Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Finnes andre flygesjefer i kongeriket som har vært/er ansatt i andre firmaer enn i det aktuelle selskapet de er flygesjef i, så det går nok bra her også.

Ansatt eller ikke ansatt . WF fikk for en del år siden avslag av LT for sin kandidat til flygesjef stillingen.WF mente de hadde funnet en utmerket kandidat, men fikk avslag.Begrunnelsen fra LT var at vedkommende manglet relevant erfaring som fartøysjef knyttet til de særlig krevende forhold selskapet (les N.N og kortbanenettet) opererte under.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

I dagens Nordlys så står det litt om en gryende krangel i familien Giæver. En bror som mener det har gått ulovlig mye penger fra familieformuen og over i flyselskapet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

I dagens Nordlys så står det litt om en gryende krangel i familien Giæver. En bror som mener det har gått ulovlig mye penger fra familieformuen og over i flyselskapet.

Korrekt, av en eller annen grunn ble det postet i den andre FlyViking-tråden.
[bak betalingsmur, som alt anna juicy i flyviking-dramaet:]

https://www.nordlys.no/ola-giaver-j...ng-na-krever-broren-millionbelop/s/5-32-89792

"Nå etterlyser hans bror John Giæver millionsummer som er forsvunnet fra familieselskapet Ola Giæver har kontrollert alene. Samtidig vil Ola Giæver jr. ha utbetalt lønn og honorar fra 1983 til i dag.

Ola Giæver jr. har lånt over syv millioner fra familiens selskap der han selv er styreleder. Lånet er trolig ulovlig. I tillegg har selskapet en gjeld på nær fem millioner til hans bror, og må i løpet av året betale ut fem millioner i utbytte som er holdt tilbake."

Anyways, i kveld kommer det mer fresh juicy news fra nordlys-pressen!

Svein Eriksen er ferdig som viseadministrerende direktør i FlyViking, men avviser at det har noe med turbulensen i flyselskapet å gjøre.

[Bak betalingsmur:]
https://www.nordlys.no/flyviking/ol...ktor-trekker-seg-fra-fly-viking/s/5-34-687762

"Hvorvidt noen andre nå skal ta over stillingen som viseadministrerende direktør i Fly Viking, er uklart.

- Vi har en god del prosesser på gang internt og det foregår litt endringer på organiseringen generelt, sier styreleder Ola Amandus Olsen"
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

- Vi har en god del prosesser på gang internt og det foregår litt endringer på organiseringen generelt, sier styreleder Ola Amandus Olsen"

Har en god del prosesser på gang internt for å finne mer penger tenker jeg...:68:
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Så fasiten fra de siste dagene er at:
  • adm. direktør har sagt opp
  • flyvesjef har blitt sagt opp
  • Giæver-familien er i konflikt pga ulovlige lån, etc
Litt å ta tak i for styreleder og han Ola, da, med andre ord.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Da er også Brønnøysund oppdatert med nytt styre. OG er ute av styret til Fly viking. Men fortsatt formann Viking Air Norway.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Siste kunngjøring i registeret er godkjent årsregnskap som er datert 31.7.2017 så om det ble gjort en endring i styret tidlig i juni så skulle dette vært registrert for lenge siden på brreg.no
Registeret har svært kort behandlingstid..
Ja, ikke sant? Men nå er det riktig, og i samsvar med det som OG opplyste tidligere, men noen har kanskje glemt å sende inn oppdaterte opplysninger, eller kanskje følger de med her ;) Forøvrig er det jo pussig at Virksomhet/bransje har kode Taksiflyging...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Forøvrig er det jo pussig at Virksomhet/bransje har kode Taksiflyging...

Remember this post? Forklarer hvorfor. FlyViking kjøpte bare opp AOC'et til flytaxi nord, og de har vel ikke giddet å endre bransjen som AOC'et originalt var registrert som.

Du er klar over at all historie før 2016 tilhører fly taxi nord? FlyViking alene oppstod fra "intet" som OG's private (hevn)prosjekt, de gjorde det på den "enkle" måten og kjøpte opp et AOC fra Fly Taxi Nord (tidligere Lofotfly etc). Så vidt jeg vet hadde flytaxi nord ingen ting med OG fra før av, annet enn at man kjente til hverandre.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Registeret har svært kort behandlingstid..
Ja, ikke sant? Men nå er det riktig, og i samsvar med det som OG opplyste tidligere, men noen har kanskje glemt å sende inn oppdaterte opplysninger, eller kanskje følger de med her ;) Forøvrig er det jo pussig at Virksomhet/bransje har kode Taksiflyging...

