Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

flytoget

ScanFlyer Blue
Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Jeg må innrømme jeg var blant dem som ikke fløy med FR og aldri hadde tenkt til det heller. Men etter de store endringene selskap har gjennomgått de siste to årene, blant annet en total endring av retorikken (O'Leary er jo så og si borte fra mediebildet nå) og en bedre passasjeropplevelse, testet jeg de i vår til STN. Må si at jeg så INGEN forskjell fra DY:
1. Begge har seteplassering, ikke fri seating. Folk blir seated stort sett sammen.
2. Begge tar betalt for bagasje.
3. Begge har utenlandsk kabinbesetning (snakker her om rutene til London)
4. Begge har BoB.

Det eneste minuset var at de fløy fra RYG og ikke OSL. Dersom de kommer til OSL nå, blir den eneste negative tingen borte, og det er bare å velge FR.
 
Last edited:
Re: Ryanair til OSL

Det eneste minuset var at de fløy fra RYG og ikke OSL. Dersom de kommer til OSL nå, blir den eneste negative tingen borte, og det er bare å velge FR.

Et par andre minuser er det vel også; blant annet seter som ikke kan justeres, stadig PA-annonsering for salg av skrapelodd, e-sigaretter og alt annet, ingen setelomme, psykedeliske interiørfarger (som riktignok skal bli bedre), ingen mulighet for gjennomgående reise, ingen mulighet for å velge sete ved innsjekk (det kan man vel fortsatt på DY?), ikke mulighet for håndveske/laptopveske i tillegg til håndbagasje. For å nevne noe.
 
Last edited:
Re: Ryanair til OSL

Et par andre minuser er det vel også; blant annet seter som ikke kan justeres, stadig PA-annonsering for salg av skrapelodd, e-sigaretter og alt annet, ingen setelomme, psykedeliske interiørfarger (som riktignok skal bli bedre), ingen mulighet for gjennomgående reise, ingen mulighet for å velge sete ved innsjekk (det kan man vel fortsatt på DY?), ikke mulighet for håndveske/laptopveske og jakke i tillegg til håndbagasje. For å nevne noe.

Seter som ikke kan justeres er ett pluss for meg..
 
Re: Ryanair til OSL

Et par andre minuser er det vel også; blant annet seter som ikke kan justeres, stadig PA-annonsering for salg av skrapelodd, e-sigaretter og alt annet, ingen setelomme, psykedeliske interiørfarger (som riktignok skal bli bedre), ingen mulighet for gjennomgående reise, ingen mulighet for å velge sete ved innsjekk (det kan man vel fortsatt på DY?), ikke mulighet for håndveske/laptopveske i tillegg til håndbagasje. For å nevne noe.

Dette var nok sant tidligere, men er ikke slik jeg opplever selskapet i dag.
Jeg benytter Ryanair frekvent, ofte ukentlig fra RYG. Det er nå ikke tombola og alt mulig drit som tidligere. Som flytoget skriver så er det nå svært lite ombord som skiller FR fra de andre.

Jeg reiser alltid med egen bag for PC i tillegg til håndbaggasje og jakke.
Tror jeg har ca 50-60 FR flighter de siste 2-3 årene og har aldri opplevd problemer med det. De som blir stoppet og får beskjed om å korrigere sin håndbaggasje er så åpenbare tilfeller at det samme ville skjedd hos andre selskaper.

Jeg opplever også rett som det er å bli "oppgradert" av crewet til nødutgang dersom disse ikke er solgt.
 
Last edited:
Re: Ryanair til OSL

Et par andre minuser er det vel også; blant annet seter som ikke kan justeres, stadig PA-annonsering for salg av skrapelodd, e-sigaretter og alt annet, ingen setelomme, psykedeliske interiørfarger (som riktignok skal bli bedre), ingen mulighet for gjennomgående reise, ingen mulighet for å velge sete ved innsjekk (det kan man vel fortsatt på DY?), ikke mulighet for håndveske/laptopveske i tillegg til håndbagasje. For å nevne noe.


Når det gjelder PA-annonsering og håndveske/laptopveske i tillegg til håndbagasje så er dette endret på. Det er nesten ingen PA-annonsering lenger, bortsett fra mat og taxfree. Og ikke minst noe jeg liker veldig godt: INGEN annonseringer som ikke har med sikkerheten å gjøre mellom klokken 21:00 og 08:00. Du har lov å ha med deg en liten håndveske/laptopveske i tillegg til håndbagasjen.

