Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg kan ikke nok om fly til å forstå alt Peppe skriver over, men selv det jeg forstår viser at man må ta høyde nettopp for at det kan gå galt. Jeg jobber i oljå, og der har man et slagord:

"If you think safety is expensive, try an accident".

Oljå opererer med standarder for å unngå utblåsninger, bl.a. at det skal være flere barrierer mellom reservoaret og overflaten, og der prosedyrer for å sikre at de holder. For de som husker Deepwater Horizon skjedde nettopp det at det hadde gått så greit hittil, man hadde tatt noen shortcuts, først og fremst at sementen mellom hullet og metallforingen i brønnen ikke hadde fått stivne skikkelig.

Inntil den dagen det ikke gikk så greit, det kom en utblåsning, og metallforingen inni skjøt opp i blow-out-preventeren (som det heter på godt norsk), slik at den heller ikke virket.

Jeg tror BP i ettertid ser at de skulle spandert et par dagers ekstra rigg-rate på å la sementen tørke.....
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Samferdelsdepartementet har har sagt nei til det Giæver beskrev som et smutthull som fantes for FOT-flyplassene tidligere i år. Han hadde funnet ut at FV kunne "plukke opp passasjerer langs FOT-rutene" som han uttrykte det, for så å mate Norwegian med passasjerer til eksempelvis Oslo, ved å fly dem til Bodø eller Tromsø, sålenge hele reisen var kjøpt som en transaksjon. Samferdelsdepartementet er klar; samme flymaskin må nyttes for hele turen.

Hele artikkelen finnes bak betalingsmur https://www.an.no/bodo/luftfart/lof...ruke-samme-fly-til-oslo-via-bodo/s/5-4-525994
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Spennende at skjermbildet mitt, og Olas respons til meg har nådd forsiden av nrk.no :) https://www.nrk.no/nordland/anklage...t_-mennesker_-_-fullstendig-lavmal-1.13540156

Observerer forøvrig at FlyViking AS' facebookside kategorisk sletter alt av kritiske kommentarer på "veggen" deres. Andre flyselskap mottar enormt med dritt, og svarer stort sett demokratisk og/eller velger å ignorere kommentarene. Men FlyViking velger altså å slette alt av kritikk. Senest i dag fjernet de en kvinnes kommentar "seriøst?" + link til "avlivningssaken". Det er skinnende rent på veggen, med utelukkende støttemeldinger eller svada om åpning av flyruter fra Førde til Hong Kong.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Får ta fram en slags gladnyhet om selskapet da

Avslutter sak mot FlyViking

Konkurransetilsynet har avsluttet undersøkelsene hos flyselskapene FlyViking og Danish Air Transport. Det er ikke funnet tilstrekkelig bevis for at det foreligger et samarbeid i strid med konkurranseloven.

Konkurransetilsynet har gjennomgått et betydelig materiale, både fysisk og elektronisk, som ble beslaglagt ved bevissikringen. I tillegg er det foretatt forklaringsopptak med ansatte i FlyViking og Danish Air Transport. Etter en grundig gjennomgang har tilsynet ikke funnet grunnlag for å gå videre med saken, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese.


http://konkurransetilsynet.no/nb-NO/aktuelt/nyheter/2017/flyviking/
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Da har kommentarene til visse personer i selskapet ført til st de får en ny runde/møte med LT ang avvisningen. Bra at de viser at det å være stor i kjeften får noen konsekvenser.

– Selv om avviket er lukket er Luftfartstilsynet i tvil om FlyViking har skjønt hvilke prosedyrer som gjelder, og har derfor kalt inn ansvarlig leder til en avklarende samtale med luftfartsdirektøren den 8. juni, legger hun til.

https://www.nrk.no/nordland/flyviking-tok-av-med-sno-pa-vingene-_-kalles-inn-pa-teppet-1.13542667
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Dem er glad for å blitt rapportert står det:

– Jeg er veldig glad for at vi har en bransje som er preget av at det rapporteres, slik at man får vurdert tiltak der det er nødvendig. Innspillene man får gjør oss enda sikrere og mottas med takk.

Det må vel være hykleri på sitt beste.:rolleyes:
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nå har FV dumpet prisene ned til 299,- i en sommerkampanje på samtlige ruter. Det gir netto 18,- i kassa....
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Flere reiseanekdoter om pax-tall TOS-HFT ser ut til å underbygge hypotese om stigende belegg (også pre-299-salg). Tilnærmet fullt på et par avganger forrige helg, 15-20 i dag.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Flere reiseanekdoter om pax-tall TOS-HFT ser ut til å underbygge hypotese om stigende belegg (også pre-299-salg). Tilnærmet fullt på et par avganger forrige helg, 15-20 i dag.
Ja, målet er nok å få flere ombord for å bli kjent med produktet ved å dumpe prisene. Sees vel på som en investering.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ja, målet er nok å få flere ombord for å bli kjent med produktet ved å dumpe prisene. Sees vel på som en investering.

