Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Utrolig hva han lirer av seg på Facebook nå .... Skulle gjerne visst hva som foregår i hodet på de som fører flyene hans nå. Det må da være kleint ....

Ikke umulig samme følelsen som enkelte i det Hvite Hus og endel andre i den amerikanske administrasjonen. Det eneste som mangler er jo at han begynner snakke om hendene sine

Tror jeg forstår hvordan det fungerer nå. OG produserer så mye varmluft at vanlig aerodynamik ikke gjelder for hans fly :9:

https://en.wikipedia.org/wiki/UTair_Flight_120

There were 31 fatalities and 12 survivors from the 43 people on board.

The Interstate Aviation Committee (MAK) released their final report on 16 July 2013. They determined the cause of the accident to be that the aircraft departed without having been de-iced, though the crew were aware snow and ice had accumulated, and, as a result, stalled on climb-out.

The report also identified a number of contributing factors that had to do with the airline's safety and training deficiencies

Last edited:

Jeg fløy i 3 år mellom Oslo og Kristiansand t/r ukentlig.
Fløy alltid med Norwegian.
På vinteren var det ofte slik at SAS deicet sine og Norwegian kjørte rett til rullebane.
Noen få ganger omvendt. Flest ganger deicet begge.

Så er dette opp til selskap, kaptein eller meterolog på flyplass å avgjøre om det skal deices eller ikke?

Dar har kapteinen som fløy også kommet med tilsvar:

FlyViking-pilot om snøbråket: – Dette var helt i tråd med gjeldende praksis
...

– Den aktuelle avgangen fra Hammerfest den angjeldende dagen var en klassisk situasjon med non-adhering snø på en kald flate. Da er det helt vanlig praksis å la dette blåse av under take off-rullingen. Dette kjenner de fleste piloter med lang erfaring på kortbanenettet til, slår han fast.

http://luftfart.media/2017/05/24/fl...-dette-var-helt-i-trad-med-gjeldende-praksis/

Ja, en klassisk situasjon i -1 med tørr snø rett bak propellen som ikke blåste av...

Det er jo rent ud sagt rystende læsning som professionel pilot, når man gennemgår citater fra ejer, flyvechef og den pågældende kaptajn. Jeg håber der bliver voldsomme konsekvenser, da denne amatørklub helt åbenbart ikke er i stand til at transportere befolkningen på betryggende vis.

Dagens fra Ola Giæver. Lurer du på hvem som står bak 1 like til hver av disse kommentarene? Det er Ola Giæver selv, som liker sine egne kommentarer. Han må jo synes han selv er helt uovertruffen, der han anklager Widerøe for å ha "avlivet" mennesker. Jeg blir faktisk litt målløs. Kan dere se for dere Carsten Spohr (CEO Lufthansa) sitte på facebook og anklage sine konkurrenter for å ha "avlivet" mennesker?

7a8c887d-63c5-43f4-a56c-23b8b6e2b79d.png

Dagens fra Ola Giæver. Lurer du på hvem som står bak 1 like til hver av disse kommentarene? Det er Ola Giæver selv, som liker sine egne kommentarer. Han må jo synes han selv er helt uovertruffen, der han anklager Widerøe for å ha "avlivet" mennesker. Jeg blir faktisk litt målløs. Kan dere se for dere Carsten Spohr (CEO Lufthansa) sitte på facebook og anklage sine konkurrenter for å ha "avlivet" mennesker?

Har du link til denne?

At ikke Luftfartstilsynet har "stengt" denne butikken allerede er jo egentlig en skandale :drunk:

... når man trodde bunnen var nådd....

Jeg er helt målløs, at denne mannen har sertifikater til å frakte passasjerer er skremmende. Hvordan i alle dager kan en eier av et firma ha slike holdninger?

Det er en ting innenfor luftfarten og der er sikkerhet kommer alltid først, det gjelder for alle uansett!

Det begynner å bli såpass mye grums som har kommet til overflaten at det er rett før noen i et større landsdekkende avis med god grunn slå opp et oppslag som: "Fly Viking: Nystartet flyselskap i Nord-Norge prioriterer billige billetter fremfor sikkerhet"

Slettet han disse? Finner de ikke på siden hans.

Er nok slettet. Har scrollet igjennom diskusjonen på OG/FB. Å lese innleggene er en opplevelse av de sjeldne. Maken til språkbruk, banning og innlegg preget av total mangel på intelligens skal man lete lenge etter.
At FV`s styreformann i tillegg deltar i debatten med stor innlevelse er utenfor min fatteevne.

Synd å lese slikt.
Joda, det har jo vært ulykker, men noen av dem var ikke "selvforskylt" av WF.
Også tusenvis av flyginger i verden tøffeste værforhold, det er litt lærekurve gjennom årene.
(Learning Curve)
Husker meget godt Dash-7 styrten i 1988, mennskelig feil, ingen unnskyldninger men det skjer ikke igjen på den måten. Prosedyrer blir satt inn for å tette alle hulene etter slikt.
Ola høres ut som en bitter gammel fyr med liten snurrebass og med stort ego som ikke tålte å bli sparket fra jobben som han var verdensmester i.

Dette er ikke bra. For noen holdninger! Er positiv til nye selskaper og ruter i utgangspunktet, men å skrive slikt... Nei og nei.

Back