Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Hørte også noen rykter om at kaptein(er) som hadde mistet lisensen/strøket på tester her i Norge busses til Spania for ny utsjekk og kommer tilbake og flyr. Nå skal man ta rykter med en klype salt, men det er kanskje noe i det?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Stemmer bra dette ja.....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Altså, gjør det det?! Det er jo helt utrolig iallfall! Hadde mediene fått greie på det, hadde det blitt ramaskrik, selv om det forsåvidt vel ikke er noe formelt i veien for å gjøre det på denne måten, dessverre.

Siden du tydeligvis vet, kunne du tenke deg å utdype litt?

Det er for meg helt utrolig at man er så desperat etter å fylle sete 0A at man må ty til absolutt siste sort piloter.

Hva har de strøket på? Simulator?

Har de hatt norske kontrollanter i så fall? Finnes disse å oppdrive i Norge på DHC8 utenfor WF? Synes bare det virker litt rart...
 
Re: FlyViking - statustråd

Artikkelen var lite tilfredstillende, hvem er denne Heine Richardsen - hva har han gjort fram til nå? Går han fra en annen jobb til denne jobben? Har han gått arbeidsledig en stund? Noen som vet? :)
 
Re: FlyViking - statustråd

Artikkelen var lite tilfredstillende, hvem er denne Heine Richardsen - hva har han gjort fram til nå? Går han fra en annen jobb til denne jobben? Har han gått arbeidsledig en stund? Noen som vet? :)

Det blir opplyst at han de siste årene har drevet konsulentvirksomhet.
Det aktuelle selskapet han står som eier av var inntekt i 2016 og tidligere.
 
Re: FlyViking - statustråd

Har bl.a. vært luftfartsdirektør og sjef for Luftfartstilsynet.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Heine_Richardsen

Jo, det står også i artikkelen som man kan lese. Men hva han var i 2012 er lite interessant i forhold til hva han har bedrevet med siden, og det var det jeg lurte på :)

Det blir opplyst at han de siste årene har drevet konsulentvirksomhet.
Det aktuelle selskapet han står som eier av var inntekt i 2016 og tidligere.

Takk, det var det jeg lurte på. Vet du hvilken konsulentvirksomhet? Type "luftfartskonsulent"? Har han tjent penger på dette?

Stig R Thuv skal visstnok også har forlatt selskapet, helt ubekreftet vel og merke.

Hvilket mannefall, og alt er helt 100% planlagt og "som det var tiltenkt"? ;)
 
Re: FlyViking - statustråd

Hvis du vil se om han har tjent penger så må du logge deg inn på skattelista og se. Han har drev et enkeltmannsforetak og først registrert AS i 2016.
 
Re: FlyViking - statustråd

Man går vel neppe fra en godt betalt jobb til ny som AD i FV særlig når man bor i Bodø, selskapet skal driftes fra Lyngseidet og de fundamentale rammebetingelser(les Dash 8/lavpris) står i klar motsetning til å gå med overskudd eller stoppe tapene.
I tillegg må man forholde seg til en eier som har egne meninger om hvordan selskapet skal driftes.
 
Re: FlyViking - statustråd

Man går vel neppe fra en godt betalt jobb til ny som AD i FV særlig når man bor i Bodø, selskapet skal driftes fra Lyngseidet og de fundamentale rammebetingelser(les Dash 8/lavpris) står i klar motsetning til å gå med overskudd eller stoppe tapene.
I tillegg må man forholde seg til en eier som har egne meninger om hvordan selskapet skal driftes.
Selv om det står ansatt så kan det hende det er en leieavtale/åremålsavtale han har med FV via eget selskap.
 
Re: FlyViking - statustråd

Selv om det står ansatt så kan det hende det er en leieavtale/åremålsavtale han har med FV via eget selskap.

Joda ,fult mulig. I så fall ser jeg det som en svakhet for selskapet.
En annen sak er at "ansettelsen" virker ikke særlig planlagt når man leser OG/Fb

Sitat:
Gikk på kaia i Tromsø for å døpe båt!
Plutselig stod Heine Richardsen og jeg "skulder ved skulder" og det ble et vendepunkt!
Kalles det "kai-hunting"?

Ikke enkelt å være medlem av styret, samtidig som det illustrerer litt av problemet i FV.
 
Re: FlyViking - statustråd

Herlig, helt herlig.

Litt OT: er det bare pisspreik eller har Ola Giæver rent faktisk vært involvert i døpingen at et skip? I så fall hvilket, og hvorfor Ola?

EDIT: ah jeg hang ikke med i datoene, så ikke at det var retro-datert. Altså er det snakk om denne Viking Sky cruise-sjarken. Men det var jo søstra til redern som døpte båten. Ikke Ola....? Eller formulerer han seg bare teit?
 
Last edited:
Re: FlyViking - statustråd

. Herlig, helt herlig.

Litt OT: er det bare pisspreik eller har Ola Giæver rent faktisk vært involvert i døpingen at et skip?

Forskjell på døping av skip og døping av båt.
Forskjellen på skip og båt er jo at man kan heise opp båt på skip, men ikke omvendt.
(Det heter livbåt, ikke livskip)
Jeg har døpt mange båter i mitt liv, men de er små og lett å holde ren, har ikke døpt mange super tankere eller cruise båter.
 
Last edited:
Forskjell på døping av skip og døping av båt.
Forskjellen på skip og båt er jo at man kan heise opp båt på skip, men ikke omvendt.
(Det heter livbåt, ikke livskip)
Jeg har døpt mange båter i mitt liv, men de er små og lett å holde ren, har ikke døpt mange super tankere eller cruise båter.


Korrekt, derfor jeg brukte riktig ord (skip) og Ola har brukt feil ord (og feil setning? For han omtaler Viking Sky som er et cruiseskip, men kan hende han Ola døpte FRB'en ombord? :D ).
 
Re: FlyViking - statustråd

Hva er status her?
Klipp fra OG/fb

"Snart tre måneder etter oppstarten har FlyViking-gründer Ola Giæver landet på at Tromsø skal være hovedkvarter for selskapet. Dermed trengs det også en hangar på Langnes, og denne vil han nå få på plass så fort som overhode mulig.
- Ja, det kan skje med lynets hastighet. Vi satser på at vi får den på plass så fort som mulig, bekrefter Giæver overfor Nordlys.
Hangaren er 35 meter bred, 42 meter lang og har en høyde på 15 meter. Det er snakk om en isolert plasthall som etter planen har en produksjonstid på 14 uker. Monteringstida oppgis til ti uker, og det skal ikke være behov for endring av dagens infrastruktur.
Hangaren planlegges med en ringmur og såle med dekke som er dimensjonert for fly opp til 50 tonn. FlyViking bruker i dag maskiner av typen Bombardier DHC-8-103, men Sandve understreker at det kan bli aktuelt å ta i bruk større fly i Norge og Skandinavia"
 
Back
Top