Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Det verste nå er om det ikke kommer en avklaring i dag, det vil være ekstremt viktig å normalisere situasjonen allerede i kveld. Pr avdelingen har dessuten en formidabel jobb den neste uken. Usikkerheten må fjernes, ellers er det uansett slutt. Det virker dessuten som at dette ikke er høyt spill fra ledelsens side, men realiteter. Det er eierne som har satt beinharde krav med spesielt Giske og arbeiderpartiet i front. De har helt sikkert konkludert at den politiske belastningen er for stor ved å tilføre ny kapital igjennom emisjon som sist. Om konkurs blir en realitet nå , er det de ansatte selv som velter selskapet.
 
Det verste nå er om det ikke kommer en avklaring i dag, det vil være ekstremt viktig å normalisere situasjonen allerede i kveld. Pr avdelingen har dessuten en formidabel jobb den neste uken. Usikkerheten må fjernes, ellers er det uansett slutt. Det virker dessuten som at dette ikke er høyt spill fra ledelsens side, men realiteter. Det er eierne som har satt beinharde krav med spesielt Giske og arbeiderpartiet i front. De har helt sikkert konkludert at den politiske belastningen er for stor ved å tilføre ny kapital igjennom emisjon som sist. Om konkurs blir en realitet nå , er det de ansatte selv som velter selskapet.

Det er ikke bare AP som representerer de norske eierne bak SAS.
Det er en samlet Transportkomitee på Stortinget som er enige om de tiltak ledelsen nå mener er riktige for fortsatt drift av selskapet.
Den politiske belastningen blir nok jevnt fordelt om noen skulle ha behov for dette.
 
Det verste nå er om det ikke kommer en avklaring i dag, det vil være ekstremt viktig å normalisere situasjonen allerede i kveld. Pr avdelingen har dessuten en formidabel jobb den neste uken. Usikkerheten må fjernes, ellers er det uansett slutt. Det virker dessuten som at dette ikke er høyt spill fra ledelsens side, men realiteter. Det er eierne som har satt beinharde krav med spesielt Giske og arbeiderpartiet i front. De har helt sikkert konkludert at den politiske belastningen er for stor ved å tilføre ny kapital igjennom emisjon som sist. Om konkurs blir en realitet nå , er det de ansatte selv som velter selskapet.

Ja alltid når ting går dårlig skal man skylde på de ansatte for sin egen udugelighet. Spesielt et stort hat mot fagforeninger finnes det også. En ting jeg synes vil være synd ved en SAS konkurs er at det betyr slutten på skikkelige arbeidsvilkår for flybransjen (det har vært en nedadgående trend helt siden midten av 90 tallet på dette). Michael O'Leary vil selvsagt fremme enda mer fagforeningshat om konkursen blir en realitet.
 
Jeg trodde det var mulig å redde SAS til det ble klart at de tvinges til å selge WF. Den som må selge det mest lønnsomme de har har null styring selv. Så spørs det om fremtidige utbetalinger til tidligere ansatte rett og slett er for enorme til at de kan bæres. Kanskje 30 mrd. http://www.na24.no/article3514668.ece
Superpensjonister, CPH hub, og Stockholm administrasjonen har mest og tape. Forutsatt at en konkurs gir oppstart av en ny virksomhet som gir jobb til de fleste som gjør noe annet enn å skrive til hverandre så blir det kanskje ikke verdens ende. Blir det ikke konkurs nå så er det sikkert ikke siste lønnskutt for å gi arbeidsføre gullpensjonister full pott. SAS-pensjonister i nye stillinger er visst etter oppfordring fra journalister inhabile vedr å gjøre milliardhandler for offentlige midler med SAS, det er jo enda noe.
 
Ja alltid når ting går dårlig skal man skylde på de ansatte for sin egen udugelighet. Spesielt et stort hat mot fagforeninger finnes det også. En ting jeg synes vil være synd ved en SAS konkurs er at det betyr slutten på skikkelige arbeidsvilkår for flybransjen (det har vært en nedadgående trend helt siden midten av 90 tallet på dette). Michael O'Leary vil selvsagt fremme enda mer fagforeningshat om konkursen blir en realitet.

Dette er ikke svart hvitt. Det går tusenvis av bedrifter konkurs hvert eneste år som ikke engang har fagforeninger.
Med andre ord udugelige ledere eller forretningsmodeller som ikke har livets rett. På samme måte
som det finnes udugelige og grådige ledere finnes det også udugelige og grådige fagforeninger - tro det eller ei - og
SAS har hatt nok av begge deler. I tillegg har man en forretningsmodell som ikke har livets rett i 2012.