Som sagt, for to år siden hadde jeg aldri trodd jeg skulle sette beina mine i ett FR fly. Men de endringene som nå FR har gjennomført/fortsatt gjennomfører gjør at forskjellene blir bare mindre og mindre mellom FR og resten av selskapene, spesielt DY.

Her er en link til alle forbedringene som ble gjennomført for to år siden (mye mer har skjedd siden da, blant annet ''business billetter''), som var det som fikk meg til å teste de ut i våres, og flyr med dem per dags dato når jeg skal til STN hvor frekvensen er OK.

http://www.skyscanner.net/news/11-changes-ryanair-you-should-know-about
 
Last edited:
Re: Ryanair til OSL

Jeg opplever også rett som det er å bli "oppgradert" av crewet til nødutgang dersom disse ikke er solgt.

Det har ingenting med oppgradering å gjøre. De MÅ ha noen som sitter på de setene, så dersom det ikke er noen som har kjøpt dem, må de velge noen randoms.
 
Re: Ryanair til OSL

Det har ingenting med oppgradering å gjøre. De MÅ ha noen som sitter på de setene, så dersom det ikke er noen som har kjøpt dem, må de velge noen randoms.

Det er vel fortsatt en oppgradering om setet er bedre enn det opprinnelige?
 
Re: Ryanair til OSL

Spennende å se utviklingen om faktisk Ryanair kommer til OSL.

Forskjellen fra Norwegian tilnærmet lik null for den gjennomsnittlige passasjer.
BOB er og blir BOB...

Forskjellen mellom SAS GO og Ryanair er vel snart ikke annet enn en kopp kaffe, hvis man ikke har statuskort.


Et par andre minuser er det vel også; blant annet seter som ikke kan justeres, stadig PA-annonsering for salg av skrapelodd, e-sigaretter og alt annet, ingen setelomme, psykedeliske interiørfarger (som riktignok skal bli bedre), ingen mulighet for gjennomgående reise, ingen mulighet for å velge sete ved innsjekk (det kan man vel fortsatt på DY?), ikke mulighet for håndveske/laptopveske i tillegg til håndbagasje. For å nevne noe.

Man kan velge sete hos Norwegian på automat, dersom man ikke har forhåndsbestilt. Men innsjekking via app hos DY er mer eller mindre en vits, for da får man bare tilfeldig sete utdelt. Var blant de første som sjekket inn forrige gang med DY, nesten et døgn på forhånd. Ble belønnet med sete 23B....
 
Re: Ryanair til OSL

Det er en liten detalj som skiller Norwegian fra Ryanair og SAS Go (som de fleste tross alt sitter på). Internett! :D
 
Re: Ryanair til OSL

Forskjellen mellom SAS GO og Ryanair er vel snart ikke annet enn en kopp kaffe, hvis man ikke har statuskort.

Økonomi i Europa er stort sett det samme. Noen tar seg betalt for setevalg,bagasje eller mat og drikke og noen for alt. Totalprisen blir overraskende lik. Det er når møkka treffer den berømte vifta du får se hva slags selskap du har valgt. Lykke til med FR.
 
Last edited:
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Nå har jeg aldri flydd med Ryanair så jeg skal ikke uttale meg om selve opplevelsen. Men en ting som er veldig viktig for meg er gjennomgående billetter. Og så flyr de jo ikke fra TRD da...
 
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Nå har jeg aldri flydd med Ryanair så jeg skal ikke uttale meg om selve opplevelsen. Men en ting som er veldig viktig for meg er gjennomgående billetter. Og så flyr de jo ikke fra TRD da...

Hvis du skal fly fra Oslo til London med et direktefly, hvorfor er det viktig med gjennomgående billetter?

Når et selskap ikke selger et produkt, så er det rimelig opplagt at man ikke kjøper det. At Norwegian ikke selger billetter fra Alta til Minneapolis, er et dårlig argument for å ikke fly med dem fra Oslo til Bergen, og at Narvesen ikke selger støvsugere er et dårlig argument for å ikke kjøpe VG der.
 
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Poenget mitt var vel at hvis jeg feks skal fly Oslo-Brussel ville jeg ha foretrukket gjennomgående billett, ikke to ikke-sammenhengende billetter.
 
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Poenget mitt var vel at hvis jeg feks skal fly Oslo-Brussel ville jeg ha foretrukket gjennomgående billett, ikke to ikke-sammenhengende billetter.

Det er vel det gustavf peker på: FR selger ikke gjennomgående billetter, og dersom det er dette man er ute etter så velger man noe annet. Skal man imidlertid fly en strekning hvor FR flyr direkte så er ikke dette med gjennomgående billetter en sak.
 
