• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Om Boardinggrupper og boardingeffektivitet

learjet

oversheriffmester
Medlem
Etter å selv ha jobbet i mange år på flyplass og med å bl.a sende fly så har man sett mye rundt dette med boarding og hvordan prioritet og grupper håndteres.

F.eks, SAS har sine opprop med Plus,, Eurobonus, Star Alliance, fine bibliotek kort etc. Innen man er ferdig med opprop, så kunne man vært halveis i selve boardingen.
Andre, som Norwegian setter gruppe på boarding kort, og så lar de systemet putte de med en type PRIO i gruppe A etc. Ved opprop så hører passasjerene mye bedre hvis man har enkle konsise opprop i stedet for lange kreative tekster.

Nå har også OSL lagt opp til at man får grupper på skjermen, jeg observerte 2 stk DY boardinger, og det virket som folk så det, og faktisk fikk det med seg

IMG_4109.jpg
 
Last edited:
F.eks, SAS har sine opprop med Plus,, Eurobonus, Star Alliance, fine bibliotek kort etc. Innen man er ferdig med opprop, så kunne man vært halveis i selve boardingen.

.. eller slik det gjerne håndheves. Først åpnes boarding for alle, og innen de er ferdig med med oppropet så er halvparten allerede ombord, i random rekkefølge...
 
Kan nevne at GOL også deler passasjerene i 4 grupper. Gruppekoden vises på ombordstigningskortet. I tillegg har de separate sluser for de 4 gruppene. Slusene åpnes ikke før slusen foran er tømt, dvs at B-slusen må vente til alle i sluse A har gått ombord, C må vente på B og D, som skal bakerst i flyet, kommer sist.
 
Kan nevne at GOL også deler passasjerene i 4 grupper. Gruppekoden vises på ombordstigningskortet. I tillegg har de separate sluser for de 4 gruppene. Slusene åpnes ikke før slusen foran er tømt, dvs at B-slusen må vente til alle i sluse A har gått ombord, C må vente på B og D, som skal bakerst i flyet, kommer sist.
Stemmer, selv om det sto 'Group 5' på boardingkokortet da jeg fløy med dem fra GRU i går [emoji38]

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
 
Back
Top