• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

'Oenskereprisen' (ANC 2005)

Hvorfor er det mye cargotrafikk til fjerne Alaska med få folk...

ka skjer med alle innkomne frakt?.. blir de kjørt videre rund hele alaska ? eller videre til canada og usa ?
 
Utrlig heftige saker:) Hvordan er det ang spotting der oppe, me tanke på sikkerhet osv? når jeg tenker på ANC er det bare cargo, er det noe "fint" å se i byen, slik at en mulig ferie kan legges hit?:D

Så lurer jeg det samme som B767, hvorfor i Alaska? det finnes dog flere plasser som er mer "sentrale";)?
 
Hvorfor er det mye cargotrafikk til fjerne Alaska med få folk...

ka skjer med alle innkomne frakt?.. blir de kjørt videre rund hele alaska ? eller videre til canada og usa ?

Brukes vel først og fremst som fuel og crew stop...
 
Anchorage er "frihavn" og fungerer dermed som et ideelt transferpunkt...f.eks. kan Asiatiske fraktere fly inn til ANC og laste over til f.eks FedEx sitt nettverk....

Innkommende frakt flyes videre og siden det er "frihavn" skjer tollbehandling paa bestemmelses stedet...det gaar nok svaert lite videre over land...veien ned gjennom Canada er har lange strekninger med grusdekke...

Det er masse fly aa se....LN-MOW unngikk (med vilje ??) den mest trafikkerte flyplassen i Anchorage...sjoeflyhavna...med mere enn 800 bevegelser i doegnet....de har gravd en kanal mellom to innsjoeer som fungerer som "landingstripe" ....Byen er som Tromsoe "on steriods"...med en artig forskjell...kjoerer du hovedgata ut av byen...er det foerst bilforhandlere og bildele forhandlere pa begge sider av veien...plutselig er disse erstattet av flyforhandlere og flydele forhandlere.....

Som fordelingspunkt er ANC svaert "sentralt" faktisk...
 
I tillegg er det mye fisk og olje der oppe, så dette skaper en del behov for frakt også.
 
Herlig!!! Har nwa malt om noen av sine cargomaskiner til den nyeste designen?
 
Back
Top