Da går det som det har gått og det er ikke så mye mer å si om det bortsett fra at alle parter gjør lurt i å lære av dette.

Når det gjelder de generelle vilkår i bransjen så er det en meta diskusjon som ikke har noe med hverken SAS eller DY å gjøre.
De er bare nødt til å tilpasse seg de rådende rammevilkår og regelverk som til enhver tid eksisterer fra politisk hold både nasjonalt,
europeisk og internasjonalt. Men det er en annen diskusjon.

W
 
Håper at partene blir enig i dag!! Vi trenger et levedyktig SAS, tror kanskje ikke folk er klar over konsekvensene dette vil medføre.. Fingrene krysses fortsatt!

Kim
 
Ifølge et belgisk nyhedsmedie er Ryanair ved at gøre sig klar til at indtage CPH på mange af deres middelhavsruter, hvis SAS går konkurs. Det er vel ikke sådan et selskab der er brug for i CPH hvis SAS skulle gå hen og gå konkurs.
 
Ifølge et belgisk nyhedsmedie er Ryanair ved at gøre sig klar til at indtage CPH på mange af deres middelhavsruter, hvis SAS går konkurs. Det er vel ikke sådan et selskab der er brug for i CPH hvis SAS skulle gå hen og gå konkurs.

Stemmer det at Ryanair har en masse fly vinterlagret som vil være mulig å sette inn på ulike ruter på relativt kort varsel?? Vil de da også kunne brukes innenriks i Norge?
 
Nå kjenner jeg ikke detaljene i Sverige, men dette med 3 ukers sammenhengende ferie i sommermånedene er hellig i Norge.

Nei.
http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#7
Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september
...
Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

Man kan altså bli enig om noe annet.
 
Stemmer det at Ryanair har en masse fly vinterlagret som vil være mulig å sette inn på ulike ruter på relativt kort varsel?? Vil de da også kunne brukes innenriks i Norge?

FR har rundt 80 fly lagret, så disse kan nok garantert settes inn på kort varsel, både i Norge, Sverige og Danmark. Burde heller ikke være noe problem å få ta i kvalifisert flygende personell på kort varsel om det skulle skorte på dette.
 
Påstand: På tross av en eventuell resignasjon fra fagforeninger som medfører ubetinget gjennomslag fra SAS ledelsen, vil nok styre og stell fra både ledelse og fagforeninger lett kunne sammenlignes med pyramidespill.

Eneste vei ut vil være avvikling i form av konkurs. Pensjonsforpliktelsene tar livet av dagens SAS alene - trist..

Dette er ikke noe som har oppstått gjennom siste uken, snarere et resultat av mangelfull strategisk lederskap kombinert med drepende fagforeninger. Blir neppe plass til 14000 ex -SAS'ere for å demme opp, evt fortsette i et nytt SAS.
 
FR har rundt 80 fly lagret, så disse kan nok garantert settes inn på kort varsel, både i Norge, Sverige og Danmark. Burde heller ikke være noe problem å få ta i kvalifisert flygende personell på kort varsel om det skulle skorte på dette.

Er fortsatt skeptisk til om FR vil akseptere Avinor sine avgifter.
 
FR har rundt 80 fly lagret, så disse kan nok garantert settes inn på kort varsel, både i Norge, Sverige og Danmark. Burde heller ikke være noe problem å få ta i kvalifisert flygende personell på kort varsel om det skulle skorte på dette.

115 fly vinterparkert i løpet av vinteren når alle nye fly er levert. Dvs. like mange fly i drift vinteren 12/13 som 11/12. Ryanair blir nok ganske raskt å finne på skandinaviske domestic ruter hvis SAS går konkurs. Vet ikke helt om jeg ønsker det... Man vet hva man har, men ikke hva man får. Til sammenligning brukte vel ikke Ryanair stort mer enn et par uker før de hadde både base og et respektabelt rutenett fra Budapest etter Malev dukkerten.

Wild guess; Stamrutene fra OSL-CPH/ARN/SVG/HAU/BGO/AES/MOL/TRD/BOO/EVE/TOS/LYR/ALF blir relativt fort dekket, men trolig med lavere frekvens enn SAS har i dag. Noe annet vil overraske meg...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top