Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hmm. Undres hvorfor OG egentlig fikk sparken fra Wideroe.

Holdninger som hører fortiden til. Holdninger som skremmer vettet av meg.

"lett snø på vingene"? Grøsser bare ved tanken. Det var +1 grader. Og flyet hadde stått over natten.

Men penger spart er penger til sparegrisen i lyngen.

Nå hadde jeg håpet litt på FV og ønsket dem det beste. Alltid rom for konkurranse og nye arbeidsplasser. MEN hvis bedriftskulturen er å ta snarveier, og til og med ifm avising, så blir jeg bekymret. Hvis det stemmer som beskrevet at av-ising koster ca 35000kr så er det mye penger for et lite selskap i oppstart, men dette er feil sted å spare! man bør ha kapital og kultur til å fly forsvarlig, hvis ikke så driver man på linje med selskaper i land vi ikke ønsker å definere oss med.

Når luftfartstilsynet får ut på den måte de gjør her, så er det ikke noe poeng i å bagatellisere hendelsen. Her har kapteinen enten gått på akkord med bedriftskulturen/prosedyrene, eller gjort akkurat det han trudde var forventet av han..
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Når luftfartstilsynet får ut på den måte de gjør her, så er det ikke noe poeng i å bagatellisere hendelsen. Her har kapteinen enten gått på akkord med bedriftskulturen/prosedyrene, eller gjort akkurat det han trudde var forventet av han..



OG og hans folk gjør aldri feil. Alle andre er idioter.

Kan det være så vanskelig å innrømme at dette var uheldig? Men ser at menigheten ikke lar seg affisere av slikt småplukk.

En skriver sågar på facen til OG at så lenge de flyr med is i magen og snø på flyet, så går det godt [emoji43]
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Svaret til Ola Giæver på Facebook står jo veldig i kontrast til det hans egen flygesjef sier (clean aircraft concept).
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ikke noe annet en svært uheldig kommunikasjon at flyvesjef har innrømmet avvik og skal følge opp, samtidig som OG hagler løs mot hele saken på private fora. Skal ikke være lett å være administrasjon når eier oppfører seg som en løs kanon.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Svaret til Ola Giæver på Facebook står jo veldig i kontrast til det hans egen flygesjef sier (clean aircraft concept).


Hvorfor bruker han på død og liv sin egen personlige Facebook-konto til disse utbruddene, og ikke FlyVikings konto? Jo, det er fordi han helst kun vil nå ut til menigheten sin med meningene sine. Der vet han han får støtte uansett.

Kommer han med slikt på selskapets konto er det lettere at dette hefter negativt ved selskapet.

Dette viser jo bare at han innerst inne er fullstendig klar over at dette i bunn og grunn ikke er bra.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.


Helt utrolig hva folk får seg til å skrive på siden til OG, og ikke minst hva han får seg til å svare. Har alltid likt folk som tør å risikere egne penger og tid på å starte opp eget, men begynner å lure litt når man leser hva som blir gjort, sagt og skrevet :drunk:
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Selvfølgelig er Flyprat skyldig :D
Men jeg husker at jeg leste noensteds tidligere at OG fikk noe avvik i WF akkurat pga. dette med deuce.
Kan det ha vært noe sannhet i det? Noe som vet?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.

Ett av de syv bud (har tilpasset teksten pga svært dårlig rettskrivning hos originalforfatter);
"Litt is her eller der gjør ikke noe, men den farligste isen er svartsjuka for den kan ødelegge seg sjøl. Stå på Ola"

:D

@fly4fun, lett relatert. Merk at han her også klarer å ytre negativt om Norwegian, noe som er helt borte fra media etter at hans sønn begynte å jobbe der.
34477251120_8834ea20ce_z.jpg
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nærbildet i Nordlys viser at vingen er kontaminert rett bak en motor i drift, dog kanskje i feather. Tørr snø forsvinner ved det minste vindpust/turbulens. Jeg ville aldri gått om bord i den maskinen, men sånn er jeg.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

For å sitere BSL D 2-1 -Driftsforskrift for ervervsmessig luftfart med fly.

