Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

56 000 daglig i fly leie, høres mye ut, det blir 1,680,000.00 i måneden for et par gamle Dash 8.
Hva tror du Ola, eller Flygplan, stemmer det?

Beklager - regnefeil. Nyr tall i rødt. Brukte togangen en gang for mye. :p Har fra en pålitelig kilde at de betaler 50.000 USD per fly i måneden.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Beklager - regnefeil. Brukte togangen en gang for mye. :p Har fra en pålitelig kilde at de betaler 50.000 USD per fly i måneden.

Stemmer nok bedre, men allikevel snakker vi om store underskudd pr. dag idet 15pax pr. flight er langt i overkant av det reelle.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Beklager - regnefeil. Brukte togangen en gang for mye. :p Har fra en pålitelig kilde at de betaler 50.000 USD per fly i måneden.

Mye penger det også.
Lurer på hva det koster å kjøpe et slikt fly?
Hvis eieren sitter på en hel masse gamle DHC-8-100 så er det kanskje ikke så stort behov for dem ute i verden og prisene deretter?
Så nå på Google, mange -100 til salgs, men dem vil ikke ut med prisene
-300 ligger på $6mill og -400 på $12m.
Kanskje $3,5mill for en -100..?
5 års avbetaling blir kanskje på $30k i måneden, men dette er jo spekulasjon og ikke annet.
Helt sant at det er dyrt å drive flyselskap og jeg aner ikke hvordan man kan tjene penger på å selge billig biletter.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Helt sant at det er dyrt å drive flyselskap og jeg aner ikke hvordan man kan tjene penger på å selge billig biletter.

Volum på billettsalget og lave utgifter. Men man vil selvsagt tape penger i starten, for folk som flyr disse rutene skjønner at de er krevende å operere, og vil se regularitet og sjeldne kanselleringer først. Da vil nok også volumet komme der det er grunnlag. Noen ruter de forsøker på vil nok ikke ha det grunnlaget markedsundersøkelser har sagt, og noen vil kanskje ha bedre grunnlag. I starten handler det om å skape noe omsetning, slik at det ikke bare går penger ut, men også kommer noe inn.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Problemet er at for de aller fleste varer alt for lenge og at pengebingen er for liten til å komme seg forbi den.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Om man går ut fra at regnestykket til MOW holder vann, så er det snakk om 8x15x2=240 pax per dag.

Da må hver enkelt hoste opp tett oppunder 860 kroner, for at det skal gå break even..

Så konklusjonen er at det er passasjervolumet som må opp og gjerne mulighet for å ta ut merpeis. Ikke rakettforskning ute å går der altså!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

....Da må hver enkelt hoste opp tett oppunder 860 kroner, for at det skal gå break even..

I tillegg kommer avgift til Avinor for security, avgangsavgift basert på MTOW, underveisavgift, og at 10% av billettinntektene er MVA som han stat skal ha.. Dekker leasingkostnadene for oljelekkasjen de måtte fikse i Kiruna?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Beklager - regnefeil. Nyr tall i rødt. Brukte togangen en gang for mye. :p Har fra en pålitelig kilde at de betaler 50.000 USD per fly i måneden.

Det er ganske mye penger. Hva inkluderer den summen? Alt inkludert, som en leiebil men med en litt fet egenandel ved skade som man kan kjøpe seg fra, eller kun hardvare og alt annet som servicer, forsikring etc står for leitagers egen regning? Eller kanskje noe midt i mellom?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Regnskapstall. Hvor ofte FV velger å presentere dem blir opp til dem selv, men de kommer uansett høsten 2018 da det er offentlig informasjon.

Tror desverre det kommer noe fra skifteretten før den tid
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det er ganske mye penger. Hva inkluderer den summen? Alt inkludert, som en leiebil men med en litt fet egenandel ved skade som man kan kjøpe seg fra, eller kun hardvare og alt annet som servicer, forsikring etc står for leitagers egen regning? Eller kanskje noe midt i mellom?

Ingenting av det er inkludert.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Et tidligere anslag over selskapets inntekter tror jeg er for optimistisk. De fleste billettene selges for kr 499,- inkludert avgifter. Hvis vi regner et snitt på kr 550.- så gir det kr 246,- i skatter og avgifter, og kr 304,- til selskapet. Når jeg sier skatter og avgifter så er det avgiftene på selve billetten, selskapets avgifter som startavgift og underveisavgift etc. kommer i tillegg og dekkes av selskapet.

