Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tror nå for min del at en som har 35+ års erfaring med flytypen har litt bedre peiling på når flyet bør avises enn lekmenn på et forum.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tjah. Ser ikke ut til at tjukk flyflåte hjalp noe særlig på TOS i morges ;)

Flyene der skulle komme fra Alta, hvor de ikke kom seg til i går med været som var... De fløy derfor til Alta først i dag.

Men det førte ikke til videre forsinkelser for samtlige ruter til selskapene ut resten av dagen.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tror nå for min del at en som har 35+ års erfaring med flytypen har litt bedre peiling på når flyet bør avises enn lekmenn på et forum.

Så når han har stått i +20 minutter i heavy snow uten å deice samt at alle andre selskaper deicer så er det Ola som vet best? Er det sånn å forstå?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Så når han har stått i +20 minutter i heavy snow uten å deice samt at alle andre selskaper deicer så er det Ola som vet best? Er det sånn å forstå?

Helt riktig! Ola vet best.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Så når han har stått i +20 minutter i heavy snow uten å deice samt at alle andre selskaper deicer så er det Ola som vet best? Er det sånn å forstå?

Han vet nok bedre enn hva de fleste her på forumet gjør i allefall. Jeg reiste for øvrig med Widerøe for en kort tid siden under lignende forhold, bakkestopp på over 30 min og kraftige snøbyger, men ingen avising. Jeg overlater de avgjørelsene til fagfolkene for min del.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Han vet nok bedre enn hva de fleste her på forumet gjør i allefall. Jeg reiste for øvrig med Widerøe for en kort tid siden under lignende forhold, bakkestopp på over 30 min og kraftige snøbyger, men ingen avising. Jeg overlater de avgjørelsene til fagfolkene for min del.

Kan du oppgi dato og flight nummer? Du husker sikkert siden det er for kort tid siden...

eller er dette det som på godt norsk kalles "brønnpissing"?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Han vet nok bedre enn hva de fleste her på forumet gjør i allefall. Jeg reiste for øvrig med Widerøe for en kort tid siden under lignende forhold, bakkestopp på over 30 min og kraftige snøbyger, men ingen avising. Jeg overlater de avgjørelsene til fagfolkene for min del.

Ja da var det nok helt riktig avgjørelse av Ola, var de andre selskapene som tok feil avgjørelse skjønner jeg....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Kan du oppgi dato og flight nummer? Du husker sikkert siden det er for kort tid siden...

eller er dette det som på godt norsk kalles "brønnpissing"?

Nå jeg flyr har du lite med. Var i februar, flygning fra Stokka. Begynner å lure på om de faktisk har avisingsutstyr der, har aldri sett det i bruk... Men det kan vel ha noe med at flyene såvidt jeg vet ikke står der over natten annet enn unntaksvis.

Tror ikke du forstår begrepet brønnpissing.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nå jeg flyr har du lite med. Var i februar, flygning fra Stokka. Begynner å lure på om de faktisk har avisingsutstyr der, har aldri sett det i bruk... Men det kan vel ha noe med at flyene såvidt jeg vet ikke står der over natten annet enn unntaksvis.

Tror ikke du forstår begrepet brønnpissing.

Dersom du oppgir flight nummer og dato går det an å sjekke at din påstand er riktig.
Hvis ikke så er det fort gjort å anta at du presenterer "alternative fakta" ;-)

Ellers bryr jeg meg ikke det spor om når du flyr og hvem dy flyr med
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Dersom du oppgir flight nummer og dato går det an å sjekke at din påstand er riktig.
Hvis ikke så er det fort gjort å anta at du presenterer "alternative fakta" ;-)

Ellers bryr jeg meg ikke det spor om når du flyr og hvem dy flyr med

Hva du måtte anta og ikke får bli din sak :)
Det blir litt sånn som man anta at et selskap går på akkord med sikkerheten uten å faktisk ha all informasjon tilgjengelig, det blir bare en antagelse.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg snakket akkurat med Stein Terje Dahl Adm.dir i FlyViking, han kunne fortelle meg på telefon at flyet ble stående på gaten i lang tid da de var fly nr. 4 i køen for de-ice i morges, så de valgte stå på gaten til de var deres tur, selve de-ice tok ca. 15 min, og det kan vel stemme med at til ca. 20 min fra dep fra gate til de var i luften ... så hvor Lowandslow har det at de droppet de-ice skjønner jeg ikke....
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

For å følge opp meg selv, så kunne Stein Terje Dahl Adm.dir i FlyViking fortelle meg på telefon akkurat nå, at flyet ble stående på gaten i lang tid da de var fly nr. 4 i køen for de-ice i morges, så de valgte stå på gaten til de var deres tur, selve de-ice tok ca. 15 min, og det kan vel stemme med at til ca. 20 min fra dep fra gate til de var i luften ... så hvor Lowandslow har det at de droppet de-ice skjønner jeg ikke....

