Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

. Så siden Widerøe eksisterer skal det aldri komme en konkurrent? Det er en spesiell holdning å ha.

Noen som har en slik holdning?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nå er det vel ikke unormalt med spin-off selskaper i de fleste bransjer, burde ikke være noe spesielt med flybransjen.

Ny spillere som tenker annerledes, gjør at alle må skjerpe seg.
 
Last edited by a moderator:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

WF har melket markedet, at de har kostnader helt ute av kontroll endrer ikke på det. Etterspørselen vil gå opp om de slutter å ta de høye prisene. Og jo, jeg vet at vet er dyrt å drifte fly, men når det dreier seg om over 100k per enkelt flytime for en D8 eks avgifter noen steder så må det være noe galt i organisasjonen.

Om de har melket markedet vet jeg lite om, men dyrt er det nå.

Men mitt spørsmål er: kan WF bruke FOT midler til å vinne priskrigen?
Da tror jeg mange vil protestere på at våre skattepenger på å ødelegge en konkurrent, som på sikt vil gi et bedre tilbud til kundene!
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Men mitt spørsmål er: kan WF bruke FOT midler til å vinne priskrigen?
!

Det samme ble spurt under 'Krigen om Torp' og svaret er nei. Kommersielle og FOT-ruter er separate ruteområder.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ola mener alvor.
Nye ruter lanseres og legges ut fortløpende med at flyene fases inn.
.... og det før evt. jetmaskiner kommer på plass.
TOS-HFT
TOS-HVG
TOS-VDS
TOS-KKN
TOS-ALF
TOS-SVJ
TOS-SKN-BOO
BOO-EVE-ANX
BOO-EVE-BDU
OSL-SSJ
OSL-BNN
OSL-MQN
OSL-OSY-RVK
OSL-FRO-BGO
OSL-HOV
OSL-SVJ
OSL-LKN
OSL-HOV
OSL-GOT
Torp
TRF-BMA/ARN
TRF-CPH
TRF-BGO
TRF-TRD-BOO-TOS-MMK
TRF-CPH-HAU-CPH-TRF
Alle ruter tur/retur

https://www.facebook.com/profile.php?id=556001209&fref=ts
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nåja ... les hele teksten ...

Snart kommer FlyViking med nye ruter!
hvilke av disse tror dere kunder vi legger ut?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Antar at de har splittet HFT og HVG på forskjellige flygninger for å unngå å komme i konflikt med FOT. Kunne de ha omgått dette ved å kjøre TOS-HFT-HVG-HFT-TOS men uten å selge HFT-HVG og v/v?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Antar at de har splittet HFT og HVG på forskjellige flygninger for å unngå å komme i konflikt med FOT. Kunne de ha omgått dette ved å kjøre TOS-HFT-HVG-HFT-TOS men uten å selge HFT-HVG og v/v?

Uten å ha finlest reglene så kan man vel fly som man vil så lenge man ikke frakter PAX på FOT-ruter.

Så er det jo ett spørsmål om den totale kapasiteten også da.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nordlys:
-Listen, som Giæver la ut på Facebook, viser at han planlegger en rekke flyruter fra blant annet Tromsø, Bodø og Oslo.
Til Nordlys sier Giæver at dette ikke er løse tanker, men reelle ruter som selskapet planlegger å sette opp.
- Det vil skje i løpet av svært kort tid. Vi er straks i gang.

(+)
https://www.nordlys.no/ola-giaver/f...ye-flyruter-vi-er-straks-i-gang/s/5-34-575362
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Kan man sette inn charter på fot rutene eller er det også forbudt?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det går ikke.

Veldig bastant, og feil. Tildelingen går på ruteflyvninger, og den defineres slik av departementet:
16. «ruteflyging» en serie flyginger som har samtlige av følgende kjennetegn:
a) det på hver flyging er seter og/eller kapasitet til transport av frakt og/eller post for salg på individuell basis til offentligheten (enten direkte fra
luftfartsselskapet eller fra dets godkjente agenter),
b) de gjennomføres for å betjene trafikk mellom de samme to eller flere
lufthavner, enten i henhold til en offentliggjort rutetabell, eller
ved flyginger som er så regelmessige eller hyppige at de åpenbart utgjør en
systematisk serie flyginger
(Kilde: Anbod - regionale ruteflygingar i Sør-Noreg)

Enkeltstående charter vil derfor være ok.
Statoil hadde jo en periode fast flyvninger TRD-BNN f.eks
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Veldig bastant, og feil.

Ja kanskje litt raskt ute med svaret.

Det finnes to type "charter", dvs. i vanlig språkbruk er ikke ordet ensartet.
Snakker vi om "ad hoc" charter er jeg enig, men snakker vi om det man tradisjonelt betegner som charter, dvs. at en reiseoperatør leier flykapasitet mellom to destinasjoner i den hensikt å tilby faste reiser- litt som Kanariøyene- rammes man, men det var kanskje ikke det som var spørsmålet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvor mange og hva slags fly har han planlagt med fremover?
 
Back
Top