Selskapet sier de skal ha "5 fly i løpet av våren" (mai?). For å få lave kostnader per flyging må utnyttelsen være ganske høy. Normalt høy utnyttelse av 5 fly vil koste over 200 mill. på årsbasis.

Flyviking kan få pengene til å holde lengst mulig ved å utsette nye ruter og fly.

De kan også håpe på at en emisjon kan øke egenkapitalen med 150 mill. Det kan jo finnes en rik onkel til som vil bruke litt av formuen på å "ødelegge" for Widerøe litt lenger.

Det ser vel ut til at de går litt for begge deler.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Vedr. emisjon er det ingen institusjonelle investorer som går inn og private må regne med å ta tap uten mulighet for exit.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvis vi regner et snitt på kr 550.- så gir det kr 246,- i skatter og avgifter, og kr 304,- til selskapet. Når jeg sier skatter og avgifter så er det avgiftene på selve billetten, selskapets avgifter som startavgift og underveisavgift etc. kommer i tillegg og dekkes av selskapet.

FV viser avgiften med et musepek; 282 kr per billett. I tillegg kommer MVA av nettoprisen. Tar vi utgangspunkt i 550 kr, vil regnestykket se slik ut:

Selskapets sitter igjen med 243,64 kr. Skatt er 282, MVA 24,36 kr. Og i tillegg kommer altså alt det andre.
 

Attachments

  • billettpris_FV.jpg
    billettpris_FV.jpg
    29.6 KB · Views: 608
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

FV viser avgiften med et musepek; 282 kr per billett. I tillegg kommer MVA av nettoprisen. Tar vi utgangspunkt i 550 kr, vil regnestykket se slik ut:

Selskapets sitter igjen med 243,64 kr. Skatt er 282, MVA 24,36 kr. Og i tillegg kommer altså alt det andre.

Skatt og MVA er mere enn billetten?
Blir ikke mye igjen til lønninger, lease og bensin.
Ikke rart Widerøe må ta seg betalt for fly biletter. :headbang
Aner ikke hvordan Ola og Fly Viking kan tjene til brødet på å selge billig og betale dyrt:(
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

FV viser avgiften med et musepek; 282 kr per billett. I tillegg kommer MVA av nettoprisen. Tar vi utgangspunkt i 550 kr, vil regnestykket se slik ut:

Selskapets sitter igjen med 243,64 kr. Skatt er 282, MVA 24,36 kr. Og i tillegg kommer altså alt det andre.
Bildet ditt ser ut til å oppgi avgifter for to billetter, iiie èn.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Eksempel Hammerfest - Bodø

Voksen...................425
Startavgift................49
Sikkerhetsavgift......65
Seteavgift................80
Passasjeravgift......62
=............................681
10% MVA...........68.10
=...........................749,10

Altså går vel minst(noe inngående​ mva har man jo også) 601 kr av denne billetten til driftsutgifter. Ser mest ut som FV har beregnet kostnadene for alle aspekter med turen, og informerer om det på denne måten. Så spørs det om det er en fordel, ulempe eller likegyldig. Det eneste man trenger å gi opp er jo MVA. Avgifter som staten tar bør også​ opplyses om, altså seteavgiften.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Prissystemet til FV er noe spesielt ved at det for hver avgang selges 5 plasser til lavpris ,
Eks. Hammerfest - Bodø kr.749,-.Seteplass nr. 6 og resten av flyet selges til 1499,-.
Selges det 10 bill. blir snittprisen 1124,-.Selges det 15 bill. vil snittprisen øke til 1249,-
Systemet sier m.a.o at FV selger 5 seter til lavpris og resten av setene til fullpris.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Prissystemet til FV er noe spesielt ved at det for hver avgang selges 5 plasser til lavpris ,
Eks. Hammerfest - Bodø kr.749,-.Seteplass nr. 6 og resten av flyet selges til 1499,-.
Selges det 10 bill. blir snittprisen 1124,-.Selges det 15 bill. vil snittprisen øke til 1249,-
Systemet sier m.a.o at FV selger 5 seter til lavpris og resten av setene til fullpris.

Hammerfest-Bodø er to flygninger (via Tromsø).

Hvis det stemmer at prissystemet deres er så rørende enkelt og gjennomsiktig så viser lavpriskalenderen at salget er helt minimalt, på nesten alle avganger finnes flere billetter til 499, eller som i ditt eksempel 749 for to hopp. Sjokkerende dårlig salg.
 
Last edited:
Back
Top