Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Surrer jeg med datoene? Trodde 5. januar var kickoff.
Nei, det tror jeg ikke du gjør (husker ikke alle datoene i rekka), vi venter vel enda i åndeløs spenning på at det faktisk skal bli lagt ut billetter!

Litt som åpningen av BER!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det er litt artig å følge diskusjonen i denne tråden. Mange av argumentene er de samme som da han Kjos og Norwegian startet opp. Da hadde vi jo Colorline sitt forsøk friskt i minne.
Et par momenter som ikke har kommet frem er at Ola Giæver ikke er alene på den finansielle siden. Det er bl.a. et par mektige laksekonger bak han og andre som ikke er så gira på å stå fram med tykke bankbøker og tro på prosjektet.
At han velger å bruke han Bjørn og Norwegian som inspirator tror jeg heller ikke er det dummeste han kan gjøre.
Hva som igrunnen overraska meg mest; jeg skreiv litt om Ola på FB sia mi og fikk over 1000 delinger på 2 dager og det fortsetter å strømme på så mye at jeg lagde ei egen FB side for oss som liker lave flypriser i Nord-Norge. Også den er oppe i en 5 - 600 medlemmer nå bare på et par dager.
Greit at WF kjører kampanjer, det motgrepet kjenner vi fra før når DAT prøvde seg, men nå virker folket være med. Det kommer til uttrykk en del motstand, - ja nesten aggresjon mot WF og de høye prisene.
WF har gjort og gjør en solid jobb, så gjorde SAS og BU i sin tid, men allikevel lykkes Norwegian - nettopp på pris. Det å avfeie Ola og de som står bak han så lettvint som enkelte her gjør, - vel vi får se. Personlig er jeg redd noen kommer til å bite seg i tunga. FOT ruter eller ei. Konkurranse er sunt og godt for oss alle uansett tilhørighet.

Og om bagasjen: DAA er ikke det dummeste (om det er det han sikter mot). Flybransjen er i endring og "Simplify Flying" har kommet som et begrep...
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Men nå har altså Norwegian ikke gjort noe for gjerrige nordlendinger på kortbanenettverket der oppe. Det tror jeg ikke Vikingen kommer til å gjøre heller. Markedet er for smått.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

WF har gjort og gjør en solid jobb, så gjorde SAS og BU i sin tid, men allikevel lykkes Norwegian - nettopp på pris.

Hadde SK og BU gjort leksa før/når DY startet så hadde det sett annerledes ut i dag tror jeg. De så DY som en liten fjert som ikke kom til å ta særlig trafikk, så å si at de gjorde jobben sin, er i beste fall en liten overdrivelse.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Han kompisen fra Havøysund har trua på Flyviking ja.
Æ håper dem får det til men æ trur at det går rett til faens.
Å starte opp å fly på kortebane der staten har stengt det meste av luftrommet og leid inn Widerøe til å fly rutan er ingen enkel sak.
Er mange som heier Ola opp og fram på sosiale medier, men som oftest er det dem som har studert på livets harde skole og ikke reiser noe større.
Æ kommer nok til å bruke Widerøe der man får bagasje med sæ, eurobonus og gjennomgående billetter til andre destinasjoner.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Et par momenter som ikke har kommet frem er at Ola Giæver ikke er alene på den finansielle siden. Det er bl.a. et par mektige laksekonger bak han og andre som ikke er så gira på å stå fram med tykke bankbøker og tro på prosjektet.
.
Greit at WF kjører kampanjer, det motgrepet kjenner vi fra før når DAT prøvde seg, men nå virker folket være med. Det kommer til uttrykk en del motstand, - ja nesten aggresjon mot WF og de høye prisene.
WF har gjort og gjør en solid jobb, så gjorde SAS og BU i sin tid, men allikevel lykkes Norwegian - nettopp på pris.

Ut fra styrets sammensetning er det kun en person som kan sies, i noen grad, å ha finansielle muskler, skjønt finansielle muskler er relativt.
I mine øyne er FV underfinansiert og hadde jeg gått inn som investor hadde jeg angret i dag.

