FlyVikings oppstart har vært krevende med en rekke oppstarts utfordringer. Dette vil medføre enkelte kanselleringer i dag og de nærmeste dagene. Vi vil flytte alle som blir berørt til andre avganger, hvis dette ikke passer vil vi betale tilbake billettpris og kompensere for den ulempe endret reise medfører.
Vi jobber intenst for å komme ajour med ruteplanen og ber om at våre reisende har tålmodighet med oss nå i startfasen.
Widerøe har nå i alle fall flydd normalt til Hammerfest, Tromsø og Bodø i morgentimene bortsett fra noen kanselleringer pga teknisk.
*edit*
Fra deres Facebookside:
FlyVikings oppstart har vært krevende med en rekke oppstarts utfordringer. Dette vil medføre enkelte kanselleringer i dag og de nærmeste dagene. Vi vil flytte alle som blir berørt til andre avganger, hvis dette ikke passer vil vi betale tilbake billettpris og kompensere for den ulempe endret reise medfører.
Vi jobber intenst for å komme ajour med ruteplanen og ber om at våre reisende har tålmodighet med oss nå i startfasen.
LN-FVA gikk i følge FR24 til Kiruna i går.
Noe teknisk ?
Vi har dessverre et lite teknisk problem med flyet idag, og har måttet kansellere de første turene i påvente av utbedring. Vi kan ikke sette inn vårt andre fly i stedet, da dette ennå ikke er klarert for flyvning i Norge. Vi beklager til alle som er berørt av dette.
Fra trafikkinformasjonen på flyviking.no:
To døgn etter jomfruturen, må FlyViking kansellere alle flygninger. Årsak: Teknisk feil.
Vi må vente på en del. Den skal komme i løpet av ettermiddagen, sier styreleder og pilot Ola O.K. Giæver
Han sier det dreier seg om fire-fem kansellerte flygninger. FlyViking går nå i rute mellom Tromsø, Bodø og Hammerfest med flyet. Første flygning var mandag. Nå er flyet i beste fall i lufta igjen torsdag.
FlyViking har ytterligere et reservefly stående på Tromsø lufthavn.
- Men det har ikke alle godkjenninger. Derfor kan vi ikke sette det inn.
- Det er sånt man må regne med i en innkjøringsfase. Se på Norwegian og Dreamlinerne. De stod hele tiden.
- Er det en reklamasjonssak?
- Det vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke kostnadene. Dette har mekanikerne kontroll på.
Vi må vente på en del. Den skal komme i løpet av ettermiddagen, sier styreleder og pilot Ola O.K. Giæver
Noen som kjenner til hvorfor de ikke kunne ta delen fra flyet som står?
Noen som kjenner til hvorfor de ikke kunne ta delen fra flyet som står?
– Hvorfor har ikke fly nummer to vært klar nå da?
– Det må godkjennes og det tar litt tid. Det viste seg at flyet manglet en funksjon som var nødvendig i Europa, men ikke i Canada hvor flyet er hentet fra. Vi må ha denne delen på plass, sier Dahl.
Administrerende direktør hos FlyViking, Stein Terje Dahl, forteller mer konkret at det dreier seg om en oljelekkasje på flyet.
– Situasjonen er da at den ene flymaskinen vi har fått godkjent til bruk i Norge har fått en ganske omfattende oljelekkasje. Vi måtte sende det til Kiruna for å gå i hangaren og finne ut hvor lekkasjen var, sier Dahl.
Ifølge ifinnmark.no (er en +sak, altså bak betalingsmur) så står det følgende om fly nr 2
Og fly nr 1
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.