Hmm. Undres hvorfor OG egentlig fikk sparken fra Wideroe.
Holdninger som hører fortiden til. Holdninger som skremmer vettet av meg.
"lett snø på vingene"? Grøsser bare ved tanken. Det var +1 grader. Og flyet hadde stått over natten.
Men penger spart er penger til sparegrisen i lyngen.
Når luftfartstilsynet får ut på den måte de gjør her, så er det ikke noe poeng i å bagatellisere hendelsen. Her har kapteinen enten gått på akkord med bedriftskulturen/prosedyrene, eller gjort akkurat det han trudde var forventet av han..
Svaret til Ola Giæver på Facebook står jo veldig i kontrast til det hans egen flygesjef sier (clean aircraft concept).
Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.
Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.
Hvor står dette å lese? Har ikke gidda å snoka på OG på boka, men vil tippe der kanskje?!Nå får Flyprat skylda også ...![]()
Hvor står dette å lese? Har ikke gidda å snoka på OG på boka, men vil tippe der kanskje?!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Operator’s procedures should ensure the following:
(1) When aircraft surfaces are contaminated by ice, frost, slush or snow, they are de-iced prior to take-off according to the prevailing conditions. Removal of contaminants may be performed with mechanical tools, fluids (including hot water), infrared heat or forced air, taking account of aircraft type-specific provisions.
Any deposit of frost, ice, snow or slush on the external surfaces of an aircraft may drastically affect its flying qualities because of reduced aerodynamic lift, increased drag, modified stability and control characteristics. Furthermore, freezing deposits may cause moving parts, such as elevators, ailerons, flap actuating mechanism etc., to jam and create a potentially hazardous condition.
"Vi kjører et såkalt «clean aircraft concept». Det betyr at flyet skal være rent for snø. Men vi har et konsept som vi følger og dersom det er brudd på det konseptet, så tar vi det alvorlig. Det har vi også gjort i denne saken, sier Kristensen."
"Ved preflight-inspeksjon før avgang så jeg omtrent en centimeter tørr snø på det kalde flyet. Denne type snø blåser av ved 30 – 40 knops hastighet"
"Tørr snø har NULL effekt på flyets ytelse, hvilket bildet viser, snøen blåser av flyet!"
. Ingen har fløyet mer kortbane enn meg
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.