• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OK Air

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Okay Airways Company Ltd., the Peoples' Republic of China's first private airline, has received its first Boeing [NYSE:BA] 737-900 and will be the first Chinese carrier to operate the largest model of the 737 family.

Okay Airways Becomes China's First Boeing 737-900 Operator

Er spent på hvordan flyene deres blir seende ut rent fargemessig. Kanskje de blir prydet av en eller to :up: ? :smokin

UPDATE: Selskapet heter tydeligvis OK Air, og de har funnet en enormt kjedelig måte å dekorere flyene sine på. Terningkast 1.

http://www.airliners.net/open.file/785619/L/

Re: Okay!

Merkelig valg, men mer interessant å lese hva Boeing skriver om flyet.

"Seating up to 189 passengers, the 737-900 provides outstanding economic performance and the lowest seat-mile costs available in a single-aisle airplane."

Dette er jo blank løgn! B738 er rimeligere i innkjøp, mindre og derfor rimeligere å fly, og med 189 som max seating er 737-800 mer økonomisk å fly enn 737-900.

Hvis ikke Boeing snart lager B737-900X som har ekstra nødutganger for å kunne ha ca. 220 passasjerer ombord, så tviler jeg på at -900 får så mange nye operatører.

Hmm new airline....china...hmmm kanske dom hinner starta upp på rätt linje innan jag skall dit

Originally posted by LN-SEK
Var ikke den begrensningen på -900 bare i Europa ?

Begrensningen ligger vel i hvor fort man kan få ut et antall pax på en gitt tid. -900X vil ha ihvertfall 2 ekstra nødutganger. Men det er vel ingen andre enn lavpris/charter-selskaper som flyr med max konfig såvidt jeg vet.

-900 er jo hovedsaklig for full cost airlines som ønsker 189 seter, da i en to klasse config.

Til å være flyselskap fra Kina så gir jeg denne en sterk 4`er...:spin:

synes dette var fint. En klar 4'er.

Når det gjelder seatingen på -900 er det maks 189 i hele verden. Det er kommer, som det sies, av at flyet skal kunne tømmes på 90 sekunder ved en ulykke. Boeing har jo lenge jobbet med 737-900X med to ekstra nødutganger. Det ville vært perfekt for f.eks. SAS Braathens, Sterling og flere europeiske charterselskaper som flyr 737-800. 189 seter i en -900 gir om ikke annet god pitch!:up:

Synes denne var fin, jeg. Støtter CK's 4'er her.

CK, dersom Boeing skulle klare å skru i hop en -900 som ville kunne ta flere pax, kan vi da forvente å se disse i SAS farger?

Originally posted by Trety
CK, dersom Boeing skulle klare å skru i hop en -900 som ville kunne ta flere pax, kan vi da forvente å se disse i SAS farger?

jeg er redd svaret nok er nei, selv om den (gjerne med winglets for å fly charter) nok kunne ha erstattet A321-flåten. Jeg digger A321, men med åtte fly er de ikke særlig økonomiske. Med 737-900 i SK-flåten snakker vi enhetsflåte!

og nå sier indonesiske Lion Air at har underskrevet en intensjonsavtale med Boeing om 40 737-900X med 220 seter og ekstra exit, med leveranser fra 2007. Blir dette en del, vil Boeing lansere 739X, og da er det jo muligheter for andre selskaper også...

jeg er redd svaret nok er nei, selv om den (gjerne med winglets for å fly charter) nok kunne ha erstattet A321-flåten. Jeg digger A321, men med åtte fly er de ikke særlig økonomiske. Med 737-900 i SK-flåten snakker vi enhetsflåte!

At den ikke vil erstatte A321 er i grunnen godt nytt, all den tid enhetsflåten hos SAS lar vente på seg en stund til. Kanskje hjelper det litt på flytype-økonomien når A319 kommer? :spin:

Originally posted by Trety

At den ikke vil erstatte A321 er i grunnen godt nytt, all den tid enhetsflåten hos SAS lar vente på seg en stund til. Kanskje hjelper det litt på flytype-økonomien når A319 kommer? :spin:

Slike CK?

A319_SAS.gif

Nån som har lust att berätta vad den stora skillnaden är mellan 737-800 och -900?

mvh alf

Originally posted by Alf
Nån som har lust att berätta vad den stora skillnaden är mellan 737-800 och -900?

mvh alf

Den største forskjellen er lengden på skroget.

Back