Vedrørende WF er de fleste negative innlegg om priser kommet fra folk som ikke har peiling på bransjen.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Greit at WF kjører kampanjer, det motgrepet kjenner vi fra før når DAT prøvde seg..

? DAT har flydd i Norge siden 90-tallet og gjør det enda.

Alle selskap reagerer kontinuerlig på markedssituasjonen inkludert konkurranse, og alle flyselskap jeg kan komme på i vår del av verden "kjører kampanjer". Hvorfor har du behov for å si at det er greit at Widerøe gjør det?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Og om bagasjen: DAA er ikke det dummeste (om det er det han sikter mot). Flybransjen er i endring og "Simplify Flying" har kommet som et begrep...
Enig i det, men med regelverket om hva du kan ta med i bagasjen så må man ha mulighet for å sjekke inn bags. Jeg tror ikke du kan leve (godt) på bare handbags i et så tynt marked.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Sånn ca 99% av befolkningen? :p

Ja, men det som irriterer meg er at FV og OG bevist utnytter den mangel på kunnskap som finnes ved å kamuflere (ville) planer som fakta.
Eks. siste innlegg i OG/Facebook :

"FlyViking kjøper forsvarets hangar på Bardufoss og etablerer seg der?".
Responsen lar ikke vente på seg og ingen ser spørsmålstegnet.

"Flott Ola."
"Gratulerer Ola."
"Ola vet hva han gjør."
etc.
Samme type villedende info går igjen som:
" FV eller Ola kjøper jetfly" gjerne 10.
" FV eller Ola øker aksjekapitalen til 250 mill ".
etc.
Hyllesten er stor til Ola og ingenting er reelt.

Forstår ikke OG at denne form for uklare uttalelser og mangel på seriøsitet rammer selskapet ?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Forstår ikke OG at denne form for uklare uttalelser og mangel på seriøsitet rammer selskapet ?

Widerøe forstod at han uttaler seg på en skadelig måte....

Han er ignorant. Verken mer eller mindre.

(Og med ref til noen poster over her, jeg tror ingen sa det om Kjos).
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Widerøe bestiller E190, med levering til neste år!
Får Ola sine Sukhoi maskiner til neste år så han kan komme Widerøe i forkjøpet?
Lure på når Ola med sine venner ikke gidder mer?
Er rolig på facebook profilen hannes for tiden!?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hva Kjos angår og den massive motstand han møtte fra de "lærde" innen bransjen foreslås boken "Høyt og lavt" Biografien om oppstarten av Norwegian.
 
Hva Kjos angår og den massive motstand han møtte fra de "lærde" innen bransjen foreslås boken "Høyt og lavt" Biografien om oppstarten av Norwegian.

For oss som ikke har behov for å lese selvdigg, så er det vel på sin plass å gjenta at Kjos aldri oppførte seg slik?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Widerøe bestiller E190, med levering til neste år!
Får Ola sine Sukhoi maskiner til neste år så han kan komme Widerøe i forkjøpet? ����
Lure på når Ola med sine venner ikke gidder mer?
Er rolig på facebook profilen hannes for tiden!?

Ser ut som Sukhoi har mange ledige maskiner, så bør kunne gå fort:

https://translate.google.com/transl....net/planelist/Sukhoi/SuperJet-100&edit-text=

Men kanskje greit å få den de har i lufta først.;)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

... men de er trolig veldig billige.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

... men de er trolig veldig billige.

Uten å ha eksakt info mener jeg at prisforskjellen mellom SSJ100 og E2 er rundt US 20 mill.
Mye penger, men med tanke på at du, med SSJ 100, kjøper en teknologi som kanskje ligger i siste fase av et skifte kan det være svært dyrt.
Det blir litt som Giævers kjøp av Tesla. Den er ikke mye verd om noen år.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tenkte nå mest på de ledige 'tidligflyene'. ;)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ting virker lit uklart har Ola disse 200 millioner eller har han de ikke?
 
Back
Top