Kan du også bekrefte at de deicet på avgangen til Bodø?
Av de jeg har snakket med som var på plassen er det ingen som så han avise før den avgangen.
Det gjorde han forsåvidt ikke på avgang nr. 2 til Hammerfest heller...
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Kan du også bekrefte at de deicet på avgangen til Bodø?
Av de jeg har snakket med som var på plassen er det ingen som så han avise før den avgangen.
Det gjorde han forsåvidt ikke på avgang nr. 2 til Hammerfest heller...

Ganske dumt å ikke avise før avgang, ikke bare av sikkerhets grunner, men også forde alle springer rundt med mobil kameraer og video, ikke minst i tårnet hvor det er lett å se ned på toppen av vinger og hale.
Tror nok at de Ole gjør det som er riktig selv om det er dyrt.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jøss, her var det mange amatører som plutselig hadde blitt eksperter. ;):fly


I hvilken grad vet du om hva andre på dette forumet arbeider med? Og hvilken bransje de tilhører? Med hvor mange års erfaring?
Dette er virkelig the cancer of this forum - det er så mye fagfolk og folk som jobber i bransjen som ønsker å delta. Men så fort de åpner kjeften så kalles de "amatører" av folk med litt for mye meninger... Trasig.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

I hvilken grad vet du om hva andre på dette forumet arbeider med? Og hvilken bransje de tilhører? Med hvor mange års erfaring?
Dette er virkelig the cancer of this forum - det er så mye fagfolk og folk som jobber i bransjen som ønsker å delta. Men så fort de åpner kjeften så kalles de "amatører" av folk med litt for mye meninger... Trasig.

Vet vel ingenting, annet enn meg selv.

Min kommentar var dog siktet mot et god del håpløse kommentarer, blant annet store deler av diskusjonen over om hvorvidt et par av dagens FVK-avganger var innom de-ice før avgang. Om du mener at noen "fagfolk" uttalte seg der, håper jeg du tuller. Jeg unngikk selv å kommentere, da det var tydelig kun personer uten peiling med sterke meninger. Pilotene vet hva de selv trenger, og det er alt man behøver å si om det. Noe annet spekulering om at de dropper de-ice for å spare tid er bare amatørmessig.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Om ikke annet, så er det jo imponerende hvor ufeilbarlig piloter er.... :) Skulle helst hatt de i operasjonssalene rundt om på sykehus, slik at feil aldri skjer.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Om ikke annet, så er det jo imponerende hvor ufeilbarlig piloter er.... :) Skulle helst hatt de i operasjonssalene rundt om på sykehus, slik at feil aldri skjer.

Snakk om "cancer of this forum" med slike sarkastiske holdninger... :fly
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Om ikke annet, så er det jo imponerende hvor ufeilbarlig piloter er.... :) Skulle helst hatt de i operasjonssalene rundt om på sykehus, slik at feil aldri skjer.

Nei, men man skulle latt dem ta over drift av flyselskapene, ettersom de kan alt om luftfart. :stir
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nei, men man skulle latt dem ta over drift av flyselskapene, ettersom de kan alt om luftfart. :stir

Tja mon det.
Sikkert bra bakgrunn å ha vært flyger for lede et flyselskap.
Mange som har kjørt flyselskap dundrende konkurs, både ledere med og uten flyerfaring.
Et par presidenter i USA har også bakgrunn som flygere uten at det har gått så veldig bra. (Skjønt jeg likte den første Bushen og inviterte han og Barbara til bryllupet mitt. De kunne ikke komme så jeg fikk et kort fra det Hvite Hus med lykkeønskinger)

Men denne tråden er jo om nettopp en flyger som startet og driver flyselskap:
Jeg er uenig med motivasjon for å begynne dette: Hevne seg på WF, men tror nok han har bakgrunn nok, ihvertfall teknisk og operasjons messing til å drive det bra, hvis det kommer over kneiken i oppstarten og begynner å tjene penger.
Et stort "hvis".

Tror ikke at de så dum at de skipper de-icing før avgang, det er kriminelt..:old
 
Back
Top