Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Synd de ikke tok med avvikene fra arbeidstilsynet også - kan hende at FlyViking klarte å skrive arbeidsplaner og føre arbeidstidene til sine ansatte etter et pr. mnds betenkningstid? :)

Klart er der avvik i selskap, men FlyViking består av 3 fly, og OG vet jo bedre enn alle andre. Prosentvis sjans for at det skal finnes feil der skal jo være svært liten?! :)

Hvis der er fejl er det jo reglerne der er lavet forkert....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Her er avviksrapporten fra LT

Avvik i rapporten fra Luftfartstilsynet
Mangel på dokumentasjon for utført trening i frakt av farlig gods (DG Awareness).
Endringer i rutiner for kabinpersonell uten søknad eller godkjenning om dette (CCN 2017).
Manglende rapportering av uteblitt «deicing».
Manglende rapporter på rapporteringspliktige hendelser.
Manglende rapportering av endringer i ledelsen. Deputy NPFO sa opp sin stilling med virkning fra den 27. april 2017 uten at dette ble varslet. Flyselskapet drev flyvirksomhet fra den 27. april - 20. mai 2017 uten komplett management.
Manglende godkjenning av nye fasiliteter/lokaler.
Manglende Modul 3-treningsprogram for kapteiner da selskapet startet med flygninger.
Manglende trening i landinger med bratt nedstigning (STA) og på kortbaneflyplasser (SLO). Både styrmenn og kapteiner skal ha denne treningen.
Alle endringer i trenings og sjekkprogrammer, inkludert pensum skal godkjennes av Luftfartstilsynet.
Mangelfull utfylling av Right Hand Seat training. Ifølge Swiss aviation training er dette at flykapteinen skal kunne manøvrere flyet både fra kapteinsetet og styrmannsetet.
Sammensetning av flight crew: Selskapet har operert med to piloter over 60 år på samme flygning, noe som ikke er tillatt.
Mangelfull trening på avbrutt takeoff fra styrmannsetet.
Instruktør for kabinansatte ikke akseptert av Luftfartstilsynet og instruktør for trening og eksaminering er samme person.
Manglende dokumentasjon på trening (Crew Resource Management), samt manglende testresultat.
Manglende registrering av gjennomført trening for kabinpersonell.
Manglende kursdokumentasjon for instruktørkurs og endelig kursbevis og eventuelle testresultat.
Manglende prosessbeskrivelse om hvordan selskapet ivaretar «Fatigue Hazard identification & Risk Assessment», som handler om hviletid.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Jøss :8:
Her var det litt av hvert å ta tak i. Noen findings er ikke uvanlig, men så mange og av en slik art, må være heller sjeldent i Norge.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Dærscken! Det var jo ikke bare flisespikkeri heller, men en del alvorlige mangler. Hvor mye må til før driftstillatelsen henger i en tynn tråd?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

At så alvorlige mangler ikke får følger er utrolig svakt av Luftfartstilsynet. Det lønner seg å drive useriøst.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Utrolig at dette ikke er nok. Må vel et ulykke til, eller konkurs, før dette sirkuset stopper opp.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Dæng, det er ikke barebare å drive flyselskap, heldigvis.
Altså, jeg går ut fra at for de litt større selskapene, så er dette greit nok, selv om de sikkert også får påpakk med ujevne mellomrom.

Men vi andre får heller holde oss til å være skrivebordspiloter!

Finnes det lignende rapporter for noen av de andre store norske, hadde vært kjekt å kunne sammenligne!
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Hørte også noen rykter om at kaptein(er) som hadde mistet lisensen/strøket på tester her i Norge busses til Spania for ny utsjekk og kommer tilbake og flyr. Nå skal man ta rykter med en klype salt, men det er kanskje noe i det?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Dæng, det er ikke barebare å drive flyselskap, heldigvis.
Altså, jeg går ut fra at for de litt større selskapene, så er dette greit nok, selv om de sikkert også får påpakk med ujevne mellomrom.