Med Jan Kristensen og Svein Eriksen ute av selskapet må de vel snart oppdatere igjen :-)
 
Re: FlyViking - statustråd

Det er som det skal være og etter nye regler vil selskapet spare noe arbeidsgiver avgift. Det vil selvsagt også bli billigere å leie lokaler av OG lokalt enn i Tromsø.
Derimot hvordan de skal kunne etablere en kompetent organisasjon som enten skal bo eller pendle fra Tromsø er en annen sak.
Her tror jeg OG undervurderer utfordringene. De hadde nok gode grunner de som stemte imot flytting.
Lyngseidet er sikkert ok, men det er ikke for ingen ting at kommunen har null i arbeidsgiver avgift.
M.a.o ikke lett å tiltrekke seg virksomhet eller arbeidskraft.
 
Re: FlyViking - statustråd

Hva styrer og definerer hva som gjelder her, egentlig. Kan man registrere firmaet der oppe samtidig som de ansatte opererer i Tromsø fra et lite kontor e.l. og samtidig ha 0 i arb.avgift?
 
Re: FlyViking - statustråd

Det er ikke uvanlig at et aksjeselskap blir/er registrert med en adresse som er fysisk nær initiativtageren(e). Fra Brønnøysund ser det vel ut som det er Fly Taxi Nord som var det opprinnelige selskapet, og at adresse ble endret fra Tromsø når Ola G tok over i 2015. Synes det ser helt naturlig ut.
 
Re: FlyViking - statustråd

Hva styrer og definerer hva som gjelder her, egentlig. Kan man registrere firmaet der oppe samtidig som de ansatte opererer i Tromsø fra et lite kontor e.l. og samtidig ha 0 i arb.avgift?
Følger i utgangspunktet hovedkontorets adresse, men med diverse unntak bl.a er ikke transportsektoren inkludert fullt ut

Satsen for arbeidsgiveravgiften følger normalt den kommunen hvor virksomheten har sitt hovedkontor.

...

Transportsektoren, energisektoren og finans- og forsikringssektoren kan f.eks. ikke benytte seg av de differensierte satsene. Det er imidlertid en fribeløpsordning for alle unntatte sektorer. Arbeidsgiver kan da benytte reduserte satser innenfor et tildelt fribeløp.
...
Det er også spesielle regler for bedrifter som utfører arbeid andre steder enn der foretaket er registrert (ambulerende virksomhet), og bedrifter som driver med arbeidsutleie.
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Lonn/Arbeidsgiveravgift/
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Tilsynet fant 17 avvik hos FlyViking

Ifølge Nordlys handler de fleste avvikene om manglende dokumentasjon og mangler i selskapets håndbøker. Men Fly Viking har også unnlatt å rapportere om hendelser, fløyet med for gamle piloter og har store mangler i sin dokumentasjon på trening for piloter og kabinpersonale.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Det virker til tider litt vel useriøst og noen som driver et litt sjuskete hobbyprosjekt
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Jeg skal ikke ta FlyViking i forsvar, for jeg kjenner ikke selskapet. Men dokumentasjonsaavik vil man finne i alle selskaper, også de kjente store. Flere av de andre typer avvik som blir nevnt også.

Men positivt er det jo ikke.

Espen
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Synd de ikke tok med avvikene fra arbeidstilsynet også - kan hende at FlyViking klarte å skrive arbeidsplaner og føre arbeidstidene til sine ansatte etter et pr. mnds betenkningstid? :)

Klart er der avvik i selskap, men FlyViking består av 3 fly, og OG vet jo bedre enn alle andre. Prosentvis sjans for at det skal finnes feil der skal jo være svært liten?! :)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Uansett holder OG fanen høyt oppe for sin menighet i FB for de som liker lave priser i NN etc.
Han uttaler at med fem fly og flytting til Lyngseidet vil selskapet spare 20 mill i året.
Man blir i godt humør av slikt.

Han får også god støtte av en som skriver :

"Jeg hører Ryanair holder til på Irland! Det er rimelig usentralt i forhold til Tromsø! Stå på!"

:-))))
 
Back
Top