Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Må bare ønske Flyviking lykke til! Spennede og bra med et nytt norsk selskap. Tror og håper de klarer seg, etter første tur med dem så sitter værtfall jeg igjen med en god følelse!
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Widerøe har nå i alle fall flydd normalt til Hammerfest, Tromsø og Bodø i morgentimene bortsett fra noen kanselleringer pga teknisk.

*edit*
Fra deres Facebookside:
FlyVikings oppstart har vært krevende med en rekke oppstarts utfordringer. Dette vil medføre enkelte kanselleringer i dag og de nærmeste dagene. Vi vil flytte alle som blir berørt til andre avganger, hvis dette ikke passer vil vi betale tilbake billettpris og kompensere for den ulempe endret reise medfører.

Vi jobber intenst for å komme ajour med ruteplanen og ber om at våre reisende har tålmodighet med oss nå i startfasen.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

I forhold til EU's regler om kompensation og/eller ombookning til næste ledige afgang (også med konkurrerende selskaber) kan man så dække sig ind under "opstarts vanskeligheder" eller er det betaling ved kasse 1?

Widerøe har nå i alle fall flydd normalt til Hammerfest, Tromsø og Bodø i morgentimene bortsett fra noen kanselleringer pga teknisk.

*edit*
Fra deres Facebookside:
FlyVikings oppstart har vært krevende med en rekke oppstarts utfordringer. Dette vil medføre enkelte kanselleringer i dag og de nærmeste dagene. Vi vil flytte alle som blir berørt til andre avganger, hvis dette ikke passer vil vi betale tilbake billettpris og kompensere for den ulempe endret reise medfører.

Vi jobber intenst for å komme ajour med ruteplanen og ber om at våre reisende har tålmodighet med oss nå i startfasen.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Er alle dagens flighter innstilt?

d01de93ab4340ea429688d95db2256c7.jpg


Ikke akkurat en knallstart
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

LN-FVA gikk i følge FR24 til Kiruna i går.
Noe teknisk ?

Noen ganger forklares innstillinger med "teknisk" imens sannheten er mangel på passasjerer.
I dette tilfelle er det grunn til å tro at FV ikke har tilstrekkelig med passasjerer og det er derfor snakk om å begrense tap.
FV ikke skal ha mange slike dager før tilliten i markedet rakner.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Fra trafikkinformasjonen på flyviking.no:

Vi har dessverre et lite teknisk problem med flyet idag, og har måttet kansellere de første turene i påvente av utbedring. Vi kan ikke sette inn vårt andre fly i stedet, da dette ennå ikke er klarert for flyvning i Norge. Vi beklager til alle som er berørt av dette.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Fra trafikkinformasjonen på flyviking.no:

Uffda, det andre flyet er ikke klarert for flyging i Norge og står bare til pynt?
Da kan det rakne fort ja.
Spennende å se hvordan dette går men ser ut som trang fødsel.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Situasjonen illustrerer godt hva bransjen sier utfordringen for FV vil være dvs. i hvilken grad organisasjonen vil klare/ha evne til å takle uventede hendelser.
WF har løpende irregulære hendelser som takles av en erfaren organisasjon og som i liten grad merkes av passasjerene. OG og FV har hele tiden terpet på WF høye priser og dyre organisasjon, men har i liten grad nevnt at bak ligger en velsmurt organisasjon som takler hendelser uten at passasjerene berøres i særlig grad.
Når FV nå satser på en "billig" organisasjon sier man samtidig at kunden må ta hensyn til at evnen til å håndtere uforutsette hendelser/kanseleringer er tilsvarende liten.
M.a.o, i pris ligger ikke bare flygningen i seg selv, men også sikkerheten for at irregulære hendelser ikke i stor grad skal påvirke mine reiseplaner.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

I AN bekrefter FV at alle flygningene er kansellert.

Sitat (fra bak betalingsvegg):

To døgn etter jomfruturen, må FlyViking kansellere alle flygninger. Årsak: Teknisk feil.

Vi må vente på en del. Den skal komme i løpet av ettermiddagen, sier styreleder og pilot Ola O.K. Giæver

Han sier det dreier seg om fire-fem kansellerte flygninger. FlyViking går nå i rute mellom Tromsø, Bodø og Hammerfest med flyet. Første flygning var mandag. Nå er flyet i beste fall i lufta igjen torsdag.

FlyViking har ytterligere et reservefly stående på Tromsø lufthavn.

- Men det har ikke alle godkjenninger. Derfor kan vi ikke sette det inn.

- Det er sånt man må regne med i en innkjøringsfase. Se på Norwegian og Dreamlinerne. De stod hele tiden.

- Er det en reklamasjonssak?

- Det vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke kostnadene. Dette har mekanikerne kontroll på.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Vi må vente på en del. Den skal komme i løpet av ettermiddagen, sier styreleder og pilot Ola O.K. Giæver

Noen som kjenner til hvorfor de ikke kunne ta delen fra flyet som står?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Noen som kjenner til hvorfor de ikke kunne ta delen fra flyet som står?



Litt avhengig av hva slags del det er snakk om, men har de utstyr og kompetanse i TOS til å fikse mer enn veldig basic utstyr?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Synd det skjedde så tidlig, man er sårbare med så liten flåte. At det kommer problemer i en opstartsfase er imidlertid ikke overraskende, det er gelt som forventet.

At WF har en velsmurt organisasjon ved slike hendelser kan nå i høyeste grad diskuteres. Men de har flere fly, og det er selvsagt en fordel.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Noen som kjenner til hvorfor de ikke kunne ta delen fra flyet som står?

Ifølge ifinnmark.no (er en +sak, altså bak betalingsmur) så står det følgende om fly nr 2

– Hvorfor har ikke fly nummer to vært klar nå da?

– Det må godkjennes og det tar litt tid. Det viste seg at flyet manglet en funksjon som var nødvendig i Europa, men ikke i Canada hvor flyet er hentet fra. Vi må ha denne delen på plass, sier Dahl.


Og fly nr 1


Administrerende direktør hos FlyViking, Stein Terje Dahl, forteller mer konkret at det dreier seg om en oljelekkasje på flyet.
– Situasjonen er da at den ene flymaskinen vi har fått godkjent til bruk i Norge har fått en ganske omfattende oljelekkasje. Vi måtte sende det til Kiruna for å gå i hangaren og finne ut hvor lekkasjen var, sier Dahl.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvor er Teknikerne? Delelagret? DH-8 krever mye vedlikehold og stort delelager. Flyet er i Kiruna ref FR24.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ifølge ifinnmark.no (er en +sak, altså bak betalingsmur) så står det følgende om fly nr 2




Og fly nr 1




OK, så det er snakk om en stor (olje)lekkasje og man vet ikke hvor den kommer irfa. Hvordan vet FV da at de kun må vente på 1 del?

Når man må feilsøke med slike problemer da er jeg forberedt på at flyet står flere dager på bakken.....

Lurer på om flyet var luftduktig å fly til Sverige når man var klar over lekkasjen. Eller har FV fått dispensasjon eller lignede?

Håper for FV at de kan wetlease en maskin for å begrense skadene for selskapet mens flyet er grounded.....
 
Back
Top