Men vi andre får heller holde oss til å være skrivebordspiloter!

Finnes det lignende rapporter for noen av de andre store norske, hadde vært kjekt å kunne sammenligne!

Sånn i forhold til det jeg hører fra folk i Luftfartstilsynet så er dette en unormalt stor mengde. Alle selskaper - store som små - vil alltids ha noen papirkruseduller feil fordi det ikke er så enkelt med det byråkratiet som noen ganger også omfatter luftfarten. Men den mengden de har ifht antall ansatte, fly og størrelse, og de typen brudd, som FlyViking har - er i særklasse. Enda mer så når man tar høyde for at Ola Giæver trossalt har flydd med Dash 8 og twin otter (?) i mange herrens år i nord-norge, og burde vite hvor viktig ting som rapportering, sikkerhetsmarginer, øving på steep approaches er. I stedet for å virke gammel og klok, så virker han å ikke bare heve seg over reglementet til Luftfartstilsynet (satt for å verne om passasjerer og forsåvidt også de som bor på bakken som ikke vil ha fly i huet), men også sin egen kunnskap - sogar vær og særforhold i Nord-Norge. Hever seg over sunn fornuft. Han er liksom utenfor og ovenfor alt, hverken regler skrevet i blekk eller skrevet i fornuften gjelder for han. Selv ikke sikkerhetsmarginer. I hans øyne vet han nok bedre enn skjebnenes gud eller entropien som styrer alt her i verden...
Så kan man jo tenke om den typen menneske er den som burde sitte og være kusk i et propellfly i orkan midtvinters i en fjord i Norge.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Synes vi skal holde oss for god til å drive noe betting på dette. Skjønner hvilken vei selskapet er på vei, men får ha sympati med de som mister jobben.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Synes vi skal holde oss for god til å drive noe betting på dette. Skjønner hvilken vei selskapet er på vei, men får ha sympati med de som mister jobben.

Jeg er litt enig. Samtidig slenges det meninger om denne arbeidsgiveren og dennes arbeidsplasser i hytt og pine her inne. At det å henge på en hundrelapp eller to skulle være usympatisk eller urimelig, flyr under min radar.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

De søker jo fremdeles etter piloter
 

Attachments

  • IMG_0658.jpg
    IMG_0658.jpg
    122.1 KB · Views: 1,139
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Man får sjansen til å utforske nordlynet (!). Kan være en idé for VF å få en som kan stave til å skrive jobbannonsene.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Man får sjansen til å utforske nordlynet (!). Kan være en idé for VF å få en som kan stave til å skrive jobbannonsene.

Ja. Lettjente penger. Jeg skulle klarte å stramme opp språket i de fleste sammenhenger VF har ytret seg. Sågar kunne jeg gratis ha kommet med innspill vedr. logoen deres, som fortsatt ser ut som den er laget i Paint. ;)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Skjer stadig og som regel slurv eller feil.
Hvis noe blir gjemt, eller forfalsket med hensikt, da kommer øksa frem og det blir alvorlig.
Mange eksempler på slikt også, kanskje for mange til å begynne å ramse opp, men eksempel var når Eastern Airlines var ute i hardt vær for mange år siden med Frank Lorenzo ved spakene, da forfalsket dem vedlikeholds loggene og ble tatt med buksa på knærne og FAA var ikke nådig.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Whataboutism is a propaganda technique formerly used by the Soviet Union in its dealings with the Western world, and subsequently used as a form of propaganda in post-Soviet Russia. When criticisms were leveled at the Soviet Union, the Soviet response would be "What about..." followed by an event in the Western world
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Ja. Lettjente penger. Jeg skulle klarte å stramme opp språket i de fleste sammenhenger VF har ytret seg. Sågar kunne jeg gratis ha kommet med innspill vedr. logoen deres, som fortsatt ser ut som den er laget i Paint. ;)
Da ville jeg startet med denne ;)
 
Back
Top