Det er vanskelig å forstå dette grepet, men det er i alle fall en bekreftelse på at belegget med bill priser på 499 er for lavt.
En annen side er hvor stor del av markedet som er tilbake når du regner med de som skal videre med flight no.2, de som allerede har bestilt sine sommer avganger og de som av andre grunner velger WF.
Sannsynligvis klarer ikke 299, priser å "trylle" frem nye "kunder" fordi totalmarkededet simpelthen ikke er stort nok.
Det hele virker som panikk i mine øyne.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Var det fly 4 som skulle være 50 seter, eller var det først fly 5?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nå er Ola i krig med eget styre

https://www.an.no/naringsliv/grunde...nei-giaver-flytter-kanskje-likevel/s/5-4-5679

Giæver vil flytte. Styret sier nei. Giæver flytter kanskje allikevel.
DEL

Turbulensen har nå også nådd styrerommet i det nystartede flyselskapet FlyViking.

Sist uke behandlet styret et forslag om å flytte virksomhet til Lyngseidet, hjemstedet til grunder Ola O.K. Giæver.

Det skriver Nordlys.

Etter at styreflertallet sa nei rykket Giæver ut med en egen kunngjøring på Facebooksiden sin:

Kunngjorde flytteplanene

«Som et ledd i å senke kostnadene legger FlyViking sitt hovedkontor / administrasjon til Lyngseidet! Regjeringen tilrettelegger for store årlige skatte & avgiftsbesparelser for bedrift og ansatte! Eierne av FlyViking er samstemmt i å benytte seg av denne muligheten, da for å øke konkurransekraften og tilby super-lave billettpriser!»

Ola O.K Giæver sier i en knapp kommentar at når eierne av 99 prosent av aksjene ønsker at noe skal skje, så blir det slik. Selskapets styreleder, Ola Olsen, sier at han ikke ønsker å kommentere interne forhold i styret.

En som imidlertid gjerne kommenterer striden er flygesjef, mindretallsaksjonær og styremedlem Jan Kristensen:

- Det er ren desinformasjon

– Styret har sagt nei til flytting. Det Giæver melder er ren desinformasjon, og jeg blir svært provosert av det han skriver. 3 av 2 styremedlemmer sa nei, og det var det gode grunner til. Dette er et flyselskap som naturligvis har sin operasjon knyttet til en flyplass. Dersom administrasjonen skal være et annet sted enn den operative virksomheten vil det skape uheldig avstand mellom administrasjonen og de om står for den operative driften, sier Kristensen.

– Selskapet er under oppstart og er sårbart. Det er helt nødvendig med tett oppfølging og løpende dialog for at dette skal fungere bra, sier Jan Kristensen.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Så spennende, første gangen jeg personlig leser noe fra et menneske med beina på jorda internt i FlyViking :)

For de som ikke kjenner til facebookposten, her er faksimile:
du5iLaB.jpg
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Er det så dyrt med kontorlokaler i Langenes?
Men på sikt vil det kanskje lønne seg med eget helikopter mellom Lyngseidet og Tromsø, ifm møter ol.

Men virker ved første øyekast litt rart å legge HQ ut i provinsen.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Er det så dyrt med kontorlokaler i Langenes?
Men på sikt vil det kanskje lønne seg med eget helikopter mellom Lyngseidet og Tromsø, ifm møter ol.

Men virker ved første øyekast litt rart å legge HQ ut i provinsen.

Fins rikelig avgiftsfordeler ute i provinsen. Bl.a. 0% arbeidsgiveravgift og diverse tiltak for Nord-Troms og Finnmark.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

FlyViking sparer rett nok noe arbeidsgiveravgift ved å flytte 15-20 ansatte til Lyngen, da satsen reduseres fra 7,9 % i Tromsø til 0 % i Lyngen. Anslagsvis vil det være i underkant av millionen i året.

Men vil det være andre besparelser i selskapsbeskatningen?

Jeg har mine tvil til at besparelsen på en slik flytting vil overveie ulempene med å ha HQ i distriktet. Giæver får imidlertid god respons i ekkokammeret sitt på Facebook når han skyter mot "regjeringen" og "avgifter".. ;)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det synes også åpenbart at man får lokaler til en vesentlig billigere penge (les, sikkert omtrent gratis fra en ivrig kommune) i Lyngen enn på selve Tromsøya. Ikke nødvendig å fiske frem noe statistikk for kvm-pris på næringsarealer (hvis noe slikt eksisterer for Lyngseide) for å slå det fast. Muligens ekstra dyrt i Tromsø siden flyplassen ligger "midt i byen", i motsetning til f.eks Flesland, Værnes, Gardermoen m.fl.

Å flytte driften til Lyngseide, hvor man er mange mil + ei ferge unna TOS høres unektelig rart ut, selv om kostnader isolert sett kan spares.

– Styret har sagt nei til flytting. Det Giæver melder er ren desinformasjon, og jeg blir svært provosert av det han skriver. 3 av 2 styremedlemmer sa nei, og det var det gode grunner til.

3 av 2 styremedlemmer, det kaller jeg et skikkelig flertallsvedtak :)
 
Back
Top