Oljeindustrien vil ha direkterute til nord

Det er utrolig om ikke Widerøe setter inn ledig Q400 kapasitet på slike ruter når nye eiere har overtatt roret.
De får en Q400 til i produksjon LN-RDY som kommer i produksjon i slutten av oktober.
Widerøe har stor base i Tromsø med Crew og fly.

Det er utrolig om ikke Widerøe setter inn ledig Q400 kapasitet på slike ruter når nye eiere har overtatt roret.
De får en Q400 til i produksjon LN-RDY som kommer i produksjon i slutten av oktober.
Widerøe har stor base i Tromsø med Crew og fly.

Den ekstra 400´n er det nok planer for allerede. Crew i TOS er ikke sjekket på 400 og det er ikke sikkert det er kapasitet til å fly det med andre fly som er på TOS-basen. Basert på denne tråden ser det ut som Widerøe har vært på banen, men det er ikke sikkert at de har sett at det er noe særlig økonomi i det, eller at de ikke har kapasitet til å gjøre det. Men alt kan skje i fremtiden.

Og då opnar Widerøe Tromsø - Stavanger!

-Med våre nye og raske 78-seters Q400-fly åpnet Widerøe i juni daglig helårsrute direkte mellom Bergen og Tromsø, og vi utvider nå dette tilbudet ved å starte ruten i Stavanger i første omgang tre ganger i uken, tirsdag, onsdag og fredag forteller kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien. Dette gir mulighet for å reise Stavanger-Tromsø uten flybytte, mens forbindelsene Stavanger-Hammerfest og Aberdeen-Tromsø blir mulige å reise med kun ett flybytte.

Dvs, dei forlengar BGO-TOS til SVG-BGO-TOS. Les heile pressemeldinga her

Var det alt? Man forlenger ruten til SVG, som om det ikke er flust av fly SVG-BGO fra før?

Ja, slik at du slepp flybytte i BGO, men blir sittande ombord og sparer tid i høve til å bytte fly.

Re: Re: Oljeindustrien vil ha direkterute til nord

Og då opnar Widerøe Tromsø - Stavanger!

Dvs, dei forlengar BGO-TOS til SVG-BGO-TOS. Les heile pressemeldinga her

Kan vel også være et signal om at BGO-TOS ikke bærer seg helt på egenhånd. Om rutetider blir det samme som nå blir det fortsatt ikke noe peaktime rute. I alle fall ikke nordover.

Skal bli spennende å se BMI R. sine rutetider, og hvordan dette utvikler seg.

Jeg er ikke innom her så ofte lenger, men siden jeg jobber i et oljeselskap med fokus på Nord-Norge, føler jeg meg kvalifisert til å synse litt:

Det er fire hoveddestinasjoner for oljå i nord:

Harstad - stort Statoilkontor, Aibel, Weatherford, flere mindre selskaper
Tromsø - Akers Løsninger, flere mindre selskaper
Hammerfest - Snøhvit/Melkøya
Helgeland - forsyningsbasene

Det følgende blir kvalitativt, siden jeg ikke kjenner tallene for reisestrømmen, men etter å ha bodd i både Harstad og Tromsø kan jeg synse litt:

Jeg tror absolutt at det er et marked for en rute mellom disse byene og Stavanger (og Bergen, som også har betydelig oljevirksomhet). Jeg traff nesten alltid oljefolk på flyet til/fra EVE. Pga den lange reisetiden valgte mange å fly nedover kvelden før om de skulle noe i Stavanger. Morgenflyet, a.k.a. pysjamasflyet, hadde selvsagt også noen. Av samme årsak var nok reisemønsteret ganske likt for de som skulle i møter nordpå.

Derfor tror jeg at det ville være mest business i en rute som gikk om ettermiddagen, etter arbeidstid, fra Stavanger via Bæærgææn til EVE. Riktignok tapes litt tid på å mellomlande, men ikke på langt nær så mye som å bytte fly, og man får et mye større marked. En tilsvarende rute kan gå SVG-BGO-TOS, men en melkerute SVG-BGO-EVE-TOS vil nok ta så lang tid at vinningen går opp i spinningen for de som skal til TOS like gjerne benytter seg av at det er mange avganger mellom OSL og TOS.

Flyene kunne så overnatte i hhv EVE og TOS, før de returnerer om morgenen.

Den planlagte morgenruten nordover vil sikkert kunne gå rundt pga folk som skal på møte nordpå, men den ville jo bli en formiddagsrute midt i arbeidstiden nedover igjen, og dermed lite attraktiv. Tilsvarende ville en ettermiddagsrute nordfra være attraktiv, men da ville flyet gå nordover midt på dagen.

