Oljeindustrien vil ha direkterute til nord

NRK Nordnytt følger opp mer artikkel:
http://www.nrk.no/nordnytt/_-de-er-en-bremsekloss-1.11193261

Fylkesråden for samferdsel i Finnmark said:
Jeg synes ikke Avinor har gjort den jobben de skulle gjøre i det hele tatt

Og om direktefly til HFT, så meldte jo regjering og Avinor følgende:
avinor.no said:
Regjeringen er også positiv til at Avinor planlegger videre med sikte på å etablere en ny lufthavn i Hammerfest. For å kartlegge lokalisering i Hammerfest, er det behov for ytterligere vurderinger. Regjeringen varsler at Avinor vil også vil bli tilført midler for å kunne gjennomføre en eventuell investering i Hammerfest.
 
Takker. Må arrestere meg selv litt. Det står ingenting i pressemeldingene angående Hammerfest når NTP kom, men i selve planen står følgende:

4.4.2.1 Finnmark og Troms

Regjeringen vil videreføre dagens lufthavnstruktur. Lufthavndekningen i regionen er god, med elleve lufthavner i Finnmark og tre lufthavner i Troms. Det er lokalt kommet forslag om to nye lufthavner i Finnmark, henholdsvis én ny lufthavn ved Hammerfest til erstatning for dagens lufthavn, og én ny lufthavn ved Kautokeino. I tillegg har etatene og Avinor vurdert en forlenging av rullebanen ved Kirkenes lufthavn, Høybukmoen. Avinor har, med bakgrunn i forslaget til Nasjonal transportplan 2014 – 2023, foretatt en nærmere vurdering av to lokaliteter, Grøtnes og Fuglenesdalen, viser at det er operative utfordringer ved begge lokalitetene. Det er behov for utvidete studier av vær- og vindforhold samt vinterdrift. Avinor vil videreføre dette arbeidet i samråd med Samferdselsdepartementet. Avinor skal også foreta en nærmere vurdering av arealreserver ved den eksisterende lufthavnen for å håndtere trafikkveksten de neste 10 årene. Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om framtidig lufthavnløsning for Hammerfest når tilstrekkelig beslutningsgrunnlag foreligger.

I praksis skal det utredet videre samtidig som de ser på utvidelse av dagens lufthavn
 
Det pågår nå samtaler med det engelske flyselskapet British Midland om direkteflyrute mellom Evenes og Stavanger.

Det er nok bare en litt treg nettredaksjon, ettersom dette allerede var meldt igangsatt i rapporten som ble presentert.

Flyr BMi Regional mellom SVG og ABZ, forresten?
 
Last edited:
Det er nok bare en litt treg nettredaksjon, ettersom dette allerede var meldt igangsatt i rapporten som ble presentert.

Flyr BMi Regional mellom SVG og ABZ, forresten?

Det står vel i artikkelen at BMI Regional har vært i kontakt med prosjektleder torsdag morgen, og det er vel i dag?
 
Da blir det BMI Regional, SVG-EVE-TOS-EVE-SVG fra 23.januar....
http://boarding.no/art.asp?id=54914

Som sagt i tidligere post så er ikke dette spesielt overraskende. Dog tror jeg de begynner i feil ende. De forledes av rapporten, som har SVG som utgangspunkt, til å tro at hovedstrømmen går med pax opp på morgen å ned ettermiddag. Sannheten er nok motsatt.

Likevel vil de nok lykkes i og med at de slår rutene sammen og bare har en daglig rundtur. Grunnlaget "feilvendt" er stort nok til det. Mån tro om de prøver seg på billettsalg mellom EVE og TOS?! :D
 
Så er spørsmålet om BMI skal ha base for et fly på SVG eller om det kommer grytidlig inn fra UK en plass.
 
Så er spørsmålet om BMI skal ha base for et fly på SVG eller om det kommer grytidlig inn fra UK en plass.

Det blir ikke base i den forstand. Kjerrene vil rotere til og fra ABZ.
Samme med crew.
 
Back
Top