe som så ut som stilas. Stakkars de som har bagasje med seg her. Hver gang man havner denne kronglete og øde stasjonen er det litt som man lurer på om man har havnet i Twilight Zone.

Back