Siden kortere flytid også betyr at flyet ikke trenger å gå så grytidlig nordfra for at folk skal kunne komme seg til BGO og SVG i skapelig tid, ville en direkte morgenrute også kunne få flere passasjerer ved å tiltrekke seg de som i dag flyr ned sent og overnatter. I dag er det en del som flyr om kvelden og overnatter, særlig fra EVE, rett og slett fordi flybussen går fra Harstad klokka fem om morgenen for fly som går klokka sju. Da er man zoombie resten av dagen.

Flyet må være en jet. Grønn turboprop tar for lang tid .

Helgeland kan jeg for lite til å mene noe om. Når det gjelder Hammerfest vil sannsynligvis det beste være at rutene sørfra koordineres med en grønn mygg som går fra EVE eller TOS med kort tid til flybytte. Men det vil igjen gjøre at myggen kommer sent til HFT.

Det er egentlig forunderlig at hverken SAS eller Kjos Air har sett markedet før, og satt inn en smågris i en tilsvarende rotasjon SVG-BGO-EVE før? Det er en businessrute som burde egne seg for en 733 eller 736.

TOS er et nyere oljemarked pga etableringen av Aker, og har allerede mye bedre forbindelser sørpå, men jeg ville ikke bli forundret om det var marked for en tilsvarende rute, i hvertfall noen dager i uka.

Flyet må være en jet. Grønn turboprop tar for lang tid .

Q400NG er et raskt propellfly. Cruise speed Q400 667 km/t og Q100 500 km/t. 820km/t 737NG.
Widerøe Q400 bruker 1 t og 50 min fra Torp til Bodø.
Har ikke sjekket andre flytider men flyet er nok bra på hastighet og riktig antall seter(78).
Widerøe vet nok hvordan de kan bruke disse moderne flyene Bombardier ikke kan få produsert nok av.

Q400NG er et raskt propellfly. Cruise speed Q400 667 km/t og Q100 500 km/t. 820km/t 737NG.
Widerøe Q400 bruker 1 t og 50 min fra Torp til Bodø.
Har ikke sjekket andre flytider men flyet er nok bra på hastighet og riktig antall seter(78).
Widerøe vet nok hvordan de kan bruke disse moderne flyene Bombardier ikke kan få produsert nok av.

OK, jeg er enig i at det er en vesentlig forskjell på lang og kort mygg :)

Det er egentlig forunderlig at hverken SAS eller Kjos Air har sett markedet før, og satt inn en smågris i en tilsvarende rotasjon SVG-BGO-EVE før? Det er en businessrute som burde egne seg for en 733 eller 736.

120-130 seter blir nok for mye ... det er nok det man har innsett og sett etter alternativer. Hadde det vært penger å tjene hadde SAS/DY vært der forlengst.

Mån tro om de prøver seg på billettsalg mellom EVE og TOS?! :D

Det skal de bare gjøre! Bare to daglige WF på ruta, Troms fylke har latterlig dyre hurtigbåter som verken tåler vind eller vann, så her er det passasjerer å hente!

120-130 seter blir nok for mye ... det er nok det man har innsett og sett etter alternativer. Hadde det vært penger å tjene hadde SAS/DY vært der forlengst.

"Hadde det vært penger å tjene på å fly folk til syden med rutefly, hadde noen gjort det for lengst" - Sikkert en anonym flydirektør anno 2000

At noen ikke har gjort noe enda er ikke et bevis på at det er ikke er business ;)

Ok, jeg spøker. Jeg tviler ikke på at noen har regnet på dette. Men har de regnet riktig? Jeg vil tro at dette markedet er mindre prissensitivt, pga at folk vil legge inn i billettprisen det de ellers sparer i tapt arbeidstid, for ikke å snakke om hotellregninger. Så om man ikke får fylt en 736, vil jeg ikke bli overrasket over at de som faktisk er med betaler nok.

SAS har dessuten muligheten til å sette mindre fly inn, som CRJ, selv om dette selvsagt også kommer an på allokering av flyene. Man kunne se for seg at en CRJ kommer fra fx Køben om ettermiddagen, går videre nordover, overnatter og tilbake dagen etter.

Det skal de bare gjøre! Bare to daglige WF på ruta, Troms fylke har latterlig dyre hurtigbåter som verken tåler vind eller vann, så her er det passasjerer å hente!

Det har dem nok ikke anledning til. FOT-ruter osv

Re: Re: Oljeindustrien vil ha direkterute til nord

Sånn var det ja. :) I tillegg til hurtigbåt antar jeg at også bilen er en konkurrent her. I hvert fall siden EVE ikke egentlig ligger nært verken Narvik eller Harstad, sammenlignet med TOS.

Ruten brukes nok i all hovedsak av folk som skal videre nordover.

Kan disse rutene også være interessante for leisure-markedet i Troms og Nordland som så kan bruke SVG som en hub for å komme seg på tur ?
Eller blir billettprisene for stive tro ?

Back