Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Mange SAS-ansatte på lønnsbunnen. Tipper dette får ringvirkninger for lønnsnivået ellers i luftfarten i Norge, med små tillegg hos DY de neste årene.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2508515.ece


Tydelig at flybransjen er for de spesielt interesserte, for dette var stusselig.

Jeg er rimelig sikker på ingen variable tillegg er tatt med her. Variable tillegg er dagtur dietter, overnattings dietter innland, utland, salgs provisjon og ev. andre tillegg som jeg vil anta de har uten at jeg har sett kollektivavtalen til de kabinansatte i SAS Norge. Grunnlønn pluss alle variable tillegg gjør at lønnen blir grei. Så må man tenke på at dette er startlønnsats. Folk med flere års annsiennitet har vesentlig mer.

MEN det blir stusselig med 15 % lønnsnedgang og ev. fjerning av dietter etc.
 
Litt OT: Klassekampen har jo sin agenda - litt rart at andre redaksjoner, inkludert DN, bare trykker videre NTB-meldingen uten videre presiseringer, som nevnt av MD11 over her.

Men det ser jo ut til at det blir stusselig, ja. Likevel skal vel de som har jobbet i et underskuddsforetak og hevet en helt annen lønn i mange være relativt fornøyd med at det har holdt så lenge....
 
Nå sier jo subpartQ at man maks får ha 2 flygninger med "extension" per 7 dager. Og det er jo LPA.
----
Man kan nok klare Sør-Skandinavia - LPA - Sør Skandinavia samme dag uten extension, altså innen FDP 13 timer, men det blir hardt! De skal også nedhvile i henhold til Subpart Q! I praksis tror jeg nok ikke SAS vil sende de på tre LPA-flights i uken, men bare at de kan ha mulighet til å gjøre det, tilsier harde tider. Man strekker strikken...

Og for de som lurer på det - en typisk OSL - LPA - OSL med reisetid, check-in, klargjøring, kanskje deicing, flytid, turnaround, flytid, check-out, reisetid vil i normale tilfeller fort bli 16-17 timer...ganske lange arbeidsdager...

Tally-Ho
 
Jeg er rimelig sikker på ingen variable tillegg er tatt med her.

Diet kommer i tillegg men den blir kraftig redusert og om man ikke skal leve på knekkebrød og tube ost i 5 dager så er det ikke noe igjen av den!
 
Last edited by a moderator:
Yes, la Boeingflyer opplyse alle oss uvitende her inne;) Som jeg skrev, det blir stusselig hvis både lønnsnedgang og fjerning av dietter skjer!
 
Last edited:
Vad händer med dem som har i sitt avtal med SAS att gå i pension vid 60 medans den lagstadgade pensionsåldern för yrkesgruppen är 65? Om SAS går i konkurs kan väl inte denna avtalade pensions ålder gälla längre?
 
Diett blir mindre, og utbetalt i svenske kroner. Husk at de fleste også skatter av deler av dietten.

Blir diett til norske kabinansatte utbetalt i SEK? Så man skatter i Norge av beløp utbetalt i SEK?
 
Sympati

Jeg synes nå at jeg må sympatisere med SAS ansatte, det er uhørt at de skal tjene mindre enn LCC på begynnerlønn.
Blir arbeidstimene mer for mindre igjen så er det jo ganske utrolig for rovdrift det er drevet på disse folkene!

Dog ser jeg at det beste er at SAS konker, så får man begynne på nytt med nye avtaler som da burde være minst samme som konkurenten Norwegian. Samtdidig rensker man i dauflesket i DK og SE og ellers hvor produksjonen kommer ut i minus!

Skulle hele SAS gå overende, bør man se på en ny organsisasjon utfra der pengene tjenes, altså NO.
 
Og for de som lurer på det - en typisk OSL - LPA - OSL med reisetid.....

Flisespikkeri, men hvis det er reisetid til og fra jobb det er snakk om så bruker vel de fleste av oss fort 1-2 timer hver dag på dette og kan vel knapt kalles "arbeidstid". Da blir det mye lange arbeidsdager og dårlige timelønner rundt omkring.

W
 
Flisespikkeri, men hvis det er reisetid til og fra jobb det er snakk om så bruker vel de fleste av oss fort 1-2 timer hver dag på dette og kan vel knapt kalles "arbeidstid". Da blir det mye lange arbeidsdager og dårlige timelønner rundt omkring.

W

Ja, akkurat der er jeg enig med deg!
Hvor folk bosetter seg, med konsekvens for tidsbruk til/fra jobb, må den enkelte ta ansvar for.

Men det er mange tall som har blitt små i den nye avtalen SAS gir sine ansatte.

