For orden skyld, jeg jobber ikke og har ikke jobbet i Wideroe - men jeg bor i en del av verden hvor vi har denne ettertraktede frie konkuransen. Vi har mange flyplasser og strekninger med like lange og strabasioese bil/ferge transporter - det f.eks. 7 timer en vei til min svoger / svigerinne som inkluderer et fjellpass som er stengt regelmessig i loepet av vinteren. Alle flyplassene er langt bedre tilrette lagt for konkuranse enn mange i innen Wideroes rutenett.
Hvordan ser tilbudet ut rundt oss etter 30+ aar med fri konkuranse ?
- Flyplasser som i Norge er dekket av FOT - har null trafikk, ingen flyr.
- Byer som i Norge har 3-4 avganger daglig er ogsaa uten rutetilbud.
- Selv byer stoerre enn TOS (byen) har stort det som paa forumet vil kalles Monpol.
Byen hvor Air Berlin ble startet og hadde hovedkontor i mange aar, har Monopol paa alle rutene:
- Dumme Delta har "monopol" til Salt Lake City
- United har "monopol" til San Francisco
- Horizon har "monopol" til baade Portland og Seattle.
Og det er paa ingen maate noen "deadbeat town", Facebook og Google har etablert seg her, stort Universitet (som i TOS) og ikke minst 20+ Mikrobryggerier
Vi er godt vant med aa kunne kjoepe billige billetter til San Francisco og Los Angeles, ja selv New York - men beveger vi oss over paa ruter som betjenes av Dash 8 varianter, saa er vi like vant med at prisene under konkuranse tilpasses av markedet. Klart at lavere priser aapner for nye kunder, men naar det er en liten befolkning er det lite som rent historisk viser at lave flypriser skaper en massiv tilflyttning.
En 737-800 er en utmerket LCC maskin, en Dash-8 200GT er ikke akkurat like godt egnet. Og vi har sett selskaper starte med allt fra Death Darts til Pilatues PC-12 og ennaa knatrer det en mengde Embrummer Brasilia rundt om. Men billig blir det ikke.....