“4.3 Forberedelse til flyging
4.3.1 En flyging må ikke påbegynnes før fartøysjefen har forvisset seg om følgende:
j) flyets propeller, vinger, stabilisatorer og rorflater er fri for rim, sne og is, med mindre fabrikanten av angjeldende flytype har godkjent noe annet.“
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

regelverket:

Operator’s procedures should ensure the following:

(1) When aircraft surfaces are contaminated by ice, frost, slush or snow, they are de-iced prior to take-off according to the prevailing conditions. Removal of contaminants may be performed with mechanical tools, fluids (including hot water), infrared heat or forced air, taking account of aircraft type-specific provisions.

Any deposit of frost, ice, snow or slush on the external surfaces of an aircraft may drastically affect its flying qualities because of reduced aerodynamic lift, increased drag, modified stability and control characteristics. Furthermore, freezing deposits may cause moving parts, such as elevators, ailerons, flap actuating mechanism etc., to jam and create a potentially hazardous condition.

Sitat Flygesjef:

"Vi kjører et såkalt «clean aircraft concept». Det betyr at flyet skal være rent for snø. Men vi har et konsept som vi følger og dersom det er brudd på det konseptet, så tar vi det alvorlig. Det har vi også gjort i denne saken, sier Kristensen."

Sitat Sjefsflyger:

"Ved preflight-inspeksjon før avgang så jeg omtrent en centimeter tørr snø på det kalde flyet. Denne type snø blåser av ved 30 – 40 knops hastighet"

Sitat pilot og eier av selskapet:

"Tørr snø har NULL effekt på flyets ytelse, hvilket bildet viser, snøen blåser av flyet!"

Hva gjelder egentlig?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Heading i Nordlys (betalingsmur)

"Ola Giæver slår tilbake:"
"Widerøe driftet selv slik gjennom de 33 år jeg var der"
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

. Ingen har fløyet mer kortbane enn meg

Hallelujah, her har vi en verdensmester ombord.
Litt ekkelt å lese slikt, i denne bransjen bør man være veldig beskjeden for det kan skje noe den neste timen.
Jeg kjenner mange som sikkert har fløyet mere kortbane enn OG. I Alaska jobbet jeg med folk som hadde dette som levebrød i 30-40 år, og der fløy vi mye på mindre fly og kortere baner. Det meste jeg gjorde var 23 flyturer på en dag. Veldig korte baner og veldig mye snø og is, men jeg gjorde det der i bare 3 år, bare amatøren.
Det er vel på en måte riktig at jetfly med tynnere vinger og mere kritisk "air-foil" kan ta mindre is på vingene enn en Dash-8 med lav vekt, men vi vet ikke sikkert, de flyene har ikke blitt testet og godkjent for nettopp "snø som kommer til å blåse av på avgangen"
Siden vi ikke vet det nøyaktig er det best å ikke ta noen sjanser, få det av før man kommer på rullebanen enten det ser uskyldig ut eller ikke.
Det er nok av x faktorer i fly bransjen, man trenger ikke lage flere sånn på sparket.
Hva om denne Dash-8 til Ola tar av med litt nysnø på vinger og hale og kanskje blåste ikke alt av for det var kaldere over natta og noe frøs fast. Så vi tar av og mister en motor som må stenges av nettopp når vi må ta en krapp sving for å unngå terreng? Vi mistet bare 50% av motorkraften, men mistet 90% av total ytelse. Er det litt is på vingene og en krapp sving
så har vi mistet det meste av sikkerhets marginer, kanskje alt. Flyet begynner å riste for steile hastigheten har gått opp svært mye med is på vingen og krapp sving.
Hvor mange pax som sitter baki flyet da og setter opp tommelen for dem sparte et par hundre spenn på flybilletten og Ola sparte 35 000 på de-icing?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Sjokkerende oppførsel av OG og flygesjefen, som åpenbart ikke har lest BSL. Drøye påstander og drøy oppførsel av OG på hans FB-side, men alt er vel som vanlig WFs feil. Var vel deres feil at sjefsflygeren hans strøk på fem skippersjekker hos WF også tenker jeg.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Utrolig hva han lirer av seg på Facebook nå .... Skulle gjerne visst hva som foregår i hodet på de som fører flyene hans nå. Det må da være kleint ....
 
Back
Top