Begynnerlønn som pilot er satt til kr. 26.971,- pr. mnd. Som gir kr. 323.652,- pr. år inkludert ALLE tillegg!
Det som kommer i tillegg er dietten. Som skal være etter Svenske satser, litt ned fra satsene vi har i Norge.

Det er greit at man vil ha piloter bort fra millionlønningene. Men dette nivået blir latterlig lavt!
 
Begynnerlønn som pilot er satt til kr. 26.971,- pr. mnd. Som gir kr. 323.652,- pr. år inkludert ALLE tillegg.
----
Helt vannvittig om dette går gjennom. Jeg kan ikke forestille meg annet enn at dette vil gjøre at de beste og potensielt mest skikkede velger andre yrkeskarrierer / andre selskaper.
En annen ting er at SAS nok ikke kommer til å nyrekruttere på ei stund enda...

Tally-Ho
 
Hva er (teoretisk) laveste lønnstrinn for styrmenn i sas i dag? Den var vel ikke så høy i utgangspunktet?

Jeg er enig i at pilot er på veg til å bli et lavtlønnsyrke, i raskt tempo. Jeg kjenner flere som jobber som t-baneførere i Oslo og de har betydelig høyere lønn enn hva som skisseres her. Og de har fullt lønnet utdanning....
 
Det er ikke bare redusert lønn, pensjon og ytelser som legges frem som et diktat fra SAS-ledelsen.
Man har i det nye avtaleutkastet lagt frem en del merkelige krav (som f.eks at selskapet skal kunne hente ut info fra CVR/FDR - cockpit voice recorder / flight data recorder - uten at det har skjedd incidenter / accidenter, pilotene skal ikke lenger få ha "bisittere" ved sin side etter hendelser / incidenter etc etc..)
For meg virker det som om selskapet anstrenger seg for å jævles med de ansatte (det er jo ingen økonomisk effekt i dette)... og kanskje egentlig ønsker SAS å få disse erstattet asap med nye og mer "formbare" piloter.

De norske "ex-Braathens" pilotene er tydeligvis mer føyelige enn de danske og svenske, med bakgrunn fra gamle SAS. For de førstnevnte vil en avtale bl.a. innebære at de får samme (fordelaktige) senioritetsliste, får adgang til å søke long hauls etc...
Dette forklarer kanskje litt av årsaken til at positiviteten er noe større fra mange av de norske pilotene.

Jeg har fått oppgitt startlønn til 29.000 DKK pr måned ut fra CPH, om dette går gjennom.
Så marginalt høyere enn oppgitt ovenfor, men fremdeles skrekkelig dårlig i markedet.

Tally-Ho
 
Hva er (teoretisk) laveste lønnstrinn for styrmenn i sas i dag? Den var vel ikke så høy i utgangspunktet?

Nå vil jeg ikke ut med hva aktuell laveste lønnstrinn er for styrmen er idag.
Tror det er flere parter som IKKE ønsker at jeg gjør det.

Men det er betraktelig høyere enn at du havner på det nye tallet ved nedgang på 15%
 
Diskusjonen ovenfor gir substans til fölgende forhandlings-vinkling Ledelsen/Piloter-Kabin-personal seg imellom :

1. Ledelsens pästand at SAS "er pä konkurs-randen" godtas av alle interessenter
2. ipso facto 1, er "Kapitalen" i Aktiva egentlig m.e.m. "pynt", eller iallefall stort sett eies K av Pensjonistene
3. pga 1+2, kan SAS' verdi likestilles med Börs-notert verdi (aksjekurs x antall aksjer) - pensjons-skyld
4. til fixation av verdien i 3 skal laveste börs-kurs i forrige uke anvendes
5. videre heretter er det innlysende at (om en akkord finner sted) SAS baeres isäfall av akkorden, ikke av Kapitalen
6. pga 5. skal det forhandles om Stock Options til fordel for Piloter/Kabin-personal, ikke Ledelsen
7. et direkt eier-forhold til NEO-kontrakten skal overföres til Fagforeninger samlet i rettslig reunion
8. nevnte kontrakt skal bokföres umiddelbart som Garanti mot Pensjons-skyld, til en forsvarlig ny Pensjons-ordning er blitt fremforhandlet
9. et utvalg av Topplederenes Lönnskontrakter/Pensjons-ordninger/Paraplyer m.m. skal opp til revidering
10. (andre punkter ?)
11. om punkter 1 til 10 tiltredes av Ledelsen, blir det akkord
12. styrende faktor mht punkt 6 = Börs-notert merverdi vs punkt 4 pr 30 November --> ärsoppgjör

Foregäende er herved underlagt Fagforeningene, courtesy Frequent Traveller
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top