Økonomiske resultater og konsekvenser for Avinor i 2024 og fremover

Politiker med ideer om hvordan løse Avinor krisen

Høyre vil kutte kostnader og øke taxfree-kvoten for å hjelpe Avinor ut av krisen.

Statlige Avinor sliter med økonomien. Det kan gi dyrere flybilletter. Stortingspolitiker i Høyre, Erlend Larsen trekker frem tre forslag:

  • Avinor må ta generelle kostnadskutt
  • Kvotereglene for taxfree må endres for å øke inntektene
  • Redusere driftskostnader knyttet til kontrolltårn med 30 til 40 prosent.

https://e24.no/naeringsliv/i/B0kLa0/vil-ha-klar-avinor-beskjed-kutt


Blir litt skremt når de foreslår å redusere driftkostnader i kontroll tårn med 30-40 prosent ...

Noen her som har noen mening om forslagene ?
 
Re: Politiker med ideer om hvordan løse Avinor krisen

I et land som Norge oppleves det som helt balalaika at de vil kutte kostnader i tårndrift - der er det ingen ting som bør spares på, hverken dopapir eller skjerm.

Jeg spør meg; hvor er disse kostnadene? Hvorfor går det så dårlig? Fordi Hasvik og Sogndal ikke er inntektbringende? Det blir samme opplegget som sykehus; det skal ikke være inntekter på institusjoner som er nødvendig for å sikre andres ve og vel. I «velferdslandet» Norge foreslår jeg, at sykehus og distriktsflyplasser tas ut av kapitalisme-idealet og føres innunder «dette er ting som vi unner oss i Norge». Alt må ikke være inntektsgivende, har man råd er det lov, imo.
 
Re: Politiker med ideer om hvordan løse Avinor krisen

At taxfree ordningen subsdierer flyplasser er en dårlig. ide.
Burde heller subsidert de minste flyplassene fra modellen.
 
Re: Politiker med ideer om hvordan løse Avinor krisen

Avinor har de siste 10-15 årene hatt en ensidig fokus på økonomi og sågar blitt "kommersialisert" uten at det har hjulpet noe særlig. Fokusområdet dras fra drift og tjenesteyting mot økonomiske hensyn. Ref saken med bagasjetrallene på Gardermoen.

Problemet er at til tross for en rekke kutt på alle områder er de fremdeles svært topptunge i administrasjonen og har mange ullne prosjekter og idéer som utredes i vidotta men sjelden blir iverksatt med full tyngde. I tillegg har de heller ikke vett på å ta seg ordentlig betalt for jobben de utfører. Løsningen er reduksjon i admin, mer fokus på drift og høyere priser på tjenestene.

Hvordan Larsen ser for seg en reduksjon av tårntjenestene (hva med kontrollsentralene og lufthavndriften?) på 30-40% fra dagens servicenivå skulle vært interessant å se en detaljutredning av.
 
Re: Politiker med ideer om hvordan løse Avinor krisen

At taxfree ordningen subsdierer flyplasser er en dårlig. ide.
Burde heller subsidert de minste flyplassene fra modellen.

Ca 40 av 46 flyplasser subsidieres av "modellen", så forstår ikke helt hva du mener her?
 
Re: Politiker med ideer om hvordan løse Avinor krisen

Problemet med en del Høyre-politikere er at de ikke alltid skjønner forskjellen på teori og praksis…ref. «konkurransen» i jernbanen…
 
Re: Politiker med ideer om hvordan løse Avinor krisen

Erlend - selv om det er noen år siden, har jo selv vært flyger i mange år, og har jo forsåvidt inngående kjennskap og kunnskap om luftfarten.

Men ja, i mine øyne som kan en vel ikke forvente at de mindre flyplassene, som både Sørkjosen, Hasvik, Båtsfjord skal være noe inntektskilde. Modellen det skal driftes etter bør være helt helt annerledes enn slik det er i dag.
 
Re: Politiker med ideer om hvordan løse Avinor krisen

Ref saken med bagasjetrallene på Gardermoen.

Jeg vil argumentere for at det var en suksess, da de jo endte opp med en vesentlig billigere avtale enn det de hadde. Men det krevdes å skape litt støy, men noen ganger må man røre litt rundt i gryta for å se hva som skjer.
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Av alle dyre ubrukelige offentlige departementer og pengesluk, så skal dette gå i pluss…?

Hvorfor koster remote tower så mye? Dette burde jo være noe som koster veldig lite?

Wow opplysende kommentar. Offentlig sektor tilbyr haugevis av ekstremt kritiske tjenester for at et samfunn skal fungere. Synes slike slengbemerkninger vitner om lite annet enn uvitenhet i hvordan offentlig sektor fungerer og hva slags funksjon det har. (og nei, jobber ikke i offentlig sektor selv).
 
Re: Økonomiske resultater og konsekvenser for Avinor i 2024 og fremover

I 2024 endte Avinors innetkter på rett over 12 mrd kroner. Dette gå et EBITDA på på 3.96 mrd , og et driftsresultat på 1.65 mrd. Resultatet etter skatt ble da 658 millioner kroner. Samtidig styrket egenkapitalen, eller deres definisjon på det, til rett over de vedtektsfestede 40%.

Derimot er det fremdeles mye gjelde som skal betales fremover, men de har i hvertfall hovet litt mer over vannet.

https://newsweb.oslobors.no/message/639183
 
Re: Økonomiske resultater og konsekvenser for Avinor i 2024 og fremover

Flere passasjerer og høyere inntekter per passasjer, gjør at årets første kvartal bedre enn samme kvartal i fjor, for Avinor.

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...g-og-okt-trafikk?publisherId=17421123&lang=no

Konsernets inntjening ble forbedret i første kvartal 2025 sammenlignet med første kvartal 2024. Justering av lufthavnavgiftene med virkning fra februar 2025 har gitt høyere avgiftsinntekter. I tillegg bidrar både en trafikkvekst på 6,0 prosent og økte inntekter per passasjer positivt.

Totale driftskostnader i kvartalet utgjorde 2 215 millioner kroner, som gir en underliggende økning på 4,9 prosent (justert for andre kostnader). Dette forklares hovedsakelig av generell pris- og lønnsvekst, men delvis også av økt trafikkaktivitet. Samlede driftsinntekter i kvartalet utgjorde 2 904 millioner kroner som representerer en underliggende vekst på 16 prosent (justert for andre inntekter). Resultatet for første kvartal 2025 inkluderer andre poster med positiv resultateffekt på netto 8 millioner kroner sammenlignet med netto 68 millioner kroner i negativ resultateffekt første kvartal 2024.
 
Re: Økonomiske resultater og konsekvenser for Avinor i 2024 og fremover

Bedring i resultatet i andre kvartal også.

https://newsweb.oslobors.no/message/653956

Inntektene økte til 3,6 milliarder kroner i andre kvartal, fra 3,1 milliarder kroner i samme periode i fjor. Løftet kommer både fra lufthavnvirksomheten og flysikringstjenesten.

Resultat før skatt steg fra 427 millioner kroner til 473 millioner kroner.
 
Back
Top