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Poenget mitt var vel at hvis jeg feks skal fly Oslo-Brussel ville jeg ha foretrukket gjennomgående billett, ikke to ikke-sammenhengende billetter.

Men akkurat dit flyr både SAS og Brussels Airlines direkte. SAS flyr nok også via ei øy i Danmark, men hvem gidder det? Jeg har hatt to hovedankepunkt mot Ryanair:
  1. De flyr fra nesten Oslo til liksom Brussel
  2. De behandler ansatte litt mindre enn dårlig
 
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Men akkurat dit flyr både SAS og Brussels Airlines direkte. SAS flyr nok også via ei øy i Danmark, men hvem gidder det? Jeg har hatt to hovedankepunkt mot Ryanair:
  1. De flyr fra nesten Oslo til liksom Brussel
  2. De behandler ansatte litt mindre enn dårlig


Når det gjelder punkt 1 så er det dette som gjenstår som det største problemet med FR. Men igjen, dette er noe de endrer i forrykende tempo. Kan ta noen eksempler: 6x daglig LGW - DUB, 4x daglig DUB - AMS, 2x daglig DUB - MAD, 2x daglig BRU - MAD, 3x daglig FCO - REU. Var bare noen av rutene jeg fant ved et kjapt søk nå. Som vi ser er dette ruter mellom HOVEDflyplasser, med en nokså god frekvens. Hvis vi tar Brussel, så ser vi at de allerede har åpnet BRU som en destinasjon. Hvis de da kommer til OSL nå, hva er da sannsynligheten for at de kan åpne opp BRU - OSL? Jeg tror den er mer sannsynlig enn mye annet, da DY ikke flyr på den ruten.

Når det gjelder punkt 2 så er jeg ingen ekspert. Men har prøvd å søke litt rundt nå. Det jeg har funnet ut er at forskjellen har minket veldig de siste årene. Hvis vi ser forskjellen mellom DY og FR i førersetet, så ser vi at forskjellen er mindre enn man skulle tro. Begge ansetter på kontrakter med diverse underleverandører (OSM og Pilot Services Norway for DY, Brookfield for FR). Når det gjelder lønningene var det dette jeg fant: http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Ryanair , http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Norwegian

Men mulig det er noen andre på forumet som kan bidra med hvilke lønnsnivå og vilkår som er i bransjen nå? Både i kabinen og foran.
 
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Når det gjelder punkt 2 så er jeg ingen ekspert. Men har prøvd å søke litt rundt nå. Det jeg har funnet ut er at forskjellen har minket veldig de siste årene. Hvis vi ser forskjellen mellom DY og FR i førersetet, så ser vi at forskjellen er mindre enn man skulle tro. Begge ansetter på kontrakter med diverse underleverandører (OSM og Pilot Services Norway for DY, Brookfield for FR). Når det gjelder lønningene var det dette jeg fant: http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Ryanair , http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Norwegian

Men mulig det er noen andre på forumet som kan bidra med hvilke lønnsnivå og vilkår som er i bransjen nå? Både i kabinen og foran.

Nå har forskjellen desverre ikke minket fordi FR har hevet sine vilkår, det er fordi D8 har senket sine så betraktelig. Det er ikke lønn som er den største kampsaken i pilotverden, det er retten til fast arbeid. Det var det Norwegian streiket for i fjor vår, men som ledelsen forsøkte styre inn som en lønnskamp.
 
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

........ (O'Leary er jo så og si borte fra mediebildet nå) ......

Mange av "klovneutspillene" til O'Leary gjorde vel mer skade enn nytte for selskapet.
(utspill om ståplasser, betaling for toalettbesøk osv.)
 
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Mange av "klovneutspillene" til O'Leary gjorde vel mer skade enn nytte for selskapet.
(utspill om ståplasser, betaling for toalettbesøk osv.)

Nei, det var mer til nytte enn til skade. Det førte til at Ryanair fikk masse publisitet i aviser, radio, tv osv. Det førte til at Ryanair ble diskutert på arbeidsplasser, på symøter, i selskaper og alle mulige og umulige andre arenaer. Det var en godt planlagt strategi fra folk som vet å drive business.
 
Re: Om å fly med Ryanair vs Norwegian vs SAS vs ...

Mange av "klovneutspillene" til O'Leary gjorde vel mer skade enn nytte for selskapet.
(utspill om ståplasser, betaling for toalettbesøk osv.)

Les intervjuvet med ham i forrige Airways. Det var en helt bevisst strategi for å spare markedsføringskostnader, og det funket storartet. Do-stuntet var det forøvrig BBC som var 'ansvarlig' for ...
 
Back
Top